chiddush logo

העקדה 1

נכתב על ידי Abloch43, 23/10/2018

 

העקדה

מטרת העקדה היא הורדת נשמת הממונה, יצחק אבינו, אל עולמות הרוח כדי לתקן את עולמות הנפש, כשלב ראשון להחזרת היקום לעולמות הנשמה והחיה, כפי שהיה לפני חטא עץ הדעת. החזרת היקום לעולמות אלה מחייבת חיבור מחדש בין העולמות, שזה חיבור בין חלקי הגוף של אדם וחוה.

 

כדי להבין את העקדה יש להבין תחילה מספר דברים, ביניהם מה קדם ללידת יצחק, מה מסמלים הקורבנות והעולמות המעורבים בפרשה זאת, מקומם של הישויות המעורבות ואת ההשלכות על המשך תפקידי נשמת אברהם ויצחק, דרך גלגוליהם. לקראת סוף המאמר יתחברו נושאים אלה לנושא העקדה.

 

נפתח בהסבר מספר מושגים:

תיקון

תיקון הוא תהליך הפוך לשינוי. מטרתו להחזיר את המצב למצבו הקודם.

התיקון הראשון בתורה, שאותו אנו חייבים לבצע, הוא תיקון ההפרדה של חוה מאדם, ככתוב בבראשית פרק ב': "..... לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה, כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה-זֹּאת.  כד עַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד".

אחרי הפרדת חוה מאדם כתוב עַל-כֵּן, כלומר הסיבה של "וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" היא ההפרדה ביניהם, או במילים אחרות "וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" זה תיקון ההפרדה. "וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" זה המצב שבו האיש והאישה מקיימים יחסי אישות. זאת המצווה הראשונה בתורה כי התיקון צריך להיעשות באיברי המין, שבהם נעשתה ההפרדה בין הזכר לנקבה.

 

הכוונה בביטוי "וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" קיום יחסי אישות כדי לאחד את הזכר והנקבה מחדש ולהביא צאצא (עובר שמקבל את הדי. אן. אי. של שניהם כבר בבטן אמו), שהדי. אן. אי. שלו הוא האיחוד של שניהם. הפרדת חוה מאדם היא שינוי מצב מכוון, על ידי הקב"ה, כדי שתיקונו יהיה תהליך הבריאה. החיבור ביניהם, ככתוב בבראשית פרק ב', צריך להיות בקדושה, עפ"י ההנחיות של עריות בקדושה, הכתובות בספר ויקרא י"ח.

 

אנו תאים בגוף אדם וחוה, כמוסבר בהמשך, ולכן כדי לקיים את התיקון הזה כל אחד מאתנו חייב לקיים מצווה זאת. אנו חייבים לבצע תיקון זה על פי התורה, שהיא ספר הוראות ההפעלה של האדם. ביצוע שאינו על פי התורה גורם לנזק במקום לתקן.

עולמות

בבראשית פרק א' כתוב: "ה .... וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד". אין זה יום במובנו המילולי כי הזמן נברא רק ביום הרביעי. יום אחד זה עולם ראשון, העולם הקרוב ביותר לקב"ה. הנשמות שנמצאות בו הן צמצום של הקב"ה. היום השני הוא עולם רחוק יותר מהקב"ה, שהנשמות בו הן צמצום נוסף של הקב"ה, וכן הלאה.

עולמות אלה משתקפים בעולמנו באופנים שונים, שאחד מהם הוא היום הארצי.

ההשתקפות של אדם ראשון ושל חוה, בעולמנו, הם כל בני האנוש, כל החי, כל הצומח וכל הדומם. לא נברא דבר מלבד אדם וחוה, וכל היקום הוא השתקפות מצומצמת של נשמותיהם, ככתוב בבראשית פרק ג':            "כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ, חַוָּה:  כִּי הִוא הָיְתָה, אֵם כָּל-חָי".

מה מסמלים הקורבנות

אקדים ואומר שהקרבת קורבנות אינה דומה לבית מטבחיים, כטענת בורים ועם הארץ, אלא שחרור נשמות שחטאו והתגלגלו לבעלי חיים והן כלואות בתוכו. השחרור מאפשר לנשמות להמשיך את תיקוניהן.

 

בספר במדבר, פרק כ"ח, כתוב: "ד אֶת-הַכֶּבֶשׂ אֶחָד, תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר; וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי, תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם.  ה וַעֲשִׂירִית הָאֵיפָה סֹלֶת . לְמִנְחָה..."

 

הכבש מסמל את עולם המלכות (הנפש), שהם עולמות הרגליים והמין, שאליהם נפלנו במבול. לפני המבול היינו בעולם הרוח, שהוא עולם הגוף.

גם עשירית האיפה, שהיא עומר אחד, מסמלת את עולם הנפש, ולכן המנחה של הכבש היא עשירית איפה.

 

עשירית איפה מסמלת את עולמות הנפש, ככתוב בספר שמות פרק ט"ז:

"טז  זֶה הַדָּבָר، אֲשֶׁר צִוָּה ה', לִקְטוּ מִמֶּנּוּ, אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ:  עֹמֶר לַגֻּלְגֹּלֶת, מִסְפַּר נַפְשֹׁתֵיכֶם--אִישׁ לַאֲשֶׁר בְּאָהֳלוֹ, תִּקָּחוּ...... לו  וְהָעֹמֶר, עֲשִׂרִית הָאֵיפָה הוּא". כלומר, עומר, שהוא עשירית איפה, לנפש, כי בני ישראל היו בעולם הנפש (נַפְשֹׁתֵיכֶם).

בציטוט זה מדובר על משקל המן שאכלו בני ישראל במדבר. אבל המן לא היה חיטה או שעורה, שאותם מודדים במידת האיפה, אלא סוג של ג'לי שומני, שלא נמדד באיפה. אז מדוע נאמר עליו עשירית האיפה?

כדי לומר שמדובר כאן על עולם הנפש.

 

במדבר פרק כ"ח כתוב: "יב וּשְׁלֹשָׁה עֶשְׂרֹנִים, סֹלֶת מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן, לַפָּר, הָאֶחָד..... וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים לָאַיִל .."

 

האיל מסמל את עולם הרוח של עולם הנפש, שהוא עולם הגוף, שהוא העולם שלפני המבול, ומנחתו שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים, כנגד תיקון שני עולמות, עולם הנפש ועולם הרוח . איל הוא כבש זכר בן שנה ויום ומעלה.

 

העגל או העגלה מתקנים ומטהרים את עולמות הכתר שבעולמות הרוח ואת המלכות של עולם הנשמה (בינה) ולכן מנחתו 3 עשרונים, כנגד תיקון 3 עולמות, הנפש, הרוח והנשמה. העגלה מסמלת את עולם מלכות הכתר שבעולם הרוח והעגל מסמל את עולם התפארת והכתר שבעולם הכתר שבעולם הרוח.

 

אברהם אבינו  

כדי להבין את העקדה יש להבין את העולמות שעליהם ממונה אברהם אבינו ומדוע הוא היה צריך להתחבר לעולמות של יצחק דרך העקדה. במהלך ההסבר יתברר גם מדוע היה צריך לרדת למצרים ומדוע בני ישראל חייבים להגיע לארץ ישראל.

 

כתוב בספר בראשית, פרק י"ב: "א וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". אבל אברהם עזב עוד שנים קודם לכן, ביחד עם הוריו, ומשפחת נחור, והרן את ארץ מולדתם, אור כשדים, והגיעו לחרן. אבל הקב"ה אמר לאברם "לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ", והכוונה לעזיבת הנשמה את העולמות עליונים כדי לתקן את צד שמאל, שהוא צד התיקון של עולמות האישה וצאצאיה, ועל כן אברהם אבינו נחשב כאבי התיקון של עולמות התולדות.

 

בברית בין הבתרים מראה הקב"ה לאברהם אבינו את ירידת נשמת אברהם אבינו, על כל חלקיה, לעולמות עשייה, דרך נשמת יצחק בנו (עולם תפארת), ודרך נשמת יעקב נכדו (עולם בינה), ודרך נשמות צאצאיו, שהם שבטי ישראל במלכות עולם עשייה, שהיא מצרים.

 

מצרים מסמלת את תיקון מלכות עולם עשייה, את תיקון הנחש, והתנין, בעולם מלכות עשייה, ואת תיקון עולמות המלכות והיסוד שבעולמות עשייה ותפארת, שהיא חוקת הפסח, כנאמר בקרבן הפסח: "וְכָל-עָרֵל, לֹא-יֹאכַל בּוֹ" (ספר שמות פרק י"ב, פס' מ"ח). ערל הוא מי שלא תיקן את אות הברית (עולם יסוד), כלומר שלא עבר ברית מילה.

 

העקדה היא תחילת העלייה מחדש של נשמת אברהם, לאחר תיקון מלכות עשייה, לעולם תפארת, דרך יצחק בנו. יצחק מתקן את עולם תפארת ואת מלכות עולם בינה, ומשם ממשיכים יעקב אבינו, יוסף, ובנימין את תיקון העולמות, ואח"כ כל שאר שבטי ישראל, כמו שנאמר לאפרים, בברכת יעקב בבראשית פרק מ"ח פס' י"ט: "וְזַרְעוֹ, יִהְיֶה מְלֹא-הַגּוֹיִם".

 

עוד על אברהם

השנים בתורה, כמו הימים, הם בדרך כלל עולמות, אשר רק אחת מהשתקפויותיהם בעולמנו היא שנים. ולכן כאשר מדובר בתורה על שנים הכוונה היא, בדרך כלל, לעולמות, כמו במקרה הבא:

בספר בראשית, פרק ט"ז, אברהם בן 85, שבגימטרייה זה פה, מה שמלמד שאברהם תיקן את העולמות והגיע לעולם הפה, שהוא עולם הנשמה שבעולם הנפש. אברהם ממונה על עולם העגלה אך נשמתו בעולם הנשמה. בעולם זה הוא מעבר (מכניס להריון) את הגר. כשהיה בן 86, שזה אלהים בגימטרייה, נולד ישמעאל בנו. כלומר, אברם אבינו הוא בגדר אלוקים לישמעאל, הוא בעולם גבוה יותר.

ישמעאל נולד לנסיכה מצרית, משבט חם, ולא משבט שם, לכן נשמתו ירדה לעולמות הרוח, הנמצאים בין נשמת עולם אברהם (עולם הנשמה) ובין נשמת הגר (עולם הנפש, שהוא העולם התחתון). כך מסתדרות הנשמות, נשמת צאצא נמצאת בין עולם האב ועולם האם.  

 

אברהם אבינו הסביר להגר שבנה, ישמעאל, יטהר את העולמות התחתונים של היקום, את עולמות שבט חם, שהם עולמות שבט מצרים וחלק מאפריקה. הגר ידעה שבגאולת עולם הרוח, כאשר שבטי ישמעאל ייצאו ממצרים, הם ישלטו על מצרים, סודן של היום, אתיופיה ולוב. כדי לקיים נבואה זאת השיאה לו הגר נסיכה מצרית ובכך היא הורידה את נשמת צאצאי ישמעאל לעולמות התחתונים, כדי שבבוא הזמן ישלטו על חלק משבטי חם.

 

אשתו השנייה של אברהם, קטורה, הייתה משבט כוש שבשבט חם. היא הייתה נסיכה בבלית, שגם שורש נשמתה בעולמות הרוח ולכן בניה של קטורה שולטים על שאר העמים של שבטי חם.



כשהגיע אברהם אבינו לגיל 99, שהוא עולם אחד לפני סיום עולם הנפש, נאמר לו לעשות ברית מילה לכל צאצאיו מגיל 8 ימים ומעלה. לישמעאל נעשתה הברית בגיל 13, המסמל את תיקון עולם מצרים, שבו יש 13 עולמות תיקון, וגבול נחלתו בעולם באר לחי, שנושק לעולמות יצחק אבינו.

 

ישמעאל

אברהם הוליד את ישמעאל לפני שעשה ברית מילה לעצמו. את יצחק הוליד לאחר שעשה ברית מילה לעצמו. זה הבדל משמעותי בין יצחק לישמעאל. בפרק כ"א, בבראשית, נולד בן לאברהם ושרה, יצחק, שמלו אותו בגיל 8 ימים. בשנה זו מסולקים ישמעאל והגר והם עוברים לכוון מצרים, למקום שעליו ישלטו בעתיד. הם מתיישבים בתחילת מדבר פארן, באזור המצרי, המייצג את סיום פתחי הערווה של כדור הארץ, שהיא מצרים, ועליה ממונה ישמעאל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע