chiddush logo

מה למדנו מאליעזר

נכתב על ידי אריאל מרדכי פנדל, 21/11/2019

 סיפורים רבותי, סיפורים.


אמר לי חבר יקר שהסיפורים שבתורה הם יותר מחצי התורה. אכן, גם פרשת חיי שרה, ובכלל ספר בראשית, מלאים סיפורים. מדוע חשוב לתורה להאריך כל כך בסיפורים? ראשית, כי זה ממש מענין! שנית, כי הסיפורים דווקא מלמדים אותנו משהו שלא יסולא בפז. לעומת המצוות שמלמדות מה לעשות, הסיפורים מלמדים אותנו איך לחיות, מהי צורת החיים המתאימה למי שדבק בה' (במיוחד יש אריכות בנושאים של בין אדם לחברו, כי בזה משמעותי מאוד הגישה שלך, היחס שלך, ההסתכלות על האחר, ולא רק לקיים בו מצוות חסד או צדקה).

כך אמרו חכמינו הקדושים ז"ל על סיפורו של עבד אברהם "יפה שיחתן של עבדי אבות יותר מתורתן של בנים".
אציין שתי נקודות, מה למדנו משיחתו היפה של אליעזר עבד אברהם.

ראשית, תפילה ספונטנית. "ה' אלוקי אדוני אברהם, הקרה נא לפני היום... ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני". מה עושה יהודי שנמצא בצרה, או בדילמה? פונה למי שיכול לעזור. יהודי לא שוכח שיש לו קו פתוח עם אבא. יהודי לא מהסס לפנות אל אבא שלו בכל עת מצוא. לאחר שנים רבות, ידריך רבי נחמן מברסלב את תלמידיו להתפלל בספונטניות (ולהקדיש לכך זמן קבוע ביום, בהתבודדות) 'לפרש שיחתו לפני בוראו' במילים של שפת האם שלו ולאו דוקא במילים גבוהות או "נכונות". וכך גם מסופר על החפץ חיים שהיה עולה אל עליית הגג בלילה ומספר לה' את מה שעבר עליו ומבקש על העתיד. פלא פלאים הוא לגלות שגם עבד אברהם היה מתפלל בספונטניות וטבעיות. ממי היה יכול ללמוד זאת, אם לא מאדונו אברהם. אם כן למדנו על הנהגה יקרה ביותר של אברהם אבינו, הנהגה שלא מסופר עליה בשום מקום בתורה מלבד כאן.

שנית, ענין החסד, ולדבר על חסד. מלבד העובדה היקרה שמבחן הכניסה מי ראויה להיות אם בישראל, אשה ליצחק, הוא עד היכן מידת החסד ממלאת אותו (האם הנערה רק עושה חסד או שהיא מלאת חסד). מלבד זאת, אליעזר מזכיר שלוש פעמים את המילה חסד. פעמיים בתפילתו: "הקרה נא לפני היום ועשה חסד עם אדוני אברהם... ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני", ופעם אחת בבקשתו ממשפחת רבקה: "ועתה אם ישכם עושים חסד ואמת את אדוני, הגידו לי...".
מהיכן למד אליעזר להשתמש במילה 'חסד' כל כך? כנראה אצל אברהם אבינו כל כך חיו את מעשי החסד: עשו חסד ודיברו על החסד. המילה חסד נשמעה רבות בבית אברהם (אולי למשל: 'בוא תעשה חסד', 'אין כמו חסד', "ועל גמילות חסדים"). לכן כשאליעזר מבקש מה', הוא מבקש שיעשה איתו חסד. וכן כשהוא מבקש ממשפחת רבקה שיסכימו לשידוך, הוא מביע את משאלתו בלשון של 'תעשו חסד'. במילים אחרות: כל עולם המושגים שספג העבד בבית של אברהם הוא סביב החסד, חסד שהבורא עושה איתנו וחסד שאנחנו עושים. עולם חסד יבנה.

לסיכום:
למדנו שני דברים מתוך אורחות חייו העליונות של אברהם. למדנו על הכלי האדיר שנקרא תפילה ספונטית, לדבר עם ה' במשך היום במילים פשוטות. עוד למדנו פרט נוסף במידת החסד שמילאה את לבבו של אברהם אבינו. חסד היא צורת חיים וצורת דיבור. החיים מתמלאים במושג החסד, עד שזה נכנס גם לטרמינולוגיה. מדברים חסד: חסד של בני אדם וחסד של הבורא.    

שבת שלום


רוצה להוציא לאור ספר או חוברת?  מקבל עבודות הגהה ועריכת תוכן. לפרטים: [email protected]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע