chiddush logo

ויקחו לי תרומה

נכתב על ידי הרב דניאל קירש, 8/2/2019

 

"ויקחו לי תרומה"

ארגון החסד "חסדי ישראל" יצא זה מכבר בקמפיין התרמה גדול: "תרמת- הרווחת!". במהלך הקמפיין הודיעו המארגנים כי מי שיתרום 100 שקלים לצדקה יוכל להשתתף בהגרלה הגדולה והמיוחדת של הארגון. תושבים רבים החלו לתרום כשבליבם תקווה מוסתרת - לזכות בשרשרת היהלומים היקרה ששוויה 10,000 שקלים.

גם רפי, כמו רבים מחבריו תרמו לארגון, כשבליבו תקווה לזכות בשרשרת.

יום ההגרלה הגיע, מארגני המבצע ציינו בינם לבין עצמם את הצלחתו המסחררת של המבצע.

 באותו הערב צלצל הנייד של רפי, על הקו היה מנהל "חסדי ישראל". "האם אני מדבר עם רפי כהן?" שאל. רפי התחיל להבין אך עוד לא היה בטוח "אני שמח לבשר לך שזכית בחסדי ה' בשרשרת היהלומים היקרה!" רפי לא האמין למשמע אוזניו וביקש לשמוע את הדברים שוב.

למחרת ניגש רפי למשרדי הארגון בכדי לאסוף את השרשרת היקרה. מיד הלך לחבר שמבין בתכשיטים וביהלומים וביקש עצה מה לעשות עם השרשרת היקרה.

החבר הסתכל על השרשרת רגעים ארוכים ולאחר מכן פנה לרפי: "כמה אמרת שהשרשרת שווה?" רפי ענה לו שמדובר בשרשרת ששוויה 10,000 שקלים למיטב ידיעתו. "צר לי לאכזב אותך, חברי היקר, שרשרת זו אינה שווה יותר מ-0007 שקלים..." הסביר החבר בנחת.

רפי כעס מאד לשמע הדברים ומיד חזר למשרדי הארגון.

"ברצוני לפגוש את מנהל הארגון" דרש רפי "ועכשיו!" הוסיף.

מנהל הארגון שמע את המהומה מהחדר הסמוך ויצא לראות במה העניין. אולם רפי לא נתן לו שהות אפילו לפתוח את פיו. "רמאים אתם כולכם!" צעק רפי, תוך שהוא מרים את השרשרת למול פניו המשתאות של המנהל, "פרסמתם שהשרשרת הזאת שווה 10,000 שקלים. ובכן, כפי שהנכם בוודאי יודעים שוויה אינו עולה על 6,000 שקלים עלובים!!" המנהל לא הספיק לענות, ורפי הוסיף: "עליכם לפצות אותי ולתת לי את 4,000 השקלים הנוספים שהבטחתם!"

המנהל ניסה את מזלו כעת ואמר לרפי בשקט: "אני מופתע ששרשרת זו שווה רק,7000 ש"ח. אמנם לא בדקתי את הדברים לעומק, אך תכשיטן מכובד תרם לנו את השרשרת ואמר ששוויה הוא 10,000 ש"ח וכך פרסמנו. מעולם לא עלה בדעתי שאיש זה רימה אותנו ונתן לנו משהו פחות מזה. ברור שאם היינו יודעים את שוויה האמיתי היינו מפרסמים סכום שונה. אולם כעת איני חושב שאנו צריכים לפצות אותך. בסך הכל, הכל נעשה לשם שמים כדי שעניים נוספים יוכלו לקבל חבילות ביגוד ומזון.  הרי תרמת לשם שמיים ולא בשביל לזכות בהגרלה, וודאי שעל דברים כאלו אין הקפדה לתת סכום מדויק.

מי צודק? האם על "חסדי ישראל" לפצות את רפי, או שמא אינם חייבים בכך?

תשובת הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א:

מה שטוען ארגון הצדקה שעיקר כוונתו הייתה לתרום, והתורם לא הקפיד על סכום הפרס, אינו נכון. עליהם לעמוד בדיבורם ולהעניק פרס בסכום שהבטיחו.

אולם במקרה שלנו הם לא צריכים להשלים את הפער של שלושת אלפים השקלים, משום שמדובר בתכשיט. לתכשיטים אין שער מדויק. הפרש של שלושים אחוז הוא הפרש שהגיוני שיהיה הבדל בין הערכה להערכה. לכן במקרה זה ספציפית אין עליהם חיוב אפילו לא מבחינה מוסרית להשלים את הפער. גם בעל החנות לא חייב מבחינה מוסרית לשלם מכספו עוד שלושת אלפים שקלים. אמנם הוא הבטיח לתרום חפץ בשווי עשרת אלפים שקלים, אך הוא יכול לטעון שכך הוא מעריך את התכשיט.

אולם, אילו היה מדובר בהגרלה על חפץ עם שער מדויק, אז ודאי שארגון הצדקה היו חייבים לשלם את ההפרש. (אלא שלא ברור אם היו ממש יכולים לתבוע אותם בבית דין, שיתכן שזה אסמכתא, ראה שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רז', סעיף יג). ואף התורם היה מחויב לעמוד בדיבורו ולשלם לארגון הצדקה את מה שהבטיח.   

לסיכום: מכיוון שאין לתכשיטים סכום מדויק, ארגון הצדקה לא חייבים לשלם את ההפרש.     

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע