chiddush logo

5 מרכיבים שצריכים להיות בקידוש כהלכתו

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 2/12/2019

 בכל בית ובית עורכים קידוש בערב שישי כמו גם בערבי חג. מה צריך שיהיה בשולחן כדי לקיים את הקידוש כהלכתו?

 


מדוע מקיימים קידוש בערבי שישי וחג? מדוע יש חשיבות לטקס שחוזר על עצמו מדי שבוע ובאירועים מיוחדים?. הקידוש בראשיתנו נועד לאזכר ולציין את קדושת היום המדובר. קידוש על פי משמעו הוא קדושה. כאשר מקיימים את הקידוש בעצם מציינים את ייחודו וקדושתו של יום השישי כמבדיל משאר הימים ושל יום החג כמבדיל משאר ימי השנה.

 

לרוב, ניתן לראות את שמקיימים את הקידוש לפני הארוחה עצמה. סעודת השישי או החג כגדי להכניס את הארוחה לקדושת הטקס. כמובן שלכל משפחה ומשפחה ישנו הטקס שמתאים עבורה, אך, ביחד עם השוני הזה, ישנם קווים דומים מאוד בין טקסי הקידוש ויש מרכיבים שנמצא כמעט בכל בית.

 

ברכה

 

על אף קיום נוסחים שונים בהתאם לעדות השונות, ברוב טקסי הקידוש יכלו את הברכה באמירת פרשת ויכולו‘. זו הפרשה המציינת את השבת ובכך ממציינת גם את קודשה של השבת ואת מבססת את קיומו של טקס הקידוש. לאחר ברכה זו ממשיכים בברכת בורא פרי הגפןשאליה מצטרפת שתיית היין בגביע הקידוש.  בסוף חלק זה מגיעה ברכת הקידוש. ישנן קהילות אשר משמיטות או מוסיפות נוסח כזה או אחר, אך, זהו הבסיס לברכת השישי אשר מהווה חלק מטקס הקידוש.

 

גביע ליין

 

כולנו אוהבים לשתות יים באירוע כזה או אחר ולעתים גם בלי סיבה וכתוספת לארוחה קלה. היין הוא חלק בלתי נפרד מהקידוש ומוזגים אותו אל גביע מהודר לקידוש והבדלה כמו לחזק את קידוש היום בניגוד לכוסות יין רגילות.  ישנו דגש רב על מילוי הגביע עד סופו ושיהיה שטוף ושאף אחד לא שתה ממנו טרם ברכת הקידוש.

 

פת

 

הקידוש על פת הלחם תלווה בברכת המוציא לחם מן הארץ‘. יחד עם זאת, לא בכל בזרמים מדובר על ברכת חובה וישנם אף שרואים בברכה זה כיכולה להחליף את היין בעת הקידוש. בין אם מדובר על חובה או לא, לרוב, נראה  בבתים המצאותם של שני מרכיבים אלו.

 

נרות לשבת

 

נרות השבת אינן חובה בכל קידוש וקידוש, והדלקתם נעשית בעיקר על פי מסורת ובהתאם לזרמים שונים. הדלקת נרות השבת מקדימה את הקידוש הנערך בשולחן עצמו, והם מקדמים ופותחים את יום השבת. טקס הדלקת הנרות לרוב מלווה באווירה מאוד קדושה ומלאת כוונה להעלאת ברכות אם המשפחה מעלה מעלה.

 

 

עמידה בעת הקידוש

 

עורך. הקידוש הוא לרוב אב המשפחה אך ישנן משפחות אשר מקיימות את הטקס על יד ברכה של כל אחד מבני המשפחה בנפרד.  קיום הברכות יהיה לרוב בעמידה משום מתן הכבוד ליום אך, ישנם אלו אשר יעדיפו לבצען בישיבה. כך, גם לגבי שאר היושבים. כל משפחה ומנהגה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע