chiddush logo

פרקי אבות - אֵיזֶהוּ גִבּוֹר

נכתב על ידי אלון, 24/5/2020

 "בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר... אֵיזֶהוּ גִבּוֹר, הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי טז, לב): 'טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר וּמֹושֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּוכֵד עִיר' "

(אבות ד, א)

 

'אני עושה את זה פשוט כי בא לי', היא טענה המושמעת כיום רבות כהסבר לעשיית פעולות שונות בידי אנשים. מה שה'אני' רוצה הוא הדבר החשוב ביותר, המנחה את החיים. באופן שטחי, צורת חיים זו נראית משוחררת ומלאת חופש. אך בעומק, היא מבטאת סוג של שיעבוד - לא לגורם חיצוני, אלא לרצונות שלי. הרצון האישי נתפס כדבר עצמאי המתעורר מאליו, שלא ניתן כלל לשלוט בו. אם 'בא לי' לעשות משהו, אני חייב לבצע זאת, כי אחרת אפגע בעצמי.

רבי יהודה הלוי, בספרו "הכוזרי" כותב שלא רצונו של החסיד שולט בו, אלא הוא השולט ומנהיג את רצונו (כוזרי ג, ה):

"הֶחָסִיד הוּא מִי שֶׁהוּא מוֹשֵׁל, נִשְׁמָע בְּחוּשָׁיו וְכֹחוֹתָיו הַנַּפְשִׁיִּים וְהַגּוּפִיִּים, וּמַנְהִיגָם הַהַנְהָגָה הַגּוּפִיִּית, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (משלי טז, לב): 'וּמֹשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר'... וְחָסַם הַכֹּחוֹת הַתַּאֲוִיִּים וּמָנַע אוֹתָם מִן הָרִבּוּי אַחַר אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם חֶלְקָם, וְהִסְפִּיק לָהֶם מַה שֶּׁיְּמַלֵּא חֶסְרוֹנָם, מֵהַמַּאֲכָל הַמַּסְפִּיק וְהַמִּשְׁתֶּה הַמַּסְפִּיק עַל הַדֶּרֶך הַשָּׁוֶה גַם כֵּן, וְחָסַם הַכֹּחוֹת הַכַּעֲסָנִים הַמְבַקְשִׁים לְנִצּוּחַ".

כשחושבים על דמות אידיאלית, בדרך כלל חושבים על אדם חכם, בעל מידות טובות ומוכשר במיוחד. באופן מפתיע, רבי יהודה הלוי, אינו מזכיר בתיאור האדם האידיאלי אף אחת מן התכונות הללו, אלא מתמקד בתכונה אחרת לגמרי: האדם האידיאלי של ריה"ל הוא אדם המושל בכוחותיו ובאישיותו, שאינו משועבד לרצונות המתעוררים בו באופן קפריזי, אלא מתכנן את חייו בצורה נבונה. הוא שולט על הרצון ומכוון אותו להישמע למה שנובע מאישיותו הפנימית.

כמו שמנהיג אידיאלי של מדינה צריך להנהיג את כל הכוחות והגורמים שבמדינתו בצורה הרמונית, תוך נתינת מקום מתאים לכל גורם. כך החסיד נוהג ביחס לכוחותיו ולתכונותיו - עליו להנהיג אותם בצורה נכונה, לתת לכל כוח באישיות את המשקל הראוי והמתאים לו, ולהביא אפילו את הכוחות הנראים כשליליים לידי ביטוי נכון ומתאים, במידה ובאופן הראוי.

זוהי עוצמה שמתבטאת בשליטה על כלל כוחות האדם, שבכך מביאה את האדם למדרגה הגבוהה ביותר, שכן כך הוא משוחרר ממגבלות ומשעבוד לתכונות מסוימות, ועל כן הוא מסוגל להשתמש בצורה שקולה ונכונה בכלל כישוריו ויכולותיו לתכלית הרצויה.

 

הרב איתיאל גולד, מהאתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע