chiddush logo

גילוי תכונת ישראל באביב

נכתב על ידי מנדל, 4/8/2010

"שמור את חודש האביב ועשית פסח לה' אלוקיך, כי בחודש האביב הוציאך ה' אלוקיך ממצרים לילה" (דברים טז ,א). חודש ניסן נקרא בתורה חודש האביב, והמקובל ללמוד מפסוק זה שצריך לשמרו שחג הפסח יחול בעונת האביב שיהיה ניתן להקריב את העומר ואם לא יצא כן, אז צריך לעבר את השנה.

'העמק דבר' מסביר הסבר נוסף לכך שחודש גאולתם של ישראל נקרא חודש האביב. חז"ל אמרו שבניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל, ולכן מהותו של האביב מאפיינת את עם ישראל ואת שלבי הגאולה שלו.

בני האדם מסתכלים על הגרעין הנמצא בפירות שחלק השולי שאין בו צורך ואילו החלק הנאכל הוא העיקרי שממנו יכול האדם לאכול וליהנות. אך האמת היא שדווקא גרעין הפרי שומר על הפרי שלא ירקב ובעצם הוא זה ששמור על המשך קיומו של הפרי כאשר זורעים אותו באדמה וממנו יוצא עץ חדש המפיק פירות. כוחו המיוחד של הגרעין המחייה את זן הפריע מתגלה בחודש האביב כאשר אז הפרי נקרב והוא נזרע באדמה. לולא הגרעין לא הייתה כל המשכיות למין זה של הפרי.

'בתחנון שבתפילת שחרית אנחנו אומרים 'למה היינו ללעג וקלס בגויים...', כלפי חוץ נראה שעם ישראל הוא מאוד שולי וטפל. הגויים הם המנהלים את העולם וקובעים בו את סדרי השלטון והמשטר. עם ישראל בשלבים רבים של ההיסטוריה היה עם בזוי החיי בגלות עם התנהגות מתרפסת וחלשה מול הגויים. אכן בעין רגילה עם ישראל הם כפי הגרעין שיש לזרוק אותו ולקחת את הפרי שהוא העיקר, הלא הם הגויים.

אך בבואו של חודש האביב, בבואה של הגאולה, כדוגמת גלות מצרים, התגלה לפרעה שחשב שהוא עיקר העולם שבעצם כל מה שהיה לו- זה רק בגלל, בזכות ולמען בני ישראל. 'בשביל ישראל ברא ה' את העולם', הם הגרעין שבשבילם קיים הפרי, שאר העולם, והם גם הנותנים את כוח ההמשכיות לעולם. לולא עם ישראל לא הייתה תוחלת לעולם כלל, הם הגורמים לכך שהעולם לא יכחד, כפי שהגרעין הוא כוח הממשיך של עץ הפרי.

הדבר היה נכון ביציאת מצרים, אך לא רק בגאולה ההיא, אלא בכל הגאולות שאכן יונקות ומקבלות את כוחן מאותה גאולת מצרים. כאשר קרנו של ישראל עולה בעולם, כאשר עם ישראל חוזר לארצו ומשליט ריבונות על ארצו המובטחת, זהו גילוי לעולם שעם ישראל אינו כגרעין שצריך לזרוק אותו, אלא כוחו של הגרעין הוא שסביבו סובב הכול והוא המחייה את הכול.

זהו פשט הדברים של התורה "שמור את חודש האביב...", ועל כך מצווים ישראל לדאוג שחג הפסח יחול תמיד באביב החקלאי ויחד עם זאת תבוא גאולת ישראל השלמה ותעיד על עם ישראל שהם הגרעין המחייה, המפרה והממשיך של העולם. "יציאת ישראל ממצרים תישאר לעד האביב של העולם כולו" (הראי"ה קוק, מאמרי הראי"ה).

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע