chiddush logo

תיקון לגניבה לגזילה ע"י חסד עם הציבור

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 19/9/2019

 מה התיקון לאדם שגנב וגזל ולא יודע ממי?

אין  מי שעובר ברחוב מלכי ישראל בירושלים, ולא נתקל בקיוסק המיתולוגי  אלבז,  על יד השטיבלאך של קומרנא, בו מתפללים  "מנחה מעריב".

לאור חודש אלול, ימי הרחמים והסליחות, לתקן מעשי גניבות וגזילות, שוחח הרב יונתן שטנצל בקו שיעורי התורה אמר אביי  עם בעל הקיוסק בני אלבז על תופעת גניבות הממתקים מחנותו.

הרב שטנצל: "בני, ואנחנו נמצאים עכשיו בחודש אלול, ואפשר לתקן את הגזל ע"י חסד עם הרבים, ויש, לפעמים ילדים שלא מתגברים על עצמם, , ומפלחים איזה ממתק, אז מי שגזל את אלבז אז ברור שהוא יכול לבוא לאלבז ולהחזיר את הכסף, אבל יש אנשים שכבר עבר 30 שנה ו 40 שנה מאז, ולא יודעים כבר למי להחזיר את הכסף, דבר ראשון, אתה מכיר את התופעה הזו?

בני אלבז: "התופעה ב"ה בגאולה, ועמך כולם צדיקים, אולי ילדים מפלחים פעם, או פעמיים שלוש בשנה, זה דבר לא רציני, למרות שיש סחורה ששווה אלפי שקלים  בחוץ, אבל היו מקרים שבאו אחרי חמש עשרה ועשרים שנה, חתנים, וגם כלות, הגיעו אלינו בחמשים שנה שאנחנו פתוחים, שתי כלות, ושלשה ארבעה חתנים, לפחות, שאמרו שהיו ילדים קטנים ולקחו ממתק, אפילו שעלה שקל, או בקופה היה שני שקלים,

הרב שטנצל: "בני, הגמ' במס' ביצה בדף כט. נותנת לאדם תיקון לגזל, מה עושה בן אדם  שגזל, ואינו יודע למי גזל, אומרת הגמ', יעשה בהם צרכי רבים, מה זה אומר? לעשות חסד עם הציבור.

" אמר רב חסדא בורות שיחין ומערות", זה אומר לתת מים, קפה, דברים שכל אחד יכול להנות.

לדוגמא בזכרון משה יש את קפה שטיבל  של הרב יואל טעפ, מקום מצויין לתקן גזילות, וכך גם הנגזל יוכל להנות משתיית קפה, או לאכול טשולנט וקוגל,  או היורשים של הנגזל, אז, בני, דבר ראשון, אני מאחל לך, שלא יהיה לך גניבות ולא פילוחים,

בני אלבז:" אמן, אמן, אמן, אבל זה מראה, בגלל שזה חודש אלול אין כעמך ישראל, למרות שילדים גנבו   פחות משקל או שניים, אנשים אחרי עשרים שנה זה עדיין מציק להם, והם באים לבקש מחילה, ולהחזיר, בד"כ שמים את זה בקופת צדקה.

אבל אנחנו יש לנו מנהג בחנות, בלילה אנחנו מוחלים לכולם, אבל אם ילד נתפס, אז יש" "סדרות חינוך", חצי דף גמרא, משנה בע"פ, או איזה מעשה טוב, או איזה כמה פרקי תהלים שילמד בע"פ, ומקבל פעקל'ה,

הרב  שטנצל:" אני חייב להגיד לך, שאני זוכר עוד את אבא שלך ז"ל, שהיה מקיים את דברי שמאי "והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות" לכל הלקוחות, תמיד עם חיוך: "איך קראו לאבא שלך?

בני אלבז: רבי יעקב חי אלבז, שהיה מאיר פנים לכל לקוח ולקוח, אפילו אם לא  הכיר אותו תמיד עודד, תמיד עזר,תמיד מלה טובה, גם לילדים גם למבוגרים.

הרב יונתן שטנצל:" איי, אשריך, בני, אתה הולך בדרכי אביך, ובני, יישר כח מאד, ושיהיה כתיבה וחתימה טובה,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע