chiddush logo

תובנות בתורה – פרשת מקץ, מאת אי"ם

נכתב על ידי אורן מס, 14/12/2014

 

תובנות בתורה – פרשת מקץ

 

  מא,ח: ויספר פרעה להם את חלומו, ואין פותר אותםלפרעה: תובנה: בפתרון חלומות יש ללכת אחר נטיית הלב של החולם, שהרי פרעההתייחס לשני החלומות כאל חלום אחד ("ויספר להם את חלומו"), ואילוהחרטומים התייחסו אל החלומות כאל שני חלומות נפרדים ("ואין פותר אותם").יוסף הבין את נטיית לבו של פרעה ומיד אמר "חלום פרעה אחד הוא" (מא,כה).

 

מא,לט: אין נבון וחכם כמוך: תובנה: פותר חלומותאינו קוסם אלא חכם ונבון, המבין דבר מתוך דבר. אין אפשרות לפתור חלום באמצעותדימויים קבועים, אלא יש להבין את הדימויים על רקע גורמים נוספים, כגון מילים,כפילות העניינים, נטיות לבו של החולם ועוד.

 

מב,א: ויאמר יעקב לבניו, למה תתראו: תובנה: אדםמתבייש להציג עצמו כרעב. יעקב בוש להציג עצמו כרעב, לכן לא שלח עבדים מאנשי ביתולהביא אוכל ממצרים אלא דווקא את בניו, שמא יתגלו ("למה תתראו") לאנשיהבית כרעבים וחסרי כל.

 

מג,א: והרעב כבד בארץ: תובנה: הסיבה להתנהלותהאנשים כפי שהם מתנהלים היא הפרנסה והמזון. יעקב משנה את התנהלותו ושולח את בנימיןלאחר שהפרנסה הקשה וחוסר המזון לא אפשרו יותר קיום ("ונחיה ולא נמות";פסוק ח').

 

מג,יד: ואלשדי יתן לכם רחמים: תובנה: ה' הוא הנותן לאדם כל מחסורו, וקובע את מחסורוואת סיפוקו. הדבר היה ידוע גם למצרים, שהרי האיש הממונה על בית יוסף אמר לאחים:"אלוהיכם ואלוהי אביכם נתן לכם מטמון באמתחותיכם" (פסוק כ"ג).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע