chiddush logo

הסוכות בזמן נחמיה

נכתב על ידי יניב, 14/10/2011

 "וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי נֶאֶסְפוּ רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְכָל-הָעָם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם אֶל-עֶזְרָא הַסֹּפֵר וּלְהַשְׂכִּיל אֶל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה וַיִּמְצְאוּ כָּתוּב בַּתּוֹרָה  אֲשֶׁר צִוָּה ה' בְּיַד-מֹשֶׁה אֲשֶׁר יֵשְׁבוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בַּסֻּכּוֹת בֶּחָג בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי וַאֲשֶׁר יַשְׁמִיעוּ וְיַעֲבִירוּ קוֹל בְּכָל-עָרֵיהֶם וּבִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר צְאוּ הָהָר וְהָבִיאוּ עֲלֵי-זַיִת וַעֲלֵי-עֵץ שֶׁמֶן וַעֲלֵי הֲדַס וַעֲלֵי תְמָרִים וַעֲלֵי עֵץ עָבֹת  לַעֲשֹׂת סֻכֹּת כַּכָּתוּב  וַיֵּצְאוּ הָעָם וַיָּבִיאוּ וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם סֻכּוֹת אִישׁ עַל-גַּגּוֹ וּבְחַצְרֹתֵיהֶם וּבְחַצְרוֹת בֵּית הָאֱלֹקים וּבִרְחוֹב שַׁעַר הַמַּיִם וּבִרְחוֹב שַׁעַר אֶפְרָיִם וַיַּעֲשׂוּ כָל-הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן-הַשְּׁבִי סֻכּוֹת וַיֵּשְׁבוּ בַסֻּכּוֹת כִּי לֹא-עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן-נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא וַתְּהִי שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד וַיִּקְרָא בְּסֵפֶר תּוֹרַת הָאֱלֹקים יוֹם בְּיוֹם מִן-הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן עַד הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן וַיַּעֲשׂוּ-חָג שִׁבְעַת יָמִים וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת כַּמִּשְׁפָּט"(נחמיה ח,יג-יח) 

'דכתיב ויעשו בני הגולה השבים מן השבי סוכות וישבו בסוכות כי לא עשו מימי יהושע בן נון כן בני ישראל וגו' ותהי שמחה גדולה מאד אפשר בא דוד ולא עשו סוכות עד שבא עזרא אלא מקיש ביאתם בימי עזרא לביאתם בימי יהושע מה ביאתם בימי יהושע מנו שמיטין ויובלות וקדשו ערי חומה אף ביאתן בימי עזרא מנו שמיטין ויובלות וקדשו ערי חומה... ואידך- דבעי רחמי על יצר דעבודה זרה ובטליה ואגין זכותא עלייהו כי סוכה'(ערכין לב,ב) 
הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א אומר על זה(בספרו "מועדי ישראל"-סוכות)שאין זה פשוטו של מקרא ולכן מביא פרוש של הגראי"ה קוק זצוק"ל שהכוונה שלא עשו את ההכנות לסוכות(הבניה וכדו')בשמחה עד אז(ומרחיב בהסבר)וכן מביא הסבר אחר שהכוונה שלא עשו סוכות ציבור עד אז-(ואומר על שניהם שאין זה פשוטו של מקרא..)ומחדש שלא עלו ביד רמה-שלא כמו אצל יהושע ולכן לא נעשו לגאולה העתידית ולכן עשו סוכות-שלעתיד לא יעשו סוכות כיון שיציאת מצרים תיעשה לטפלה לגאולה העתידית-ולכן לא יעשו סוכות אלא רק יחגגו בעליה לרגל(ראה שם שמרחיב).  
ובמצודות דוד פרש "וישבו בסוכות"-ר"ל ישבו שם בקביעות רב כמו שראוי להיות-"כי לא עשו"-ר"ל עשו המצוה מן המובחר אשר לא עשו כן מימי ישוע בן נון והוא הפוך כמו כי לא עשו בנ"י כן מימי וכו' עד היום ההוא-"ותהי שמחה"-על אשר קיימו המצווה בתיקון רב'
ואולי אפשר שאמנם ודאי עשו סוכות אולם לא כולם ידעו את הדינים של כשרות הסכך ולכן היו שעשו סכך לא כשר-ולכן זהו מה שמצאו כמו שממשיך שם "עלי זית ועלי עץ שמן" וגו' ולכן זה קשור למקודם שטעו ובכו במקום לשמוח בר"ה שלא ידעו את פרטי הדינים-ולכן עזרא היה מלמדם את פרטי הדינים מהפס'-וכך גם לימדו את פרטי הדינים של הסכך(שהוא הנקרא סוכה)"וימצאו" שמצאו את פרטי הדינים מהפס' איך לשבת בסוכה כשרה שאת זה כיון שלא ידעו היו הרבה שטעו מזמן יהושע עד אז-שהרבה אנשים ישבו בסוכות לא כשרות ויוצא שכאילו לא ישבו בסוכה..,ואולי אפשר ע"פ ההמשך שגרשו את נשותיהם הנכריות-שלנכרים אין ליכנס לסוכה-ומימלא עד אז היה בלבול שחלקם היו עם נשיהם בסוכה וחלקם לא-ובאותו מעמד בררו שמי שנשוי לגויה יהיה בסוכה לבד ומי שנשוי ליהודיה יהיה עם אשתו-ועל זה שיהיו עם נשיהם לא הקפידו כ"ך עד אז כיון שאשה פטורה מסוכה.. ומה שנאמר שלא עשו מימות יהושע זה ש2 וחצי השבטים יצאו לילחם בלא נשיהם ולא הקפידו על סוכות שיהיו עם נשיהם..

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה