chiddush logo

מה הרא"יה זצ"ל אומר על וירוסים

נכתב על ידי אריאל מרדכי פנדל, 27/4/2020

 


אני משתדל לא לשמוע הרבה חדשות. עם זאת כשאני שומע, זה לרוב פוגש אותי כשאני בדיוק באמצע משהו (לפני או אחרי ארוחה, או באמצע משחק עם הילדים). החדשות לרוב לא מוסיפות לי אנרגיות חיוביות. הלב נצבט מול מה שקורה בארץ ובעולם, ובמקרה היותר טוב אני אומר פרק תהילים. אבל... אני ממשיך הלאה כי... חייבים להמשיך את השגרה, וגם, קשה להודות בכך, אין לי הרבה מה לעשות עם כל כך הרבה חדשות רעות אז למה להצטער מדי, למה לקחת את זה קשה מדי.

במוצאי שבת קראתי סיפורי צדיקים על מרן הרב קוק זצ"ל. הרהרתי בליבי, מה היה הרב זצ"ל אומר לנו היום? איך הוא היה מרגיש עם המצב העולמי?
זו שאלה כבדה אבל דבר אחד חשבתי: הרב לא היה נכנס לדכאון, לפאסיביות. העצבון והחדלון שיש לי על שאני די מסוגר בבית, והילדים קצת לומדים וקצת מעבירים את הזמן במחשב, והחיים קצת עצרו מלכת ונמצאים בהמתנה עד יעבור זעם (או עד שהממשלה תחליט שחוזרים לשגרה...), כל אלו ודאי לא היו אצל הרב. אז מה כן?

קיבלתי תשובה מאיגרת של הראי"ה קוק זצ"ל (בה הרב עונה איך מתחזקים בעבודת ה' בשמחה, איך עובדים את ה' עם התלהבות וגבורה. אגרת ש"א). הרב נותן שם יסוד גדול שקשור לנושא התודעה מהי תורה ומצוות ומה השפעתה על העולם. ואלה דבריו:

          מכתבו היקר הגיעני... ואשר בעצתי ישאל, על דבר חיזוק של חיי הנפש לעבודת ד' בשמחה ובגבורה, קשה מאד לברר בדברים קצרים גם יסוד אחד מאדני העבודה הטהורה... בכל זאת לא אמנע הטוב להציב כלל גדול אחד. כי זה פשוט הוא שגם הירוד שבאנשים אם יציעו לפניו שיכול הוא בכל עת לעשות חסד על כל העולם כולו, הכולל בתוכו כל כך וה ויות עד אין תכלית, יתעורר בשמחה ובגבורה לעשות טוב, וכל העצלות והרפיון אינו בא כי אם מחוסר אמנה בגודל הטוב שעושים ממש עם כל היקום בעסק התורה, המצות, העבודה, וזכיכות המידות, אשר עבור זה האיר ה' את עינינו בדברי קדושי עליון בעלי קבלת האמת... וזה הציור בא על ידי ההבנה של האחדות הרוחנית. דהיינו להשכיל שאור הנשמה של כל יחיד הוא מקושר עם הנשמה הכללית של כל ההוויה כולה, שממנה שואב כל היקום לכל פרטיו את אור השלמתו, ובידינו הוא להוסיף אור בנשמה שלנו על ידי התורה, החכמה, המצות, העבודה, והמידות הטובות, בכל עת ורגע, ובכל רגע שאנו מוסיפים אור בנשמתנו אם רק נשים דעתנו שלא על עצמנו בלבד אנחנו חשים כי אם על כל ההויה, מוסיפים אנו השלמה וחיים בכל. והצדיק מוסיףעל ידינו אומץ בעבודתו, והרשע מתמתקת רשעתו באיזה מדה, והרהורי תשובה באים לו, ואפילו הבהמות והחיות מתבסמות לפי ערכן, ואפילו היצורים הנוטים להזיק ולהחריב (וירוסים בלע"ז. הערת הכותב) מתעדנים ומזדככים, מזיו הקדושה הנוספת ע"י נשמה אחת השמה לב באמת על הכלל כולו.
מובטח אני, שכל מה שזה היסוד יבורר יותר ויהיה נקנה ביותר בינה ודעת... יתגבר בקרב הלב והנשמה אור השמחה והגבורה לאהבת ה' וחשק המצות.  
הק' אברהם יצחק הכהן קוק.

מה אני לוקח מזה? 
כל מה שתעשה, תעשה מתוך תחושה ומתוך אמונה שאתה משפיע על כל העולם, על כל האנשים ועל כל היצורים, ואפילו על וירוס כמו הקורונה. אתה ממתק את המציאות. כמובן שזו ידיעה עמוקה שצריכה יישוב הדעת ולימוד מפי ספרים ומפי סופרים. אבל לענ"ד אנשים היום יכולים יותר להבין עקרון זה שנקרא 'האחדות הרוחנית': אם יש בך נשמה אז אתה חלק מהפסגה של העולם. ואם אתה משתנה לטובה, האנשים הקרובים אליך ירגישו זאת וישתנו גם הם במשהו, ובאופן סגולי רוחני גם העולם משתנה. אפילו וירוס מזיק הופך לפחות מזיק.
והדבר החשוב מכל הוא שכעת אתה לא פאסיבי, לא נכנע לשגרה הכואבת ולא נותן לה למשוך אותך למטה ולהקטין אותך. אתה נהיה גדול, מלא גבורה, אתה אטיבי ומשפיע. האם תרצה לדמיין את עצמך מלא אנרגיות? עושה חסד וכד' עם הרבה מוטיבציה ואנדרנלין? ככל שנחיה עם תודעת ההשפעה של כל מעשה שלי על העולם ועל יצוריו, נתמלא אנדרנלין וחשק לעשות טוב, להשפיע טוב על העולם. כי מי לא רוצה להשפיע.

אוסיף כאן כמה דברים פרקטיים:
1. כשאתה שומע בשורה רעה - תצטער בצערו של הזולת. תן לצער לחלחל בך. כי כשיהודי משתתף עם חברו בצערו של חברו וכואב את כאבו, זה חלק ממצוות "ואהבת לרעך כמוך"  וזה נחת רוח גדולה לקב"ה.

2. אם הלב שלך נשבר מצער ומכאב- תתפלל לה'. לא בכל יום הלב שלנו פתוח. כשאני מרגיש "תפילה לעני כי יעטוף" זה הזמן לבקש מה'. שערי דמעות ושערי לב נשבר לא ננעלו. רבונו של עולם מתאווה, ממש מתאווה, לתפילתם של בניו.

3. כשאתה עושה טובה למישהו (כולל מארגן ארוחת בוקר לילדים או מוציא פח אשפה)- תקדיש את זה לכלל ישראל. תתרום את זה לעם ישראל ותכוון בדעתך שאתה מוסיף חסד בעולם. אתה מוסיף חסד שבעיניך הוא קטן אך בעולם נוסף אור החסד, תנועה של חסד, השפעות חדשות של חסד ורחמים על כל אדם וכל יצור.  


חיזקו, אימצו כחם 
אל ירך לבבכם.
צאו ממיצר וקטנות 
אל תתנו יד לאומללות.
הביטו אל תוככם
ראו כי עוז יש בכם
מלאו את העולם באורכם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע