chiddush logo

העקדה 2

נכתב על ידי Abloch43, 23/10/2018

 

לידת יצחק אבינו

יצחק אבינו נולד בעולם הרוח, שהוא גבוה מעולם הנפש, וכך זה מתבטא בחיזיון שבראשית פרק י"ח:

"ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו ..... ו וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה, אֶל-שָׂרָה; וַיֹּאמֶר, מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת--לוּשִׁי, וַעֲשִׂי עֻגוֹת.  ז וְאֶל-הַבָּקָר, רָץ אַבְרָהָם; וַיִּקַּח בֶּן-בָּקָר רַךְ וָטוֹב, וַיִּתֵּן אֶל-הַנַּעַר, וַיְמַהֵר, לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ.  ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם; וְהוּא-עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ, וַיֹּאכֵלוּ".

 

בחיזיון זה יש סמלים רבים. 3 אנשים כנגד 3 הקווים של מגן הדוד, ימין, אמצע ושמאל.

אברהם רץ לקבל אותם ונתן להם מים לרחוץ רגליהם, מה שמסמל טיהור עולם תחתון, שזה טיהור שבט חם, הנמצא בעולמות אלה. בברית בין הבתרים אנו רואים את עולמות הנפש והרוח שאברהם אבינו צריך לתקן. חיבור העולמות של אברהם ויצחק נעשה בעקדה.

 

אברהם הושיב אותם מתחת לעץ, המסמל את עולם הצומח= עולם הרוח= עולם הגוף (ככתוב בספר דברים פרק כ': "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" = עולם הצומח)  

 

ואמר להם סעדו לבכם בפת לחם. לחם מסמל את עולמות התולדות של האישה, ככתוב בשיר השירים פרק ז':  "ג ..... בִּטְנֵךְ עֲרֵמַת חִטִּים, סוּגָה בַּשּׁוֹשַׁנִּים".

 

משם, רץ אברהם אבינו לשרה ואמר לשרה לאפות עוגות מ 3 סאים של קמח, (3 סאים =איפה), כנגד 3 קווים. איפה מסמלת את עולם הרוח.

 

ורץ אל הבקר ולקח בן בקר (עגל), המסמל את עולם הכתר שבעולם הרוח, הנושק לעולם הנשמה, והוא צד שמאל של עולם הדעת בעולם הצוואר.

 

כאן אנו רואים שהכתוב ביחזקאל פרק מ"ה: "כד וּמִנְחָה, אֵיפָה לַפָּר וְאֵיפָה לָאַיִל--יַעֲשֶׂה; וְשֶׁמֶן, הִין לָאֵיפָה", מאשר, מבחינת האיפה והעגל (בן בקר), שנשמת יצחק, לפני לידתו, היא בעולם הרוח והדעת (ראה טבלת סיכום המנחות).

 

חלב וחמאה מסמלים את צד ימין של עולם הדעת, את עולם הנשמה, המייצג את עולם הכהנים. העגל (בן בקר) מסמל את תיקון צד שמאל.

 

בהמשך החיזיון נותן אברהם אבינו חמאה וחלב למלאכים כדי שיאכלו תחת העץ. באכילה זאת הם מחברים את עולמות הנפש (בשר) הרוח (עץ) והנשמה (חלב). והם אומרים שתוך שנה, כאשר אברהם אבינו יהיה בן 100, ייוולד לו בן. כאשר אברהם בן 100 הוא סיים 100 עולמות תיקון, שזה סיום תיקון עולם הנפש, כמו החצר שבמשכן שבנויה מ 100 אמות כנגד 100 עולמות.

 

הסמלים בחיזיון זה מראים שנשמת יצחק אבינו ירדה מעולמות עליונים לכתר שבעולם הרוח הנושק לעולם הנשמה, שהוא עולם הדעת, והוא הממונה על עולמות הנשמה, הרוח והנפש. תפקידו של יצחק אבינו, במלכות, להביא את היקום לעולם הנשמה והחיה שלפני חטא עץ הדעת.

 

נשמת יצחק, לאחר ירידתה, נמצאת בעולם העגל, שהוא עולם הדעת. משם היא יורדת, בעקדה, לעולם הרוח. 

