chiddush logo

על מה תחול הברכה?

נכתב על ידי מנדל, 4/8/2010

 

"ויחל נח איש האדמה ויטע כרם".

תם המבול, נח ומשפחתו יוצאים מן התיבה. תפקידו של נח הניצול היחידי מבני האנושות מהעולם הקודם, להקים את העולם מחדש וכמובן לתקן את החטאים שהיו קיימים קודם לכן. חז"ל העבירו ביקורת על נח שהוא החל להתעסק דווקא בנטיעת הכרם 'נתחלל ונעשה חולין. למה? ויטע כרם. לא היה לו ליטע דבר אחר של תקנה...אלא 'ויטע כרם'?! - אמר ר' חייא בר אבא: בו ביום נטע, בו ביום שתה, בו ביום נתבזה'.

המגיד מדובנא מביא משל על אדם אחד שצדיק נתן לו את ברכתו שהעסק הראשון שיתחיל בבואו לביותו יצליח ויבורך. החליט אותו אדם למנות את צרור כספו ובכך תחול ברכת הצדיק על הכסף. וכשהגיע לביתו ביקש מאשתו שתמהר להביא לו את צרור הכסף, והיא לא ידעה מה ברצונו לעשות וחשבה שנשתגע ולא נתנה לו והוא גער בו, היא קללה אותה ואף הוא פגע בה עד שהמריבה ביניהם גדלה ו... הצליחה- זה היה העסק הראשון שהיה לאותו אדם בבואו לביתו ואכן הוא נתברך בו...

גם כך נח אחר המבול, שהייתה זו עת רצון מלפני ה' לייסד עולם חדש ולכן רצה לברך את העסק הראשון שיתעסק בו נח. אבל נח החליט לעשות את העסק הראשון ולין ובאה 'הברכה' בזה העסק. ולא לחינם דרשו חז"ל את 'ויחל נח'- לשון חולין, למרות שיחלו יפה לדרוש לשון התחיל נח, וזאת מכיוון שראשית עסקיו היו חולין, שהרי היה לו ליטע דבר אחר של תקנה משמעותית לעולם המתחיל מחדש, דבר בעל ערך עליון שבו תבורך ברכת ה' על עולם החסד החדש, לאחר חורבן העולם הקודם במבול.

בחיים יש לכל אחד מאיתנו באון פרטי ובזמנים מיוחדים באופן ציבורי כללי, עיתות רצון שבהם מעשינו הראשון יראה על כוונותינו ומחשבותינו ועליו תחול ברכת ה' ועל כל מה שיבוא בעקבותיו. לא לחינם שמה התורה דגש על דבר ראשוני ויש הרבה מצוות המסמלות זאת המושכות ברכה מהעולם העליון בתחילת מעשינו, כדוגמת הביכורים, תרומות ומעשרות, השבת שמתחילה את השבוע, ועוד. הזמן הראשון הוא הקובע והמשפיע כיצד יראו פני הדברים בהמשך, ברגע זה יש את ברכת ה' ועלינו להחליט היטב מה ברצוננו שיבורך באותה ברכה העליונה. אם נבחר בדבר חולף ולא בר קיימא, בדברים של הבל הרי שיהיה זה חטא, יהיה זה החטאת המטרה, פספוס אדיר של אותה ברכה עצומה על דבר פעוט וזעום.

כך גם השבת שמצד אחד היא סוף השבוע אך לא פחות היא גם התחלת השבוע הבא, וכמאמר הזוהר שכל הברכות תלויות ביום השבת, כל המעשים שהאדם עושה בשבת מבורכים בברכה מיוחדת וישפיעו וימשיכו ברכה לימות החול. מה נעשה בשבת? על מה תחול ברכת ה' הנפלאה הזו? על מה תחול הברכה ותשפיע לכל השבוע? אם נבחר בדברים של חולין ושל עצב- גם עליהם תחול 'הברכה' כמתואר במשל הנפלא של המגיד...

נתחיל את השבוע בקדושה, כל יום נפתח אותה בתפילה, בתורה ובקדושה וכן בכל עת רצון שיש בה ברכה מה'.  

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע