chiddush logo

הכנה רוחנית לפני ראש השנה והימים הנוראים

נכתב על ידי ברוך עינב, 9/9/2018

בס"ד


אדם שמונע מעצמו לשמוע דברי מוסר ותוכחה גרוע מחולה שמתחמק מרופאו שרוצה לשוחח עמו אודות האבחנה הרפואית של סדרת הבדיקות שעשה ולהעניק לו טיפול הולם. מילא זה שהתחמקותו יכולה להשפיע ישירות על המשך חייו בעוה"ז, אך לבריחה מהמציאות של קודמו יש השלכות חריפות לחיי הנצח של העוה"ב.

שהרי אדם שיודע מה דרוש תיקון אצלו יודע מה עליו לעשות ובמה להשקיע את מאמציו. אך אם יבוא אדם ויגלה לו שאם לא יגיש טופס מסוים המשכורת הבאה לא תופקד בחשבונו, איך יודה לו מקרב לב על החסד הגדול שעשה עמו? אם יספרו לו שבנו צריך לגשת למבחן חוזר במקצוע מסוים כדי שיוכל לקבל את תעודת הסיום שלו, איך ישמח לבו שמנע ממנו את התקלה הזאת? ומה זאת משכורת עלובה ותעודה חסרת משמעות ביחס לכל חיי הנצח של העוה"ב, שהאדם יכול לאבד אם לא יפתח את העינים, יקח את עצמו בידים ויבין שחייו הם לא הפקר, יש דין ויש דיין, שום דבר לא קורה במקרה אלא בהשגחה פרטית מדוקדקת עד לרמת הפרט האחרון של עילת כל העילות וסיבת כל הסיבות, חוקר כליות ולב ששום מעשה, דיבור, רגש, מחשבה ורצון של אף יצור חי בכל העולם כולו לא נעלמים ממנו, ואת הכל יביא ד' במשפט.

אם אדם יהיה אסיר תודה לרופא שירפא את גופו החומרי, יציל את חייו ויעניק לו עוד כמה שנות חיים בעולם השפל הזה, כל שכן שעליו להודות, לשמוח ולהעריך יותר את מי שעזק לו לתקן את נשמתו ובכך לזכותו לחיי הנצח האיסופיים של העוה"ב.

סדר העדיפות של אנשים רבים הפוך, וכך אם יש משהו בגוף הגשמי והזמני שלהם שאינו מושלם הם יהיו מוכנים לעשות כל דבר כדי לתקן את המעוות אף אם יהיה צורך בניתוח מסובך ומסוכן, כמו ניתוח לישור האף וניתוח ליזר להסרת משקפים, ולעומת זאת אם ימצאו בקרבם מידה שדורשת תיקון הם יתיחסו לכך באדישות ולא יחשבו שעליהם לעשות כל השתדלות אפשרית כדי לתקנה, כשההיפך הוא הנכון, שהרי בבית דין של מעלה לא ישאלו את האדם מה היה אורך האף שלו או אם חבש משקפים אם לאו, אלא יבדקו כמה תורה למד, כמה מצוותיו עשה, כמה יראת שמים היתה לו וכמה עסק בתיקון מידותיו.

האדם הוא הנשמה האלוקית שלו שבבוא היום תמשיך לחיי הנצח של העוה"ב, ולא הגוף הזמני שבבוא היום יכנס לאדמה וברוב במצבים יתליע. ואדם שמשקיע בדבר זמני וחסר כל חשיבות תוך שהוא מזניח את הדבר העיקרי והעליון ביותר שבו לא יכול לקרוא לעצמו חכם ונבון, שנאמר: "חֲכַם לֵב יִקַּח מִצְו‍ֹת" (משלי י, ח), כדוגמת משה רבינו שבזמן שבני ישראל עסקו בביזת מצרים הוא לקח את עצמות יוסף כדי להביאו לקבורה ראויה ומכובדת. לא סתם נקרא הרועה הנאמן איש האלוקים, שעוד בעוה"ז חי ע"פ עולם המושגים של העוה"ב, וזה הסוד הגדול לכל מי שרוצה לזכות לאושר ושמחה אמיתיים בחיים. בהצלחה לכולם. שנה טובה ומתוקה וגמר חתימה טובה לכל עם ישראל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע