chiddush logo

פנינה יומית... כה ניסן

נכתב על ידי שניאור, 3/5/2016

 

יום שלישי כ"ה ניסן - אה"ק: קדושים

 

איך שייך להרגיש אהבה "לרעך כמוך"?

בפרשתנו נאמר הציווי "ואהבת לרעך כמוך" (יט, יח). ובנוגע למצוה זו הקשו המפרשים (רמב"ן, פענח רזא, חזקוני, ועוד), הרי כל אדם יכול לשלוט על מעשיו אך אין בכחו של כל אחד ליצור רגש בלבו, ואם כן, היאך שייך שיבוא כל אחד מישראל לקיים מצוה זו, שירגיש בלבואהבה לכל אחד מישראל?

ויש לומר הביאור בזה:

שנינו באבות "חביבין ישראל שנקראו בנים למקום" (פ"ג מ"ד). וכן אמרו חז"ל "למה הדבר דומה, למלך בשר ודם, שכעס על בנו וחבשו בבית האסורין, וצוה עליו שלא להאכילו ושלא להשקותו, והלך אדם אחד והאכילו והשקהו, כששמע המלך – לא דורון הוא משגר לו, ואנן קרויין בנים, דכתיב בנים אתם לה' אלקיכם" (ב"ב י, א). ונמצא, שכל ישראל, מבלי הבט על מצבם הרוחני, גם במצב ש"כעס על בנו", הם קרויים "בנים למקום", ובמילא הם אחים ממש.

ועל פי זה מובן כיצד יבוא האדם ל"ואהבת לרעך כמוך", כי, כאשר יתבונן אדם בזה שהשני הוא אחיו, יתעורר במילא לרגש של אהבה, באהבת אחים.

(ע"פ לקוטי שיחות חי"ז עמ' 216 ואילך)

 

חו"ל: אחרי 

 

על ידי "ואל" אזי "יבוא בכל עת אל הקודש"

בתחילת פרשתנו נאמר "וידבר ה' גו' אחרי מות שני בני אהרן בקרבתם לפני ה' גו'. ויאמר ה' אל משה גו' ואל יבוא בכל עת אל הקודש". ויש לבאר פסוקים אלו על דרך הפנימיות:

ידועים דברי האור החיים הק' (ריש פרשתנו) בנוגע למיתת בני אהרן, שבאה מחמת דביקותם הגדולה בהקב"ה. וכלשונו: "שנתקרבו לפני אור העליון בחיבת הקודש ובזה מתו . . הגם שהיו מרגישים במיתתם לא נמנעו מקרוב לדביקות נעימות עריבות ידידות חביבות נשיקות מתיקות עד כלות נפשם מהם". ו"חטא" בני אהרן הי', שאף שידעו שהתקרבותם תביא להיפרדות הנפש מהגוף, מ"מ, לא נמנעו מהתקרבות זו, והלכו בדביקותם בהשי"ת עד כלות הנפש ממש, ולא באופן שיחזרו לקיום התורה והמצוות בעולם הזה (ראה ספר המאמרים תרמ"ו-ן ע' תקסג. ועוד).

והנה, רק כאשר רצון האדם הוא לידבק בשכינה, אזי עלולה דביקותו להביא אותו לכלות הנפש. אך אם רצון האדם הוא אך ורק לקיים רצון הבורא, ומשום זה הוא רוצה לידבק בשכינה, כדי לקיים רצונו ית' שציווה "ואהבת את ה' אלוקיך גו' בכל מאודך", הרי מכיוון שהאדם אינו מחפש את טובת עצמו ושלימותו הרוחנית, וגם לא דביקות בשכינה – אלא אך ורק לעשות רצון המלך בדרך עבודת עבד – אזי הוא בוודאי יקיים את רצונו של מקום עד הקצה האחרון, ויידע ש"לא תוהו בראה לשבת יצרה", ומלכתחילה תהיה דביקותו לצורך קיום מצווה אחר-כך, ולא תביא אותו לכלות הנפש.

וזהו עומק הפירוש ב"ואל יבוא בכל עת אל הקודש", שאם רוצה אדם לבוא "אל הקודש" הרי זה רק אם יכין עצמו באופן של "ואל", שיהיה בבחינת "לא" עם ביטול והכנעה כלפי הקב"ה, ולא יבקש טובת עצמו (הרוחנית) כי אם אך ורק לעשות רצון קונו, ועל ידי הכנה זו "יבוא בכל עת אל הקודש"!

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ג עמ' 989 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע