רמזי הסולם..
"ויחלם והנה סלם מצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכי אלקים עלים וירדים בו,והנה ה' נצב עליו" וגו' (כח,יב-יג) 'ויחלום והנה סולם מוצב ארצה תנא כמה רחבו של סולם שמונת אלפים פרסאות דכתיב"והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו" עולים שנים ויורדים שנים וכי פגעו בהדי הדדי הוו להו ארבעה וכתיב ביה במלאך"וגויתו כתרשיש" וגמירי דתרשיש תרי אלפי פרסי הוו'(חולין צא,ב),ולא מובן מה באו להגיד כאן-מה העניין הזה של 8 אלף?-וניראה שבהמשך מיד מובא 'תנא עולין ומסתכלין בדיוקנו של מעלה ויורדין ומסתכלין בדיוקנו של מטה בעו לסכוניה מיד "והנה ה' נצב עליו" אמר רבי שמעון בן לקיש אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאמרו כאדם שמניף על בנו,"הארץ אשר אתה שוכב עליה" וגו' מאי רבותיה אמר רבי יצחק מלמד שקפלה הקב"ה לכל ארץ ישראל והניחה תחת יעקב אבינו שתהא נוחה ליכבש לבניו'(שם),וכבר מיד הביא תוס' (ד"ה 'עולין')שמשמע שהדרשות שונות-שקודם אמרו שהמלאכים עלו וירדו יחד ואילו כאן משמע שעלו ואח"כ ירדו...וניראה שבפשטות אפשר שלכן נאמר בלי וו' בעולים ויורדים("עלים וירדים")כדי לרמז שהיו כמה עליות וירידות שראה(כמו שיש עוד דרשות על שריהם של מלכויות..),אי נמי-כשהתחלפו היו יחד בסולם אולם התחלפו למעלה-ז"א רש"י פרש בתורה 'עולים ויורדים-עולים תחילה ואח"כ יורדים,מלאכים שליווהו בארץ אין יוצאים חו"ל ועלו לרקיע וירדו מלאכי חו"ל ללוותו'-ולכן עלו המלאכים למעלה אולם אם תמיד יש לו ליווי אז איך אלו של א"י ילכו בעוד שאלו של חו"ל אינם?לכן התחלפו כשהיו בסולם שעדיין נחשב איתו-והתחלפו למעלה בסולם,שברגע שהגיעו למעלה מיד ירדו אלו של חו"ל -וכך היו יחד 4 ותוך כדי שירדו אמרו להם אלו שעלו על הדמיון לשל מטה,ואף הם עצמם(שירדו)שמו לב לזה,ולכן רצו לפגוע בו,ולכאורה לא מובן וכי עד עכשיו לא הכירו את יעקב?מה החידוש שלהם עכשיו?-וניראה שזה קשור להמשך(שדרשו שה' קיפל את כל א"י תחתיו)שזה העניין של א"י-שא"י היא מקום קדוש ולכן ראו ביעקב את ההתגלות של האדם במרכבה,אבל עכשיו שהוא יוצא לחו"ל למקום טמא זה כמו חילול הקודש-וזהו שעלו וראו וירדו והסתכלו על יעקב-שקודם עלו מלאכים של א"י ועכשיו יורדים מלאכי חו"ל ולכן באים כעניין של חו"ל-ולכן לא רואים ביעקב ראוי להיות כעין האדם שבמרכבה,וזה קשור למקודם שדרשו '...כד צלי בעי למיהדר,אמר הקב"ה-צדיק זה בא לבית מלוני ויפטר בלא לינה?-מיד בא השמש'(שם) שמעבר לעניין של הקירבה בזה יש בזה עניין כמו של מנוחה-שמתפלל על העולם ואז נח כעין שתפילתו התקבלה,שזה ענין של שלמות קדושה בעולם-שמתפלל ומיד חלה תפילתו בעולם שזהו מעלתו של יעקב ,ולכן עכשיו שיוצא לחו"ל רואים בזה כירידה וחילול מדרגתו,ולכן ה' ניצב עליו כאדם שמניף על בנו-שבזה הוכיח שיעקב כעין בנו במעלתו,ולכן ראוי להיות בעולם בדמות האדם שבמרכבה,ואמנם יש חשיבות גדולה לא"י בקדושה-לכן ה' קפלה תחת יעקב שיהא נח לכבשה-שזה אומר שהיא מחוברת אליך שלכן קל לך לכבשה-וזהו שעשה שתהא א"י קשורה ליעקב ולכן מוכח כשלמות הקדושה והוא כדמות אדם שבמרכבה,ולפי זה 8 שבסולם זהו מעל הטבע-הקדושה שפועלת לעשות מעל הטבע-וזה כנגד הקדושה שראו ביעקב(כמו שאמרנו..),ויותר מזה-א"י היא 400 פרסה מימלא ביחס ל-8 אלף זה 20 -שיש 10 דברות ויש לוחות ראשונים ושניים שסה"כ כעין 20 דברות שירדו לעולם(שירדו פעמיים 10 הדברות[ולא משנה שזה פעמיים אותם דברות]-)שבא לומר שכשיהיה חיבור שלם של הקדושה שבאה לעולם עם מעלת א"י שמשפיעה לקדושת העולם-יהא כל העולם מתוקן,וזהו שהסולם הוא רחב 8 אלפים שהוא המחבר בין מטה למעלה בקדושה,ועוד בדומה-ניראה לקרא כעין בניפרד "שמונת"=8=ח',"אלפים"=לשון א',"ארבעה"=4=ד'-אותיות "אחד" שאנו ממליכים את ה' בעולם בק"ש(כסולם) ואותה קוראים פעמיים ביום שזה נירמז ב"עולים"-2/"יורדים"-2/"תרי.."-2.