chiddush logo

כנפי יונה- פרשת ראה

20/8/2025

 פרשת ראה


להצלחת חחיילי ישראל הגבורים ה' הולך לפניהם להלחם להם להכניע את אויבינו בני עמלק ימח וידך שמם מעל פני האדמה.  

בהמשך הפרשה גם נעסוק בקשר של הפרשות לחודש אלול והסליחות

אלול - סליחות 

מתחילים סליחות ביום שני חצות לילה וביום שלישי באשמורת הבוקר. 

מי שהולך לסליחות בחצות לילה לא יאמרו י"ג מידות לפני שעת חצות שהוא 12:45 בלילה  

אם אין מניין יתחילו בלי לומר י"ג מידות פשוט לדלג וכאשר יהיה מניין יחזרו ויאמרו י"ג מידות רחמים, שאסור לומר י"ג מידות בלי מניין.

צריך לזכור ולהזכיר לכולם
כאשר אומרים י"ג מידות רחמים 

יהוה | יהוה . לא לחינם יש פסק > |  
זה מפני שיש חובה להפסיק ביניהם 

אומרים יהוה (מפסיקים מעט) יהוה אל רחום וחנון ארך אפים וכו

ההפסקה היא חובה ! בזוהר כתוב שמי שמחבר אותם עובר על עון גדול. 

מדוע ? כי ה' ראשון הוא קודם שיחטא האדם וה' השני הוא מידת רחמים אחרי שחטא לכן חייב לעשות הפסקה !

נשלב בפרשת השבוע גם בעניין הסליחות. 

הפרשה

רְאֵ֗ה אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּ֑וֹם בְּרָכָ֖ה וּקְלָלָֽה׃ 

את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה' אלהיכם אשר אנכי מצוה אתכם היום. 

והקללה אם לא תשמעו אל מצוות ה' אלהיכם. 

עד כאן הפסוקים שבה פותחת הפרשה. 

כדי להסביר את הפסוקים נחזור לסוף הפרשה הקודמת, שם הסתיימה הפרשה בגבולות ארץ ישראל על פי התורה. 

מה הן גבולות ארץ ישראל שאין לגויים חלק בה. 

התורה מתארת לנו את גבולות הארץ 

"מן המדבר והלבנון מן נהר פרת עד הים האחרון יהיה גבולכם" 

מן המדבר רש"י מציין כי זה מדבר סיני ועד הלבנון הוא עד גבול בקעת הלבנון (היינו בעלבק) 

מן נהר פרת (גבול עיראק) ועד הים האחרון הוא הים התיכון 

זאת ארץ ישראל לגבולותיה, מדרום לצפון יש כ 800 ק"מ ומנהר פרת ועד ים התיכון יש 1500 ק"מ 

ומי שגר על אדמתנו מזרחית לארץ ישראל (של היום), עד נהר פרת וכן עד הלבנון נקרא גזלן  

עד הלבנון לא כל לבנון עד גבול בעלבק הוא הקו הצפוני לארץ. 

אחר הדברים האלה מה הקשר לפרשה שלנו ואיך סוף הפרשה הקודמת מתחברת לפרשה שלנו. 

הקשר ברור

חז"ל בספרי פסיקא נ"ג על פרשת ראה. 

כך אומרים חז"ל שם. 

ראה אנכי נותן לפניכם היום, מה תלמוד לומר היום לפי שנאמר כי תבואו אל הארץ, יכול בלא מצוות ? תלמוד לומר ראה... 

כלומר ירושת הארץ אינה נפרדת מן הממד הרוחני של ברכה וקללה. שזה קיום מצוות התורה. 

כמה מתוק לחיך החיבור בין שתי הפרשות לתקופת זמן אלול הממש ובא כבר בשבוע הבא מתחילים לומר סליחות 

סליחות בין אדם לחברו ובן אדם למקום שנאמר בפיוט המפורסם

בן אדם מה לך נרדם קום קרא בתחנונים שפוך שיחה דרוש סליחה מאדון האדונים 

רחץ וטהר ואל תאחר בטרם ימים פונים ומהרה רוץ לעזרה לפני שוכן מעונים וכו 

אנא שעה שמך יודעי ישראל נאמנים לך ה' הצדקה ולנו בושת הפנים 

פיוט יפה עם עומק, וההבנה בו פותחת לבבות לאבינו שבשמים. 

והנה ימים באים מבקשים סליחה וכפרה בין איש לאחיו ובין ואשה לרעותה. 

עזבו פילוג תברחו מכל הרעשים ומאותם מסיתים בעם, 

הבקשה פשוטה ועושה נחת רוח לבורא עולם, כל אחד ישמור פיו ולשונו 

הרמב"ן אומר כל מלחמה על גבולות הארץ שלנו מלחמה קלה שאויבינו פוחדים ובורחים

לא צריך ראיה לתורה ראינו בעינינו איך ברחו כל מחבלי חיזבאללה אחרי נהר הליטאני כאשר נכנסנו לשם.. 

וכן בסוריא וכו 

ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום .. 

עם אחד בלב אחד באחדות ! אסור לשמוע למסיתים בעם, עושים שימוש ציני במשפחות החטופים ודי למבין ... ה' יחזיר אותם למוטב

שבת שלום ומבורך שתפו כמה שיותר והמשתף זוכה לברכת ה' כי אהוב הוא בעיני ה'

דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זורייה בת שמחה
ת.נ.צ.ב.ה

לעילוי נשמת מורנו ורבנו רבי מאיר מאזוז בן כמסנא צזוקל זיעא

לעילוי נשמת אבא יקר חיים ברבי ואחיו בנימין קרעי בני חביבה

יהודה קרעי בן נג'ימה וחביבה בת פלילה דוד סבן בן סלטנא ושמחה בת פלילה

חתאתו יעקוטה כאיו בני שמחה

יהודית חיים דוד בני יעקוטה 

סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה 

לעילוי נשמת כל גבורי ישראל בכל המלחמות .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע