chiddush logo

לימוד משניות אשר בן יעקב מוציא מגיהנום למי שעוסק בתחום לימוד משנה

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 6/4/2017

אשר בן יעקב מוציא מגיהנום

לכל מי עוסק ב לימוד משניות

מאת: יונתן שטנצל

קראתי בספר "תורת הבית"   של מרן "החפץ חיים"  על החשיבות של לימוד המשניות  וכל מי שעוסק קבוע לימוד משנה  זוכה להימנע מלהיכנס לגיהנום: וכך כותב:"וראיתי בספרים הקדושים, שהפליגו מאוד בלימוד המשניות מפני שהוא יסוד  התורה שבע"פ, וכתובו שאשר בן יעקב הוא ממונה למעלה על לימוד המשניות ורמז לדבר "מאשר שמנה לחמו" שמנה הוא אותיות שמנה וכל מי שהוא בקי בה אינו מניחו לראות פני הגיהנום"  

וכן מצאתי בספר "מדרש תלפיות"  עמוד מא :"איתא בספר מזבח יעקב דף  י״ח ע״ש: משם האר״י הקדוש ז״ל שאשר (בן יעקב) היה עוסק בתורה ובמשנה יותר מהחייב.  ולאחר פטירתו של אדם כשדנין אותו בגיהנם קורא לכל שבט ושבט  שיצילהו משם ואין קול ואין עונה. משקורא לאשר משיב לו אשר קרא׳  מימיך משנה אם אומר לו הן.  מיד מוציא אותו מגיהנום בזכות המשנה. וזהו שאמר הכתוב "מאשר שמנה" ר״ל "שמנה" אותיות "משנה" בשביל שקרא המשנה הוא יתן מעדני מלך ר״ל עדן של מעלה".

 

והנה המקור של ספר "מזבח יעקב" הודפס 1662 למניינם שחיבר המקובל רבי יעקב קאפיל מרגלית:

"אשר, כמו שמעיד הכתוב "מאשר שמנה לחמו והוא יתן מעדני מלך", ומאן  מלכי, רבנן.

 ליתן לת"ת ולתלמידי חכמים ולכבוד שבת ויו"ט , והיה פתו מצויה לעוברים ושבים כי אמרו בזוהר  כל יומו של אשר  היה  עוסק בתורה ובמשנה יותר מכולם.

מצאתי כתוב  בכתיבת יד בשם הרב הרי"א (הארי הקדוש רבי יצחק אשכנזי) לאחר פטירתו של אדם  מביאין אותו לב"ד הגדול של מעלה ודנין אותו לפי מעשיו לגיהנום,  והוא צועק מן ???? לכל שבט ושבט שיוציאו אותו מן המסגר הרע הזה,  ואין קול ואין עונה, עד שהוא קורא לאשר.  והשיב לו אשר: "קראת בתורה ולמדת מימיך משנה?" אמר לו הן.  מיד שאמר לו קראתי  משנה, ???? אשר יוציא אותו מן הגיהנום בזכות משנה. וזה שאמר הפ' "מאשר שמנה" ר"ל  שמנה אותיות משנה  בשביל שקרא המשנה הוא יתן לו מעדני מלך, ר"ל עדן של מעלה, בזכות המשנה  כי לעולם הוי רץ למשנה.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע