תורה כמטר וכטל...
"יערף כמטר לקחי תזל כטל אמרתי"(לב,ב) 'כמטר-מה המטר הזה אי אתה רואהו עד שבא כך ת"ח אי אתה יודע מהם עד שישנה משנה הלכה ואגדות או עד שיתמנה פרנס על הציבור'(ספרי) 'יערף כמטר-זו היא העדות שתעידו שאני אומר בפניכם תורה שנתתי לישראל שהיא חיים לעולם כמטר הזה שהוא חיים לעולם כאשר יערפו השמים טל ומטר-יערף לשון יטיף..תזל כטל-שהכל שמחים בו לפי שהמטר יש בו עצבים לבריות כגון הולכי דרכים ומי שהיה בורו מלא יין'(רש"י) 'תזל כטל-מה טל כל העולם כולו שמחים בו אף ד"ת כל העולם שמחים בו'(ספרי) ,הטל מסמל שמחה של כולם-וגם הגשם מסמל שמחה ואף יותר גדולה מהטל כיון שבלי גשם אין חיים לעולם-אולם הגשם הוא לא שמחה של כולם אלא של רובם-כך גם כנגדם התורה מתחלקת לכמה אופנים וכל אחד יכול להתחבר אליהם-כל אחד בדרכו ולכן זה לכולם וזהו שדומה לטל שלא רואים אותו יורד אלא מגלים אותו במקום -כעין כל אחד רואה לעצמו ולכן נח לכולם-אבל השלמות והגדולה של הכל-בזה לא כולם שמחים שהרי לא הכל נח ולא להכל כל אחד יכול להתחבר-וזהו שבגשם רואים את הת"ח ששונה 'משנה הלכה ואגדות' שיש בו הכל-ולא רק לומד לעצמו אלא גם מלמד אחרים('שישנה' לאחרים)וזה לא לכולם נח שיש שטוב להם בשלהם ולא רוצים לדעת שצריך להשתנות.. ולכן גם רואים ת"חע"י שמתמנה על הציבור שאז רואים את ישרותו שלא משוחד וכדו' -שבפרנסי ציבור קל וקרוב עניין הקלקול ולהתנהג בצורה שאינה ראויה..-וגם זה לא לכולם טוב שהרבה רוצים בעיוותים שיהיה נח להם.. ולכן זהו כמטר שלא נח לכולם(ומשפיע חזק כמטר)אולם שניהם נובעים ממקור האמת-מבאר מים חיים-התורה-שהמים מתגלים כמטר-הרבה וחזק ומשפיע-או כטל חלש ובמקומו.. והנה נאמר בספרי 'תניא ר' אליעזר בנו של ריה"ג אומר יערף כמטר לקחי-אין לקח אלא תורה שנאמר "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזבו" ואין עריפה אלא הריגה שנאמר "וערפו שם את העגלה" מה עגלה ערופה מכפרת על שפיכות דמים אף ד"ת מכפרים על שפיכות דמים' לא במקרה הלימוד הוא מעגלה ערופה ששם אומרים הזקנים "ידנו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו-כפר לעמך ישראל" שהכפרה חלה ע"י שמוכיחים שהם לא אשמים אפילו בעקיפין(שפטרוהו בלא אכילה ושתיה)ועושים פעילויות לחיזוק זאת (לשחוט עגלה וכו' להראות צער אפילו עליו-לחזק דאגה לכולם ובפרט לו שלא הכירוהו)כך גם כאן מה שהתורה מכפרת אפילו על שפיכות דמים זה לא רק שלומד סתם כך אלא לומד כמטר(ולכן מ"יערף כמטר לקחי") שמלמד לרבים את כל התורה על כל גווניה ובכך במה צריך להשתנות שלא לגרום נזק כל שהוא לאחר(ובכך זה כתשובת המשקל לשפיכות דמים) ואם כפרנס-אז גם מתקן תקנות לשלום הציבור כולו...,ויש לצערנו כאלו ת"ח בודדים שאינם כך אלא להיפך -שניפגשים עם אויבי ישראל.. ומסכני חיים של יהודים(באבנים וכדו') {וגם אם לא בעצמם אז מורים כך לתלמידיהם}עליהם מוכח במעשיהם שאינם ת"ח אמיתים שהם לוקחים חלק קטן בתורה ומתעלמים משאר(בידיעה או אי ידיעה..)וכך ניגרם שטועים בגדול מאד ועליהם מתכוון הספרי שרואים ביחסם לכל התורה את היותם ת"ח או במקרה זה שאינם ת"ח.. וכן יש הוכחה באי התנהגותם כפרנסים שלא דואגים לכלל בנ"י.. ואצלם התורה הופכת לסם המוות וזהו שורשו הרעיוני של דרשת רבא בתענית(ז,א)'רבא רמי כתיב יערף כמטר לקחי וכתיב תזל כטל אמרתי אם תלמיד חכם הגון הוא כטל ואם לאו עורפהו כמטר'.. ואשרינו שרבותינו דואגים לכל בנ"י ויודעים ומלמדים כל התורה כולה ובכך מתקנים את כל העולם(ועם האנשים הקשים נוהגים בעדינות לקרבם לתורה)אשרינו שבכך ניתקן כל העולם וכך ראוים לקבל שנה טובה ומושלמת-לנו ולכל בית ישראל.