chiddush logo

ליקוטי אור - בפרשה - האזינו - " הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה

נכתב על ידי עצה בפרשה, 9/10/2016

 בס"ד                                                    עש"ק                                            י"ב   בתשרי   תשע"ז

 

                                                                                                       גמר חתימה טובה.

 

                                     ליקוטי אור - בפרשה - האזינו

 

  " הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי   "(לב, א)

 

בפרשה הקודמת דיברנו בעניין ברית הערבות הדדית בקיום התורה, וכמו שבכל ערבות צריך להביא

עדים בשביל שהיא תתקיים, כך משה רבינו ע"ה ביום מיתתו ראה לנכון דייקא שיעידו השמים והארץ,

כי הם היו הראשונים שנבראו על ידי דבר ה', והם מקיימים את העולם על ידי שעם ישראל עושים את

רצון ה' ואם לאו, חס ושלום, כמו שכתוב (ירמיה לג): "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא

שָׂמְתִּי".

 

וזה שפירש רש"י ז"ל: ולמה העיד בהם שמים וארץ? אמר משה: אני בשר ודם למחר אני מת, אם יאמרו

ישראל לא קבלנו עלינו הברית, מי בא ומכחישם?! לפיכך, העיד בהם שמים וארץ, עדים שהם קיימים

לעולם, ועוד שאם יזכו יבואו העדים ויתנו שכרם הגפן תיתן פריה והארץ תיתן יבולה והשמים יתנו טלם.

ואם יתחייבו תהיה בהם יד העדים תחלה, ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תיתן את יבולה.

ואיתא במדרש (דב"ר פ"י, ג): שמכאן אתה למד שיש לשמים פה, לב, אוזן ופה מנין? דכתיב (תהלים יט):

"השמים מספרים כבוד אל". ולב מניין? דכתיב (דברים ה)וההר בוער באש עד לב השמים. ואוזן מנלן?

דכתיב האזינו. ועוד ייתכן לומר אולי, שבחר דווקא בשמים ובארץ, כי השמים יהוו כמעין גבול עליון, וכן

הארץ כמעין גבול תחתון, ובזאת כלל את כל הברואים הנמצאים בין השמים ובין הארץ.

 

ומובא בספרי (כאן) שבזמן שהעדים מעידים, אם נמצאו דבריהם מכוונים כאחד - עדותן קיימת, ואם לאו

אין עדותן קיימת. ולפי זה אפשר לומר אולי שבחר בשמים והארץ דווקא, כי זה תלוי בזה, היינו בשביל

שירד מטר מן השמים והאדמה תיתן את פריהּ כנ"ל, צריך שיעלה אד מן הארץ, כמו שנאמר (בראשית ב):

"וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ" והשקה את כל פני האדמה, ועל ידי כך הם מכוונים כאחד - ועדותן קיימת. ובזה

רמז להם שהכול תלוי בעם ישראל, אם יעשו רצון ה' או לאו, חס ושלום.

 

כי על פי זאת יושפע השפע בכל העולם ובארץ, כי אין העולם מתקיים ללא המטר. ורצון ה' הוא שיעסקו

בתורה ובמצוות, ועל ידי כך יקיימו את העולם, כי כמו שהמטר מקיים את העולם, כך גם דברי התורה

שאנחנו אומרים בפינו. כי בידוע שתורתנו הקדושה בנויה מצירוף אותיות הקודש אשר בהם נברא העולם,

כמאמר חכמנו זיכרונם לברכה (ברכות נה)כי יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהן שמיים וארץ.

ומכאן ניתן ללמוד שכל דבר בבריאה נברא מהרכבת צירופי אותיות, שכידוע כלולים מכ"ב אותיות, ועוד

חמש אותיות כפולות (סופיות) שנקראות מנצפ"ך, סך הכל: ז"ך אותיות. ובשביל להמחיש נביא דוגמא

לדבר, למשל המילה 'שמים' שהיו עדים במעשה בראשית כאמור, מורכבת מהאותיות אש מים (היינו ש'

בתנועה גדולה היא כך, שָא).

 

ולפי זה אפשר להבין אולי בסייעתא דשמיא את אריכות הפסוק: האזינו השמים וַאֲדַבֵּרָה ותשמע הארץ,

היינו ראשי תיבות שעולה כמניין ז"ך אותיות כנ"ל, רמז לכך שצירף את כל האותיות יחדיו בעבור ששערי

השמים יהיו פתוחים לבני האדם שבארץ, כי האותיות הם בחינת שערי השמים כידוע, ולכן גם צריכים לכוון

בתפילות של ימים נוראים כאשר אומרים שערי אורה...שערי תפילה, כי הם חמישים כנגד חמישים שערי

בינה, וכן כאשר עונים אמן שהוא ייחוד שמות הקודש, כפי שיתבאר לקמן. ועל ידי כך יש לאדם אפשרות

לשוב עד ה' יתברך, כמו שדרשו חז"ל (תנחומא ד): ואם עשיתם תשובה לפני בלב שלם, אני אקבל אתכם ואדון

אתכם לכף זכות, ששערי שמים פתוחין ואשמע תפילתכם וכו', עד שלא אחתום גזר דין ביום הכיפורים,

לכך נאמר: דרשו ה' בהימצאו.

 

על כן, על ידי לימוד התורה אשר בנויה מז"ך אותיות כנ"ל, יכול האדם להזדכך עד שיעשה כברייה חדשה,

בבחינת פנים חדשות באו לכאן. וזה שחזר ואמר בסוף הפסוק 'אמרי פי' להזכירם שהעולם נברא על ידי

מאמריו של הקדוש ברוך הוא בייחוד שמות הקודש הוי"ה(=26) אדנ"י(=65) שעולים כמניין 'פי'(=91) עם

הכוללכי בחיבור ייחוד שני שמות קדושים אלו, מקיימים את העולם ומשפיעים שפע טובה וברכה בשמים

ובארץ, כפי מידת עשות רצונו יתברך על ידי לימוד התורה בפיו אשר בנויה מז"ך אותיות כנ"ל (עיין בהרחבה

בפרשת כי תבוא).

 

ובידוע שהאדם מורכב מגוף ונשמה. ובידוע, שהשמים דומים לרקיע ורקיע דומה לכיסא הכבוד (מנחות מג:),

והנשמות חצובות מתחת לכיסא הכבוד. ורצה הקדוש ברוך הוא להשפיע עליהם מהטוב הנצחי בעולם הזה

ובעולם הבא, בחינת (בראשית, ד:)'וירא אלוקים את האור כי טוב', ואין טוב אלא תורה (ברכות ח:). וכדי לקיימה

בעולם הזה יצר הבורא יתברך את האדם, שנאמר: (שם ב, ז:) "וייצר ה' אלוקיכם את האדם עפר מן האדמה".

ובאופן טבעי יש לגוף נטייה לחומריות כי הוא נוצר מעפר הארץ, וכן להפך, היינו לנשמה יש נטייה לרוחניות

כי היא באה מתחת לכיסא הכבוד בחינת שמים כנ"ל.

 

ועל כן, לעולם לא יהיה ברית השלום בין הגוף לנשמה, אלא ע"י קיום התורה שהיא היחידה שיכולה להצמיח

באדם פרי טוב כמטר על הארץ, וזהו תכלית האדם בעולם הזה לעשות רצון קונו – קיום התורה, ורק כך יהיה

שלום בין הגוף לנשמה. ובעזר ה' יתברך, יושפע עלינו שפע טוב כמטר שהוא חיים לעולם. אבינו מלכנו פתח

לנו שערי שמים לתפילותינו, וזכנו לעשות תשובה על תשובה, ולעסוק בתורה לשמהּ, ולהתפלל אליך בכוונת

הלב. ועל ידי זאת זוכרנו לחיים, מלך חפץ בחיים, כותבנו בספר חיים, למענך אלוקים חיים. אכי"ר. ברוך

ה' לעולם אמן ואמן.

                                             תהילות לא-ל עליון על השפע מהנֹּעם העליון.

                                             תם ונשלם ספר דברים לכבוד שוכן שחקים.

                                                               חזק חזק ונתחזק!

 

                 פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

 

דע, כי תשובה היא להשיב הדבר למקום שניטל משם, דהיינו להשיב ולהחזיר הדבר לשורשו; ושורש כל

הדברים היא חכמה; לכן צריך כל אחד לשמור את חכמתו ושכלו משכליות חיצוניות וממחשבות זרות, ומכל

שכן מהרהורים רעים, כי כל הפגמים וכל החטאים והעונות, כולם באים מפגם המחשבה שאינו נזהר לשמרה

כראוי שלא תצא חוץ מגבול הקדושה; וכשנזהר שומר המחשבה היטב, שהיא החכמה שבמוח, זהו עיקר

תיקונו ותשובתו (סימן תשובה, אות יז).

 

                                                          "נר ה' נשמת אדם "

  מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמאר בן תמו ז"לנלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

                ולע"נ מרת-סבתי רחל ילוז בת עישה ע"הנלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

                       ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"לנלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה

                              ולע"נ יעקב(ינקי) לוי בן גיטה ז"ל, נלב"ע בכ"ד בשבט התשע"ד, תנצב"ה

                        ולע"נ הני רביב בת קלרה ע"ה, נלב"ע בי"א באדר ב' התשע"ו, תנצב"ה

            ולע"נ מר יוסף בעדאש בן נוארה ותשובה ז"ל, נלב"ע בי"ח במרחשוון התשע"ו, תנצב"ה 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה