chiddush logo

אמת לעומת רחמים

נכתב על ידי איתיאל, 30/10/2018

מספר שאלות:


1. מדוע נהוג לקראו דווקא ביום כיפור?
2. למה יונה ברח ולא רצה לעשות את השליחות?
3. איך זה שספינה שלמה של עובדי ע"ז מתפללים, ורק נביא ה' לא פוצה פה ואפילו הולך לישון?
4. המלחים שואלים מה לעשות כדי שישתוק הים. יונה משיב שיזרקו אותו לים. איזה מין פתרון זה? מה עם תשובה למשל?
5. כתוב שדג (זכר) בלע את יונה, ומאידך כתוב שיונה התפלל ממעי הדגה (נקבה)?
6. יונה אומר שידע שה' הוא א-ל רחום וחנון, ארך אפים ורב חסד. מדוע הוא לא מזכיר את מידת האמת? 
7. מה עניין הקיקיון?
8. מדוע בקריאה ביום כיפור אנו מוסיפים את הפסוקים "מי א-ל כמוך" לאחר סיום הספר?


 יונה הוא "בן אמתי" - דבק במידת האמת בקיצוניות.
הוא מסביר בסוף הספר שברח בגלל שלא יכל לסבול את הנהגת ה' שלא בדרך האמת, אלא במחילה וסליחה לפנים משורת הדין (לכן הוא לא מזכיר את מידת האמת. איתה אין לו שום בעיה).
הוא יורד באניה ומשלם מראש את כל שכרה, אפילו שהוא רק נוסע אחד. מכיוון שממילא תכנן לקחת את האניה אפילו אם הוא היה הנוסע היחיד - לכן הוא משלם הכול.
הוא לא מתפלל כחלק מהאידאולוגיה שלו: אם ה' כועס עלי ולא מסכים למעשה, אני צריך לקבל את העונש, ולא שייכת תפילה.

ה' מעביר אותו תהליך של לימוד מידת הרחמים.
בולע אותו דג, אבל בחוויה שלו הוא במעי הדגה, כלומר: ברחם שלה, לשון רחמים. רחמי האם מתחילים מכך שהיא נשאה אותה ברחמה, וכך רחמי ה' עלינו בגלל שהוא יצר אותנו. כאן יונה לראשונה מתפלל.

לאחר שה' מוחל לנינווה שבה קושיית יונה, ויונה, איש האמת, מעדיף למות מלחיות בעולם ללא אמת - טוב מותו מחייו.

בקיקיון מסביר לו ה' שלא הכול הולך עם אמת ודין. לקיקיון אין זכות קיום מהדין, הרי לא עמלת עליו ולא טרחת בו, אבל אתה אוהב אותו ורוצה אותו. כך אני רוצה את בניי.

היופי הוא שרחמי ה' לא באים דווקא על עמו, אלא על יצוריו ככלל. מספיקה העובדה שאנחנו בני אדם כדי שה' ירחם עלינו (ואפילו מנינווה, בירת הממלכה שבעתיד תגלה את ישראל!).

לסיום אנו מסכמים את הספר בפסוקי הרחמים של "מי א-ל כמוך". במנחת יום כיפור נזכיר רחמים, והוא רחום יכפר עוון!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע