לקט מהרוקח לפרשת כי תבא
לקט מהרוקח לפרשת כי תבא
דברים כו,ב: אל המקום אשר יבחר: מה הרמז בצירוף זה? הרוקח:
"בגימטריה: בשילו ובירושל(י)ם". מעניין.
כז,יד-טו: וענו הלויים... קול רם: ... פסל ומסכה: מדוע הסמיכות בין
'קול רם' ל'פסל מסכה'? הרוקח: "לפי שה' אמר בקול רם שנשמע בכל העולם 'אנכי'
ו'לא יהיה לך', ועבודה זרה שקולה ככל התורה".
כז,טו-טז: פסל ומסכה .... מַקְלֶה
אָבִיו וְאִמּוֹ: מדוע הסמיכות בין עבודה זרה וקללת הורים? הרוקח:
"ג' שותפין באדם, כי המקלה אביו ואמו אמר ה' יפה עשיתי שדרתי בעליונים ...
השווה כבודו (של אב) לכבוד המקום", וכבוד ה' אינו דר עם עבודה זרה.
כז,טז-יז: מַקְלֶה אָבִיו
וְאִמּוֹ ... אָרוּר, מַסִּיג גְּבוּל רֵעֵהוּ: מדוע הסמיכות בין
קללת הורים להסגת גבול: הרוקח: "אם הסיג גבול ובא על אשת איש, אינו מכיר מי
אביו ומקלה אותו".
כז,יז-יח: אָרוּר, מַסִּיג גְּבוּל
רֵעֵהוּ ... אָרוּר, מַשְׁגֶּה עִוֵּר בַּדָּרֶךְ: מדוע הסמיכות בין
הסגת גבול להטעיית עיוור? הרוקח: "הרי הוא המשגה עיוור כאילו מסיג גבולו,
שיועצו לפי דרכו והמחטיאו בדבר, הרי משיג גבולו".
כז,כג-כה: אָרוּר, שֹׁכֵב
עִם-חֹתַנְתּוֹ ... אָרוּר, מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר ... אָרוּר לֹקֵחַ
שֹׁחַד: מדוע סמך חותנתו, מכה רעהו בסתר ולוקח שוחד? הרוקח: "קל מסובין חתן הדר בבית חמיו, היזהר מחתנה הראשון שמא יבוא עליה, הרי
מכה רעהו בסתר ... ועל ידי שוחד מכה רעהו, מרשיע את הצדיק". אם הבנתי נכון,
חתן הדר בבית חמיו עלול לבוא על חותנתו ולהכות בזה את חמיו שיהיה נאסר על אשתו,
ובסתר ירשיע אותו על ידי שוחד. שלא נדע.
כט,ג-ד: וְלֹא-נָתַן
יְהוָה לָכֶם לֵב לָדַעַת ... וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה,
בַּמִּדְבָּר: מדוע הסמיכות בים 'לב לדעת' ל'ארבעים שנה'? הרוקח:
"מכאן, אין אדם עומד על סוף דעת רבו עד שיהא בן מ' שנה". ילדי היקרים
בני +- 40 שנה, זה הזמן לדעת ולהבין את דעת ה' ורבכם.
שבת שלום מוקדמת, בהשראת הפסוק בתהלים צד,יח: אִם אָמַרְתִּי מָטָה
רַגְלִי חַסְדְּךָ
יְהוָה יִסְעָדֵנִי, ולפני הניתוח ברגלי השבורה מחר אי"ה והכל לטובה,
אני מאחל שנהיה בבחירתו יתברך, בקול רם של אהבת ה', בכיבוד הורים ועזרה הדדית,
שקיפות ואחווה ודעת ה', באהבה, אורן.