היצר הרע מבריח את האדם מהתוכחה שתזכהו לעוה''ב
בס"ד
מענין לראות איך היצר הרע מצליח לעבוד על בני האדם כשהוא תופס אותם ברשתו וכובל אותם בכבלים שקשה להם להשתחרר מהם, שהרי אם תתן לכל בני האדם עצה טובה וחכמה שתעזור להם להרויח עוד כסף או להשיג תועלת כלכלית או חומרית כזאת או אחרת כולם יעשו כל מאמץ אפשרי כדי לישם את הדברים, יודו לך מקרב לב וישמחו עד מאוד בלי יוצא מן הכלל אע"פ שכל מה שעשית עבורם זה בסה"כ להפוך את העולם הזמני והשפל הזה לקצת יותר נוח עבורם.
לעומת זאת אם תאיר את עיניהם, תדבר אל לבם ותאמר להם דברי תוכחה שיכולים לגרום לכל העוה"ב שלהם שהוא נצחי ואינסופי להיות גדול ומפואר יותר, ובמצבים קיצוניים יותר להפוך אותם מחוטאים ובעלי עבירות רשעים שאין להם חלק לעוה"ב לצדיקים גמורים שיש להם חלק לעוה"ב, כאן למרבה הפלא זה יכול להעיק ולהכביד עליהם, מאחר ועצות כאלה כבר דורשות מהם מאמץ ועבודה אישית כדי לתקן את מידותיהם, ליישר את אורחותיהם, לעשות שינויים משמעותיים בתפיסת העולם וקליטת המציאות שלהם ולהתאים את כל דרך חייהם לרצון ד' יתברך ע"פ מה שציוונו בתורתו הקדושה שהיא מסמך אלוקי, וכמובן שזה יותר קשה, כאשר האמונה עומדת כאן למבחן של אמת, שהרי אדם שבאמת מאמין שיש עוה"ב יקפוץ על כל דברי התוכחה והמוסר שיפנו אליו כמוצא שלל רב. הגאון מוילנא נהג לשלם לאדם באופן מיוחד כדי שיוכיח אותו היכן שצריך אם היה בכלל על מה, ללמדנו על הערך העליון בקבלת דברי תוכחה שעוזרים לאדם להתקרב לבוראו ולהידבק בו ובמידותיו, חוץ מזה שהם מאדירים את העוה"ב שלו לאין ערוך.
בנוסף זוכה האדם למגר מקרבו את הגאוה שהיא השורש לכל המידות הרעות ובמקביל מעצים בקרבו את הענוה שאין מעולה ממנה בכל המידות וזו אחת המידות המרכזיות של משה רבינו בזכותה נבחר להיות מנהיגם ומושיעם של ישראל. דוקא לאדם שמכיר בעובדה שאינו מושלם יש סיכוי להגיע לשלמות הרבה יותר מחברו שבטוח שאין מושלם ממנו מאחר והראשון יודע שעליו לעבוד על עצמו ולתקן את מידותיו בזמן שהשני משלה את עצמו שאיו לו מה לתקן בעצמו ותכן הוא תקוע באותו מקום זמן רב ללא כל התקדמות.
בדרך הטבע אנשים דוגלים בתפיסה של "עולם כמנהגו נוהג" ומעדיפים להמשיך לחיות את חייהם בדיוק באופן אליו התרגלו עד לאותו שלב מבלי לבצע שינויים משמעותיים שדורשים מהם ולו מאמץ קל לצורך תיקון מידותיהם. וע"פ דברי הרמב"ם אודות מעלת התשובה אם לפני כן היו שנואים, משוקצים, מרוחקים ומתועבים לפני ד', לאחר מכן הופכים הם לאהובים, נחמדים, קרובים וידידים לפניו יתברך (הלכות תשובה ז, ז), ומשמע מכאן שהתשובה יכולה להפוך את הרשע השפל ביותר שהיה הכי רחוק מהקב"ה ללא פחות מחברו האהוב, כשבבית דין של מעלה לא יזכירו לו כלל את כל חטאיו ועוונותיו אשר עשה במשך כל חייו, כדכתיב: "חַי אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי ד' אִם אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הָרָשָׁע כִּי אִם בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ וְחָיָה. שׁוּבוּ שׁוּבוּ מִדַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וְלָמָּה תָמוּתוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל" (יחזקאל לג, יא).
