לקט מהרוקח לפרשת שלח
לקט מהרוקח לפרשת שלח
במדבר יד,לב: ופגריכם אתם יפלו במדבר הזה: מה מוסיפה המילה 'אתם'? הרוקח: "בבריאותכם תשכיבו עצמיכם ותמותו". כל עוד אתם 'אתם', כלומר בריאים ושלמים, תכניסו עצמכם לחפירת הקבר, בצלילות דעת, כאדם המקבל את ענשו שנגזר עליו.
יד,מד: וארון ברית ה' ומשה, לא משו: מדוע הקדים כאן הכתוב את הארון למשה? הרוקח: "בקלקלה מתחילין מן הקטן (על פי בבלי ברכות ס"א/א)". הרוקח מביא מקום אחר בו הארון מוזכר אחרי שם האיש: וגם שני בני עלי מתו, וארון האלוהים נלקחה" (שמואל א', יד), ושם הייתה בשורה רעה, ומכאן המסקנה שפסוקנו מספר את כבוד ה', שהוקדם למשה.
טו,לח: ועשו להם ציצית: מדוע נסמכה פרשת ציצית לעניין המקושש עצים בשבת? הרוקח: "אמרו למקושש, למה חיללת שבת, וכי לא שמעת 'מחלליה מות יומת'? אמר מתחילה שכחתי ולבסוף קבלתי התראה, אמר ה', יעשה סימן בבגדיהם". הציצית היא סימן ותזכורת לנו לשמור מצוות ה'.
שבת שלום, שבת של בריאות ומימוש העצמיות, כבוד ה' וזכירת עבודתו, אורן.
----------------------------------------------------------------------------------