לקט מביאור אי"ם - פרשת וארא
לקט מביאור אי"ם –
"תורה ככתבה" לפרשת וארא
ו,כ: וּשְׁנֵי חַיֵּי
עַמְרָם, שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה: ש: מדוע מציינת התורה
דווקא את הגילאים של לוי (137 שנים), קהת (133 שנים) ועמרם (137 שנים), ואינה מציינת
גילם של יתר בני המשפחה הנזכרים? ת: התורה מסבירה כיצד ארבעה דורות אלה
("ודור רביעי ישובו הנה" בראשית טו,טז) התקיימו במשך 430 שנות הישיבה
במצרים (וּמוֹשַׁב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָשְׁבוּ
בְּמִצְרָיִם--שְׁלֹשִׁים שָׁנָה, וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה; יב,מ). אישים
אלה הולידו בהיותם בני כ 130 שנה, כמה שנים לפני מותם. והרי פירוט החישוב:
חישוב 430 השנים מתחיל בגלות יעקב, בברחו מפני עשו.
גלות זאת החלה בהיות יעקב בן 40, שהרי כאשר היה עשו (תאומו ובן גילו של יעקב) בן
40 נשא שתי נשים שהיו ל
ח,כד: רק הרחק לא תרחיקו: ש: מדוע הסכים משה
לתנאי של הליכה למרחק של שלושה ימים במדבר, והרי כוונתו ליציאה מוחלטת ממצרים לארץ
כנען? ת: משה בוחן את פרעה, שהרי אם לא יסכים לשלושה ימים, ודאי לא יסכים
ליציאה מוחלטת (ראה ביאורי ה,ג), והרי משה ידע שטרם הגיעה המכה המובטחת לפגוע
בבכור המלך (הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג, אֶת-בִּנְךָ
בְּכֹרֶךָ; ד,כג), ולכן לא חשש להסכים לתנאי של פרעה.