אילו אותם טועים היו לומדים את התורה הקדושה הם היו מתאהבים בבוראם כשהיו מבינים עד כמה הוא יתברך מנסה לקרב אליו את כל בניו ובנותיו בכל דרך אפשרית ופורש בפניהם אינספור אפשרויות והזדמנויות כדי לתקן את מעשיהם ולהתאימם לאמת האלוקית ולרצון ד' יתברך שברא אותם ומתוך כך יודע מה הכי טוב עבורם בכל דבר וענין, לעשות תשובה, להיטהר ולפתוח דף חדש, דרך לימוד התורה, התשובה, המצוות, השבת, גמילות החסדים, תיקון המידות, עמידה בנסיונות, התפילה, כל אחד מהחגים, הימים הטובים והמועדים, טלית ותפילין ועוד.
חוץ מלהתגלות בפני כל אחד ואחת ולומר לו "אם רצית הוכחה אודות קיומי קיבלת בזה הרגע" הוא יתברך עושה הכל, שהרי אילו היה עושה זאת זכות הבחירה החופשית היתה נשללת מאותו אדם והוא היה מקיים מצוות בלית ברירה כמו רובוט ולכן לא ניתן היה לתת לו שכר על עבודת ד' שלו, ולשם כך לא ברא ד' בעולמו מלאכים נטולי זכות בחירה אלא בני אדם עם נשמה אלוקית ונצחית שנמצאת בתוך גוף גשמי וסופי לצד יצר הרע, כדי לתת להם את האפשרות למצוא את האמת האלוקית ולעשות את הבחירה הנכונה על אף כל הספקות, הסחות הדעת, הקשיים והערבוביה בין האמת והשקר, הטוב והרע, הטהור והטמא, האור והחושך, וביום הדין אף אחד לא יוכל לבוא בכל תלונה וטענה מאחר והוא קיבל חכמה, בינה ודעת עליונים שהוא אותם היה צריך לתעל באופן מושכל כדי להבין דבר מתוך דבר ולהגיע למסקנות המתבקשות והחד משמעיות דרך התבוננות במציאות שבתוכו ומסביבו שיש בורא לעולם, שהתורה היא מן השמים, בצורה שמחייבת כל אדם ללכת בדרך ד', התורה והמצוות.
אחד מהדברים החשובים שהיצר הרע מנסה להסתיר בכל כוחו מבני האדם הוא שיש הרבה יותר סיפוק, אושר, שמחה והתרוממות הרוח בעבודת ד' יתברך ביחס לכל חלופה שקרית אחרת, לא רק בעוה"ב אלא כבר בעוה"ז, ומי שקשה לו לקבל זאת מוזמן לעשות סקר מקיף בין כל החוזרים בתשובה שטעמו משני העולמות, שלא יצטרכו לחשוב הרבה כדי להצהיר חגיגית שלא היו מוכנים לחזור לחיים הקודמים שלהם ולו למשך דקה בודדת גם אם היו מציעים להם בתמורה את כל ההון הגשמי שיש בעולם, מאחר והם יודעים שאין סכום שבעולם ששווה לצער את הקב"ה עבורו, ולצערי הרע ישנם כאלה שמחוסר ידיעה מוכנים לעשות את הדברים שהכי מצערים ואף מכעיסים את הקב"ה בחינם!
מכאן נמצאנו למדים על אחת מאינספור המעלות הרבות והנפלאות של תורתנו הקדושה שמלמדת את האדם מה מותר ומה אסור, מה משמח את בוראו ומקרב אותו אליו יתברך ומה מצער אותו ומרחיק בינהם וגם מהסיכוי שיזכה לחיי הנצח של העוה"ב ובכך מצילה אותו מלהשתייך לרשימה השחורה של מי שאין לו חלק לעוה"ב. ובאמת שאין שום עונג והנאה שהתורה אוסרת מפתים ככל שהיצר הרע מסוגל להפליא בו בתעתועיו השקריים ששווה לאבד עבורם את כל חיי הנצח של העוה"ב שהוא אינסופי, כשהעונג וההנאה שיש בו הם ברמות הרבה יותר גבוהות לאין ערוך באופן שאינו בר השואה כלל וכלל לכל מה שיש לעוה"ז להציע, כדאיתא במשנה: "וְיָפָה שָׁעָה אַחַת שֶׁל קוֹרַת רוּחַ בָּעוֹלָם הַבָּא מִכָּל חַיֵּי הָעוֹלָם הַזֶּה" (אבות ד, יז).