 

הסמל של מלכות עולם העגל, שהיא מלכות עולם הדעת, זאת העגלה שנושקת לעולם הרוח. זה כמו אברהם אבינו שנמצא בעולם הנפש ועולם הרוח. כשהוא עולה לעקדה הוא עולה מעולם הנפש לעולם הרוח ומתחבר ליצחק שנשמתו יורדת בעקדה מעולמות הדעת לעולם הרוח כדי להתחבר לנשמת אברהם.

 

מדוע היה צריך להוריד, בעקדה, את נשמת יצחק לעולם הרוח?

המלאך מטטרון היה, בחיי העולם הזה, חנוך בן ירד. בגלל התיקון שעשה חנוך בעולם הזה עלה מטטרון מעולם הדעת לעולם הנשמה.

כל עשרת צאצאי אדם וחוה היו בעולם הדעת. רצח קין ובני האלוקים ששכבו עם בנות האדם הוריד את נשמתם לעולמות הנפש ויצר חסימה מעולמות הנשמה והדעת כלפי העולמות שמתחתיהם. החסימה היא בתחתית עולם הדעת, שהיא מלכות עולם הדעת, שהם איברי התולדות של אשה.

 

הסבר על החסימה ועל המהלכים למטה ולמעלה:

החסימה בעולמנו היא ע"י נשמות מלאכי הטומאה שהיו מעוברות באנשי סדום ועמורה.

כשהושמדו נפתח המחסום (זה כמו פתיחת בתולים) ואז יכולה הייתה נשמת יצחק לרדת מעולמות הנשמה והדעת אל עולמות הרוח. זה המהלך מלמעלה למטה שמאפשר לנשמת יצחק לרדת, בעקדה, לעולמות הרוח.

סדום, עמורה, וצבויים נמצאים באזור החזה. אדם וחוה נפלו מעולמות הנשמה לעולמות הדעת, ושם נוצרו 10 ממונים, במשך 10 דורות. נח היה העשירי, האחרון, שבזמנו הוריד הקב"ה את כולם לעולמות הרוח שבעולם הנפש.

בנשמת חוה אמנו, בעולמות הנפש, יש 7 מלכויות, כמו מלכות הרגליים ומלכות הגוף.  סדום, עמורה וצבויים נמצאות באזור מלכות החזה. בעולם הדעת נמצא יעקב שממונה על עולמות הגוף. אברהם הוא המלך של עולמות הגוף.

 

חנוך בן ירד, שהיה נשמה גבוהה מאד, תיקן במעשיו את העולמות של אדם וחוה ונכנס לשערי גן עדן ואפילו לגן עדן בעולמות אור שבעת הימים, כלומר חזר לעולמות הרחם של אמא שכינה עליונה, מלכת השבת. כל זמן שהיה אדם,  פתח את הפתח לאדם וחוה לתקן את התיקונים שלהם. כל זמן שלא עלה לעולמות הגבוהים ביותר, לעולמות אור שבעת הימים, אי אפשר היה לתקן את העולמות התחתונים מכיוון שכל זמן שלא תיקן את עולמות המוחות לא ניתן היה לשלוט על עולמות הגוף. זה מה שעשה חנוך בן ירד. הוא עלה מעולמות הדעת לעולמות הנשמה ומעלה והגיע לעולמות אור שבעת הימים ותיקן את עולמות המוחות.

 

אך מה שקרה זה שחנוך עלה למעלה והאחרים ירדו למטה ונוצרו חסימות. זה יצר חלל בין עולמות גן העדן לבין עולמות הנפש. חלל זה, שנוצר בתחילת יצירת עובר בעולם הנפש, מחייב חיבור מחדש של עולמות הנפש, הרוח, הדעת, והנשמה. בחיזיון שניתן לאברהם אבינו, בפרשת וירא, מראה לו הקב"ה את חיבור העולמות.

כדי להסיר את החסימות הסיר הקב"ה את האות י של שרי, חילק אותה לשניים ופתח שתי אותיות ה, אחת עליונה ואחת תחתונה. אחת לחסימה העליונה ואחת לחסימה התחתונה. אז הושמדו סדום, עמורה, אדמה, וצבויים, שזאת פתיחת המחסום התחתון, מה שאיפשר ליצחק לרדת למטה, בעקדה, כדי להעלות את נשמות האדם לעולמות הרוח. על ידי זה נוצרו הנשמות בצאצאים הבאים בעולמות הנפש של שניהם. כך נסללה הדרך להחזיר עטרה ליושנה, לחיבור וטיהור העולמות וליצירת נשמת יצחק אבינו ובנו יעקב דרך הוריו אברהם ושרה, בעולמות הנפש, ככתוב בישעיהו פרק נ"א: "ב הַבִּיטוּ אֶל-אַבְרָהָם אֲבִיכֶם, וְאֶל-שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם:  כִּי-אֶחָד קְרָאתִיו, וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ". אברהם, יצחק, יעקב, ועשו בעולמות הרוח, יצחק, יעקב ובני ישראל בעולמות הדעת והנשמה.

 

חדירה לאשה זה ע"י בעילתה. אותו דבר כאן. הבתולים זה סדום ועמורה וזאת הפתיחה של המלכות שלהם. סדום ועמורה נמצאים בחזה. בעולם הדעת (= החלק העליון של החזה ותחילת הצוואר) נמצא יעקב שממונה על עולמות הגוף. בפתיחה של בתולים אלה הוא יכול לרדת למטה.

 

אברהם הוא המלך של עולמות הגוף. נאמנותו חייבת להיות לבורא עולם. בגלל נאמנותו אומר לו הבורא להביא את בנו לעקדה. אם לא היה עושה זאת זה היה קורה בדור מאוחר יותר שמוכן יותר.

דוגמא: ירבעם בן נבט היה צריך להיות משיח בן יוסף. הוא עשה הרע בעיני ה' אז הכל נמחק.

שאול המלך היה אמור להשמיד את כל העמלקים ולהביא את הגאולה. משלא השמידם נדחתה הגאולה.

 

מדוע נבחנה נאמנות אברהם ע"י הסכמתו להקריב את בנו ולא נאמר לו מראש שיצחק יוחלף באיל?  

היה צורך בכח מטאפיסי חזק, שהוא עוצמת האמונה של אברהם, לפתיחת המחסום בין העולמות. אם היה מסרב, חיבור העולמות היה נדחה. העוצמה דרושה לפתיחת מחסומים בין העולמות העליונים שהכניסה אליהם היא דרך סדום, עמורה, אדמה, וצבויים, המסמלים את 4 רוחות השמים. הם נהרסו ע"י האלוקים, מה שפתח את הדרך, אך היה צורך בכח מטפיסי חזק כדי לחדור לעולמות המין של האשה בעולמות אלה, לביתוק בתולים בעולמות הדעת, שבהם שכנו אדם וחוה, לאחר החטא, וצאצאיהם, עד לנח, שבו הוריד ה' את העולם עם תיבת נח לעולמות הנפש.

 

זה היה המהלך מלמעלה למטה.

 

המהלך מלמטה למעלה היה כזה: אברהם אבינו סיים את עולם הנפש בגיל 100 והוא עלה למלכות עולם הרוח. בגיל 99 הכינו אותו להולדת בנו. שרה, אשתו, הייתה בת 90, כי יש הפרש של 10 עולמות בין זכר ונקבה. שרה נמצאת בכתר של עולמות הנפש (90). היא לא סיימה כי תיקון עולמות הנפש זה תיקון האשה (=עולמות התולדות), ולכן רק בעולם הנפש היא יכולה להוליד את יצחק.  

עכשיו יכולה נשמת יצחק להיכנס לרחם של שרה. כל עובר שמגיע לעולם מקבל בהתחלה את הנפש, אחר כך את הרוח ובסוף את הנשמה. זה במיקרו.


במקרו, הזכר והנקבה בעולם הנפש מוציאים צאצא, שהופך להיות ממונה על כל עולמות הרוח. יחד עם אשתו הם מביאים צאצא שעולה לעולמות הדעת והנשמה.


מלכות יעקב ובניו בארץ ישראל היא מנהר הפרת ועד נהר מצרים, כפי שהובטח לאברהם אבינו בברית בין הבתרים. כשהגיע אברהם אבינו לגיל 99 הוא עשה ברית מילה לצאצאיו כדי שכאשר יֵרדו מהעולמות הגבוהים, שבהם נמצאת נשמתם, לעולמות נמוכים יותר הם יוכלו לתקן את העולמות התחתונים בפחות קשיים.

ההקשר לעקדה: אברהם ידע באיזה עולמות נשמתו וכי יצטרך להתחבר לעולמות יצחק להמשך התיקון.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע