chiddush logo

מלחמת קיום - מלחמת דוד וגוליית

נכתב על ידי ilan sendowski, 24/9/2015

במערכה בין ישראל לפלישתים הופיע לוחם פלישתי והזמין את ישראל לנטוש את אלוהיהם ואת מלכם ולהפוך לפלישתים, כי אלוהי הפלישתים חזק יותר, הן הפלישתים זכו בכוח וטכנולוגיה מעל ומעבר לבני ישראל.


ארבעים יום גוליית הסיט נגד אדוני, ושאול ואנשיו המתינו בפחד מוות. ארבעים יום מסמל חיים ומוות במבול של נוח, וכשלון בנית עגל הזהב לאחר ארבעים יום שמשה עלה להר ולא חזר. לא ברור מה היה קורה לולא דוד בא והציל את העם מטמיעה בפלישתים.

כמשה, גם דוד היה רועה צאן והתאמן להיות מנהיג ומגן לצאנו, ובעתיד לעמו. 

כנראה בפקודת אדוני ישי שלח את דוד לראות את אחיו, ודוד שמע את דיברי גוליית המסיטים נגד אלוהים ושאול. דוד ידע שהעונש על הסטה נגד אדוני הוא סקילה (דברים יג יא). דוד ווידא עם שני עדים שכך באמת גוליית אמר, ובעינייו, גזר דינו של גוליית נחרץ לסקילה.

דוד הוזמן לשאול ושאול הלביש אותו שריון, כי שאול חשב שחובה להלחם בגוליית לפי הכללים שנקב בהם גוליית: בשריון וחרב. דוד לא היה מסוגל לשאת את השריון והעדיף את הקלע, רצועת עור ליידוי אבנים, שבו הוא היה מאומן כאשר הוא שמר על הצאן מפני ארי ודוב.

דוד יצא עם קלע, חמישה חלוקי נחל בגודל אגרוף ומקל שנועד להטעות את גוליית שאין לו נשק מלבד המקל. דוד שינה את כללי הקרב בצורה לא הוגנת לטובתו. גוליית כעס שנער יפה ללא נשק בא להלחם, אבל במקום לסרב להלחם עם הנער הוא הראה את חוסר המוסר של אלוהיו ושלו ויצא להעניש את דוד. כך גוליית הסכים למלחמה החדשה, וויתר על הדרישה של מלחמה בחרב.

ממרחק בטוח בעזרת הקלע, דוד יידה אבן בגודל אגרוף במהירות של כ160 קמ"ש לכיוון גוליית (זאת מהירות כדור טניס וביסבול). אפשרי שדוד החטיא קרוב לראשו של גולית, או שהאבן פגעה בראשו של גוליית, התנפצה על כובע הנחושת של גוליית לפצלות חדות, ורסיס אחד עבר בחריץ שבכובע ופגע במצחו של גוליית וטבע בו. בכל מקרה, מההלם, גוליית נפל על פניו ארצה ולא היה מסוגל לקום בלי עזרה. ייתכן שגולית ניסה להכנע, כאילו שהוא משתחווה לפני דוד ואלוהיו. דוד לא קיבל את הכניעה. דוד ערף את ראשו של גוליית והציג לראווה את הראש כדי שכולם ידעו שגוליית מת והתחרות נגמרה.

כך הציל אלוהים את בני ישראל מטמיעה בפלישתים והוכיח את חולשתם המוסרית והצבאית, ודוד זכה להיות מלכנו המפואר.

אנו לומדים:
1. חובה ללמוד את מערך המאבק לפני שנכנסים לתוכו.
2. חובה למצוא את היתרונות של היריב ואת החסרונות שלו, ואפילו לנסות אותם.
3. חובה לחשוב מחוץ לכופסא, להמנע מהיתרונות של היריב ולתקוף את החולשות שלו.
4. עדיף להסתיר את התוכנית האמיתית כדי להמנע ממתחרים ולשמור על יתרון ההפתעה נגד היריב.
5. להציג נקודת חולשה וצורת התקפה חלשה כדי להזמין את היריב להתקיף אותה.

המתנה שבני ישראל קיבלו מאדוני היא יכולת החשיבה, ובעזרתה ננצח את אויבינו ונשרוד.

 אילן סנדובסקי

מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע