chiddush logo

פסוקים של חיזוק אמונה

נכתב על ידי אברהם פ, 16/8/2016

 בס"ד

 רציתי לחזק עצמי, לכן חיפשתי, ומצאתי פסוקים אלו, אולי בס"ד, זה יחזק אחרים חוץ ממני:

פסוקים שייך לאמונה

 אם  כתוב:  ידוד--  הכוונה לשם של ד' יתברך.

כתבתי לפי סדר שראיתי המאמרים:

*******************************************

ספר דברים פרק לב פסוקים לט, מ

ראו עתה כי אני אני הוא ואין אלהים עמדי אני אמית ואחיה מחצתי ואני ארפאואין מידי מציל:

פסוק מ:כי אשא אל שמים ידי ואמרתי חי אנכי לעלם:

*******************************************

ספר ישעיה פרק מא

ד) מי פעל ועשה קרא הדרות מראש אני ידוד ראשון ואת אחרנים אני הוא:

*******************************************

ספר ישעיה פרק מג

י) אתם עדי נאם ידוד ועבדי אשר בחרתי למען תדעו ותאמינו לי ותבינו כיאני הוא לפני לא נוצר אל ואחרי לא יהיה:

********************************************

ספר ישעיה פרק מו

ט) זכרו ראשנות מעולם כי אנכי א-ל ואין עוד אלהים ואפס כמוני:

******************************************

ספר ישעיה פרק מח

יב) שמע אלי יעקב וישראל

מְקֹרָאִי אני הוא אני ראשון אף אני אחרון:

****************************************

ספר ישעיה פרק מח

יג) אַף יָדִי יָסְדָה אֶרֶץ וִימִינִי טִפְּחָה שָׁמָיִם קֹרֵא אֲנִי אֲלֵיהֶם יַעַמְדוּ יַחְדָּו:

******************************************

ספר ישעיה פרק מד

ו) כֹּה אָמַר יְדֹוָד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וְגֹאֲלוֹ יְדֹוָד צְבָא-וֹת אֲנִי רִאשׁוֹן וַאֲנִי אַחֲרוֹן וּמִבַּלְעָדַי אֵין אֱלֹהים:

*******************************************

מספר משך חכמה על במדבר פרק כג פסוק כא

כמוש"כ רבינו בס' המדע הלכות יסה"ת פ"ב ה"י, ואצלו אין הזמן המשוער מביא עליו הידיעה, שהזמן אצלו כנברא מן הנבראים, שהמצאם תלוי במציאותו וברצונו, שהוא חדשם אחרי ההעדר והאפס, והוא מביט על כל דברים העתידים במבט והשגה נוכחית כעל ההוה בהשואה גמורה, כמוש"כ בתוס' יו"ט בשם ר' משה אלמושינוני על משנה(אבות ג-טו) הכל צפוי והרשות נתונה, לכן מצדו הקדימה להעבר, והעתיד לההוה, מצד שהוא הוא נקודה קטנה בלתי מתחלק, והעבר והעתיד הוא נצחיות, שכשם שאין ראשית לראשיתו כך אין אחרית לאחריתו, ונוכל לומר עליו בהחלטה שכאשר היה כן יהיה, והעתיד אצלו במשך זמן הבלתי מוגדר ומשוער בעתיד כאשר היה בעבר...

************************************************

הרד"ק על ישעיה פרק מד פסוק ו

הפסוק:  כֹּה אָמַר יְדֹוָד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וְגֹאֲלוֹ יְדֹוָד צְבָאוֹת אֲנִי רִאשׁוֹן וַאֲנִי אַחֲרוֹן וּמִבַּלְעָדַי אֵין אֱלֹהִים:

 

ו) כה אמר ה' מלך ישראל וגואלו - כי כשיגאלנו יהיה הוא מלך ישראל לבדו שלא יהיו ברשות מלכי העכו"ם והוא אדון צבאות מטה ומעלה ובידו הכל והיכולת בידו להוציאם מהגלות אני ראשון אף לצבאות מעלה העומדים שלא ישתנו אף להם אני ראשון ואני בראתים ואני אחרון הם יכלו ואני קיים ומבלעדי אין אלהים לבטל אמונת העובדים לשמש ולירח ולככבים אין באחד מהם שהוא אלהים אלא במצותי וברשותי הם מנהיגים מה שמנהיגים:

*********************************************

הרד"ק על ישעיה פרק מד פסוק כד

הפסוק:  כֹּה אָמַר יְדֹוָד גֹּאֲלֶךָ וְיֹצֶרְךָ מִבָּטֶן אָנֹכִי יְדֹוָד עֹשֶׂה כֹּל נֹטֶה שָׁמַיִם לְבַדִּי רֹקַע הָאָרֶץ מֵי אִתִּי {מֵאִתִּי}:

 

כד) כה אמר ה' - ויוצרך מבטן, פירשתיו:

 עושה כל - עשיתי כל העולם בעת הבריאה ולאהיה אלא אני לבדי ובכל יום אני עושה שאני מעמידו בכחי:

 נוטה שמים - רוקע הארץ, פירשתים, ובאמרו לבדי ומאתי ר"ל כי אני ראשון לכל הנבראים ובעת הבריאה לא היה אלא אני לבדי ומאתי ומכחי היה הכל, ובבראשית רבה הכל מודים שלא נבראו מלאכי' ביום הראשון שלא יהיו אומרי'מיכאל היה מותח בדרומו של רקיע וגבריאל בצפונו והקדוש ברוך הוא ממדד באמצעיתו אלא אני ה' עושה כל נוטה שמים לבדי רוקע הארץ מאתי:

 מי אתי - כתיב לומר מי היה שותף עמי בבריאתו של עולם:

****************************************

 

האברבנאל על ישעיה - פרק מח

הלא ידעת' כי אני הוא אני הוא ראשו' אף אני אחרון ולא נאמר בשם יתברך ראשון ואחרון כי אם בבחינת פעולותיו ולכן אמר אני ראשון שבראתי את העולם אחר האפס המוחלט שהיא הגדולה והראשונה שבפליאות, ואני אחרון שאעשה הגאולה האחרונה ותחיית המתים באחרית החלד, ואולי אמר אחריו בערך הפסד העולם שישאר הוא יתברך לבדו

******************************************

הרד"ק על תהילים פרק קב פסוק כו

הפסוק:  לְפָנִים הָאָרֶץ יָסַדְתָּ וּמַעֲשֵׂה יָדֶיךָ שָׁמָיִם:

 

לפנים הארץ יסדת. לפי שאמר בדור דורים שנותיך[1],אמר, כמו שאתה קיים לעולם בלא אחרית כן אתה ראשון בלי ראשית, ואתה הוא שעשית שמים וארץ,לא כדברי האומרים שהעולם קדמון, אבל הוא מחוּדש על ידך שאתה חידשתו, וכמו שאתה חידשתָּם כן תכלה אותם אם תרצה, כי בידך הכל. לפיכך אמר,:

*********************************************

ספר יסוד מורא לרבי אברהם אבן עזרא[2]

יסוד מורא וסוד תורה:

לרבי אברהם בן מאיר אבן עזרא:

תוכן המאמר:

שיר לרבי אברהם ן' עזרא:

הקדמה:

השער הראשון: .......

נדפס ראשונה בקושטא ר"צ, ובווינציא שכ"ו ועוד דפוסים שונים:

ואינו בנמצא, על כן הדפסתיו מחדש:

נאום שמואל וקסמן:

שיר לרבי אברהם ן' עזרא:

אחד בלי ראשית הכל מלא הודו אך מרומם על פי איש להגידו:

ידע לבב משכיל בוראו במעבדו כי כל מכחש בו הוא באמת עדו:

ולעם בראהו שמו ולכבודו הראה בהר סיני אשו ולפידו:

אכן תמונה לא ראו ולפקידו ציר נאמן נתן דתו ותלמודו:

ואני נכה רוח בנתי בנקודו ואמצאה כתוב סודו ומוסדו:

בית לתורתו אבנה ועמודו יראת אלקינו שתי להעמידו:

**********************************************

ספר עקידת יצחק - שער לט:

שכבר נתפרסם שאתה מרומם ומעולה, משתכנס עם אלו הנמצאות תחת הזמן, שהוא ידוע שהזמן הוא מחודש ומוגבל ממך, ואתה מרום מעולם ועד עולם, בלי ראשית ותכלית, וממך ימשך הקיום והנצחיות לכל אשר ימצא אתו. אמנם אין שום הפסד וכליון נמשך ממך, כי הנה אויבך ה' הנשמדים והאובדים מפניך, הנה אויביך מעצמם יאבדו לעולם הבא, ומאליהם יתפרדו כל פועלי און בעולם הזה, ויתקלקל חבורם ויאבדו מהר, כמו שאמר (איוב טו, לד) כי עדת חנף גלמוד, ומפי עליון לא תצא הרעות:

*********************************************

ספר שפת אמת - דברים - פרשת ואתחנן - שנת [תרנ"א]

במצות יחוד ה' שמע ישראל כו' אמרו במדרש מקבלת התורה זכינו לשמע ישראל. דאיתא אנכי ה' אלקיך(שם ה,ו) אלוה אני על כל באי עולם ועליך יחדתי שמי ביותר ע"ש בספרי. כי הנה אחד הוא בלי ראשית ותכלית וקץ וזמן ומקום מיוחד והוא הקב"ה וברוך שמו אין סוף נמצא בכל עת ומקום. רק שהטבע והזמן מסתיר ונותן קצבה ומקום מיוחד שלא יתגלה החיות רק בגבול וצימצום. רק לעתיד יתגלה אחדותו ית"ש.

******************************************

ספר חרדים - פרק א

בידיעת השם יתברך:

שתהיה ידיעת הבורא ברורה כעין ראיה בתוקף האמונה יסוד היסודות ועיקר הכל לידע שיש אדון יחיד קדמון בלי ראשית בלי תכלית, הוא המציא כל הנמצאים והוא משגיח בהם ומנהיגם, וקיומם וחיותם ממנו יתברך, שנאמר (נחמיה ט, ו) אתה הוא ה' לבדך אתה עשית את השמים שמי השמים וכל צבאם הארץ וכל אשר עליה הימים וכל אשר בהם ואתה מחיה את כלם, וכתיב כי עמך מקור חיים, וזו היא המצוה הראשונה שצונו ה'. ובפרשת וארא ברעיא מהימנא אמר וידעתם כי אני ה', פקודא דא קדמאה דכל פקודין וכו' למנדע דאית שליטא עילאה דאיהו רבון עלמין כלהו וכו', וברא ליה לבר נש מעפרא ונפח באפוי נשמתא דחיי, כד נפקו ישראל ממצרים לא הוו ידעי ליה להקב"ה כיון דאתא משה לגבייהו פקודא קדמאה דא אוליף לון דכתיב וידעתם כי אני ה' אלהיכם המוציא אתכם וגו'. ומסיק, כד יהב קב"ה אורייתא לישראל בטורא דסיני מלה קדמאה איהו אנכי וכו'. הכא איהו רזא דפקודא קדמאה למנדע לקת עכ"ל לעניננו:

**********************************************

מאמר העיקרים

בבורא ית'- מה שצריך שתדע בתחלת הכל, הוא שיש מצוי אחד אדון כל הנמצאות שהמציאם בעת שרצה, ומקיימם כל הזמן שירצה, ושולט בהם שליטה גמורה, הוא האלוה ית' שמו:

המצוי הזה ית' הוא מצוי שלם בכל מיני שלימות, אין בו שום חסרון כלל ועיקר.אינו תלוי בזולתו ולא מתפעל מזולתו כלל. אין התחלה למציאותו ולא סוף כלל, פירוש - שלא נתהוה אחר ההעדר, ולא יבואהו ההעדר כלל, אבל תמיד היה ותמיד יהיה, אי אפשר העדרו כלל וכלל. הוא סבת כל ההוים ואין עליו סבה אחרת אלא הוא מעצמו מוכרח המציאות:

*******************************************

פירוש על יגדל. מרבי פנחס ב"ר יהודה מפאלאצק זצוק"ל, מתלמידי הגר"א זצוק"ל (מספר מעיינות האמונה. עמוד תקעז):

"...ואין עת אל מציאותו, כי הוא נמצא תמיד, בעבר ובהווה ובעתיד, ואיננו נעדר בכל עת ובכל רגע."


*********************************************

[1] אֹמַר אֵ-לִי אַל תַּעֲלֵנִי בַּחֲצִי יָמָי בְּדוֹר דּוֹרִים שְׁנוֹתֶיךָ

[2] כתוב בספר שם ההגדולים, מערכת ספרים י, יסוד מורא. להרב אברהם ן' עזרא במצות סדר הלימוד.



 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה