chiddush logo

אחר מיטתו של הצדיק

13/4/2020

היום הובא למנוחת עולמים *הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון*, תלמיד חכם המשובח במידות טובות. הסתלקותו היא אבדה גדולה לעם ישראל; ומיתתם של צדיקים מכפרת על עם ישראל. *יהי רצון שיבקש על כולנו רחמים, יעמוד לפני כיסא הכבוד ויתחנן עבורנו לגאולה שלמה*.


אין מספידים במועד, אז רק אספנו כאן מקבץ סיפורים שהגיעו אלינו להאיר מעט את דמותו הגדולה:

*הרב אייל ורד*: 
אבד חסיד ועניו מן הארץ.

הסתלקותו של גאון הענווה והאצילות הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון היא  צער גדול לבית ישראל.

אני רוצה לשתף אתכם,  אני משתדל בלי נדר להתפלל ותיקין בכותל בהושענא רבה  אחרי הסיבוב הארוך של הלילה. 

יש את התפילה, ויש את אחרי התפילה..

אחרי התפילה אני הולך מידי שנה למקום הקבוע, כדי לראות את הרב בקשי זצ"ל מתפלל. היה לו קול נעים ועדין ומתחנן לפני בוראו. לבוש גלימה לבנה של ראשון לציון לימים נוראים.
עומד שם, מתבונן עליו, סופג יראת שמיים וקדושה ורק אז פונה לדרכי חזרה הביתה.

בשנים האחרונות היהי יותר קשה לראות אותו, כי כבר הגיע ישוב על כסא גלגלים. אבל עדיין הקול העדין, והתפילה המתחננת..

השנה הלכתי לחפש – ולא הגיע..

נזכרתי במעשה של שמעון הצדיק ממסכת יומא שאמר לתלמידיו – שנה זו אני מת. – והתפללתי לקב"ה- לא יעדי מינן זיוו של הראשון לציון.
אך  אמש נצחו אראלים את מצוקים. 
וכפי ענווותו הגדולה בחייו, כך במותו יקברו אותו בצנעה , שייף עייל שייף נפיק .  מאמריו הרבים בספרי תחומין העוסקים בעניני תורה ומדינה. ספריו החשובים- שו"ת בניין אב על ששת חלקיו, ובעיקר עשרות שנות רבנות בבת ים, חיפה, וכרב הראשי לישראל יהיו עמוד אש לפניו ולפנינו ללכת לאורו. חבל חבל על דאבדין ולא משתכחין. זכר צדיק לברכה לחיי עולם הבא.


*הרב ראם הכהן*:
כשסימנו את השס בישוב עתניאל הזמנתי את הרב בקשי והוא נתן שחעור מקסים על בית.הכנסת השונה מבית המקדש מכיון שהוא בית שלנו שאליו מגיע הקבה בניגןד לבית המקדש
העוזר של הרב אמר לי שהסיבה שהוא בא לעתניאל ולא להקבה מקומות אחרים שהזמינו אותו בסיום השס הוא בקש ממנו לברר היכן לא תהיה טלווזיה ולא יהיה פרסום תנצב"ה.

*הרב רפי אוסטרוף*:
אלפי נשמות של גרים צדיקים מליצים יושר על הרב בקשי דורון בשעה זאת.
זה היה בשנת 1995. עמדתי לחזור לארץ משליחות רבנית באוקראינה. קיבלתי טלפון מהרב ישראל רוזן ז"ל שסיפר לי שהוא קיבל משימה מהראשל"צ בקשי דורון להקים מערך גיור שיסייע לאלפי לא-יהודים שעלו לארץ מברית המועצות להתגייר בסבר פנים יפות.
חזרתי לארץ ובמשך 5 שנים ניהלתי את מינהל הגיור מטעם הרבנות הראשית.
בזכות הרב בקשי והקם מערך גיור שאחראי לגיורם של אלפים רבים מאד של חצאי יהודים וצאצאי יהודים בארץ. אני חושב שזו מורשתו העיקרית לעם היהודי לדורי דורות. הייתי מגיע פעמיים בשבוע ללשכת הראשל"צ ושם הוא היה חותם על כל תעודות הגיור שעברו את בית הדין.
חישבו על זה. אלפי אלפי אנשים הם יהודים בזכות המהלך הזה שהרב בקשי עמד מאחוריו ונתן לו את שמו. 

*הרב אבינדב אבוקרט*:
את אכילת המרור בפסח, הסביר הרב אליהו בקשי דורון (בנין אב ג כד) בסיפור שהיה עמו.
בקהילתו היה אדם שנפגע בתאונת דרכים והפך לצמח, עם הזמן כשהוא היה בתהליך שיקום איטי - ביקר אותו הרב. אותו אדם הזכיר לרב את דרשה שאמר בקהילה על חשיבות הדברים הפשוטים. "כמו יעקב בשעתו - אני איני מבקש דבר מלבד לחם לאכול בלי אינפוזיה ובגד ללבוש ולא פיג'מה של בית חולים". הרב חיזק אותו בדברים והאדם הלך והחלים לצד התקדמות בלימוד תורה ועשיית חסד.
עם השנים, הפך האדם לעסקן ציבורי חשוב בתחום החינוך. באחד המקרים הוא נקלע למחלוקת חזקה עם אנשים אחרים בעירייה לשם השגת משרה. הייתה זו מחלוקת שאיימה לפגוע באנשים רבים, ביניהם אשתו ובני ביתו שנפגעו מכל העיסוק הציבורי.
האדם הגיע לביתו של הרב בקשי דורון עם אשתו, לבקשת תמיכה ועידוד להשגת המשרה. אולם הרב, שינה את נושא השיחה ודיבר איתו על התאונה. "ודאי שאני זוכר את התאונה, היה גרמה לי להתחזק בעשיה, עד היום אני עורך סעודת הודיה עליה בימי החנוכה". אותה שעה ניגש הרב לספריה, וקרא לו את הפסוק "ונתן לי אלוקים לחם לאכול ובגד ללבוש". "תוכל לחזור על מה שאמרת לי אז, על הפסוק הזה?" - שאל הרב כאילו בתמימות. והאדם חזר על הכל מילה במילה, כולל המשפט "אני איני מבקש דבר מלבד לחם לאכול בלי אינפוזיה ובגד ללבוש ולא פיג'מה של בית חולים".
תוך כדי הבהרת הדברים, הבין האדם את מה שטמן לו הרב, חייך במבושה ואשתו מחתה דמעותיה כשהוא ויתר על המשרה. "מעתה, בסעודת ההודיה, אל תספר רק את ההצלה, ספר גם כמה סבלת וכמה ביקשת רק לחם ובגד פשוט. כך ההצלה תהפוך למשמעותית.
זאת הסיבה, אמר הרב, שאנו אוכלים מרור. לזכור שאז ביקשנו רק הליכה פשוטה, ללא מותרות, אחר דבר האלוהים.

*זכותו תעמוד לנו ולכל בית ישראל* לישועות, לנחמות ולגאולה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע