ברכת התורה בעת תפילת אהבה רבה או אהבת עולם
מכתבי רבי שלמה שטנצל זצ"ל
ברכת התורה באהבה רבה
אמר רב יהודהאמר שמואל, השכים לשנות, עד שלא קרא קריאת שמע צריך לברך, משקרא קריאת שמע אינו צריךלברך שכבר נפטר באהבה רבה.
לכאורההיה מתאים יותר הלשון השכים לשנות מברך על התורה, ומשקרא קריאת שמע א"צ לברך.ונראה שמה שנקט הלשון באופן של לכתחילה, לומר שאין עדיפות לברכות התורה ויכוללכתחילה לצאת ידי חובתו בברכת אהבה רבה.
והנהבירושלמי (פ"א ה"ה) כתב, שמה שיוצא ידי חובתו באהבה רבה הוא דוקא ששנהעל אתר, כלומר שלאחר התפילה למד קצת. ויש להקשות והרי אדם יוצא ידי חובתו בתלמודתורה בק"ש שחרית וערבית (עי' נדרים ח.), וא"כ למה אינו נחשב לתלמוד תורהבמה שקרא ק"ש לאחר ברכת אהבה רבה. ושמא דוקא אם נתכוין לשם לימוד יוצא בזהמצות ת"ת, אבל אם נתכוין רק לשם מצוה אינו נחשב כת"ת, וכמו שהביאו התוס'לעיל (ב. ד"ה מאימתי) מירושלמי, "למה אנו מתפללין קריאת שמע בביתהכנסת", ומשמע שהוא ענין של תפילה ולא של תלמוד תורה.
אלאדבעיקר דברי הירושלמי יש להקשות, איך שייך שע"י מה שלומד אחר התפילה ייעשההברכה שאמר בתחילה לברכת התורה, והרי הברכה בפ"ע אינה מועלת ומה מצטרף לזה מהשלומד אח"כ. ועוד קשה שהרי לכתחילה צריך לברך ג' ברכות ובפרט ברכת אשר בחרבנו שהיא המעולה שבברכות. וא"כ למה נפטר מכל הברכות במה שאמר אהבה רבה, ולמהאינו יכול להשלים אח"כ את שאר הברכות שלא אמר.