chiddush logo

כנפי יונה- פרשת ויקהל

19/3/2025

 *פרשת ויקהל* 


שבת הבאה נעסוק בהילכות פסח :  

ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אלהם אלה הדברים אשר ציוה ה' לעשות אותם. 

סוף פרשת כי תשא, מספר הכתוב כי קרן עור פני משה וייראו אהרון וכל ישראל מגשת אליו

ומדוע סמיכות הכתובים ומה באו ללמד.

משה שיבר את הלוחות הראשונות כאשר ראה שחטאו ישראל בחטא העגל, לוחות שניות באו ללמד שלוחות השניות לא פחות מהראשונות

ולראיה הנה קרן עור פניו ברדתו מההר והלוחות השניות בידיו

דבר נוסף : מנהיג אמיתי מכנס את כל העם אליו ללא יועצים ללא עוזרים ללא מתווכים... הוא בתוך העם, שומע, קשוב, רחום וחנון, וכו וכו. 

טעם ויקהל כולם יחד עם אחד מאוחד .. 

שֵׁ?שֶׁת יָמִים? תֵּעָשֶׂ?ה מְלָאכָה? וּבַיּ?וֹם הַשְּׁבִיעִ?י יִהְיֶ?ה לָכֶ?ם קֹ?דֶשׁ שַׁבַּ?ת שַׁבָּת?וֹן לַיהֹוָ?ה כּ?ל־הָעֹשֶׂ?ה ב?וֹ מְלָאכָ?ה יוּמָֽת

שבת שבתון. 

מדוע הכפל ? מה רצה הכתוב להשמיע לנו, די לומר וביום השביעי יהיה לכם קודש שבת לה'

בפרשה הקודמת כתב רש"י שבת שבתון. וזה לשונו. מנוחה ראויה בשלמות 

הכתוב לעיל אומר כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי 

יש מקום לשאול וכי יש אצל הקדוש ברוך הוא עייפות שהוא צריך לנוח ? 

הרי אינו גוף ואין לו דמות הגוף. אם כן, מה זאת אומרת וינח ביום השביעי ??!!. 

רש"י הרגיש בזה וכן גם פירש את זה וז"ל ( וזה לשונו) 

כביכול הכתיב בעצמו מנוחה, ללמד קל וחומר לאדם שמלאכתו בעמל ויגיעה שיהיה נח בשבת. עד כאן לשונו. (שמות פרק כ פסוק יא) . 

על כן, השומר את השבת ונח מיגיעו לא מפסיד. 

שכן אמר הכתוב ויברך את יום השביעי, משמע לא יחסר כל טוב בכך שאינך עובד, 

ולכאורה מפסיד יום עבודה להרויח בו כסף ? 

והוא שאמר משה לישראל בפרשת המן

 ראו כי ה' נתן לכם השבת על כן הוא נותן לכם ביום השישי לחם יומיים שבו איש תחתיו אל יצא איש ממקומו ביום השביעי. 

רוצה לומר שאין לך הפסד של יום אחד, אלא ה' מברך אותך ותקבל את חסרונך בלי לעבוד יום נוסף. 

הוסיף הרמב"ן כי ה' האכילך את המן להודיעך כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם וכן המאכילך מן במדבר עכ"ל. 

ויש מי שעמלו בנחת שכמעט לא ייגע בעמלו ? כמו שפורסם אתמול אנשים שהשקיעו בסטארטאפ ויז החברה נמכרה לגוגל ב 32 מיליארד דולד. 

שיא כל השיאים והמשקיעים עשו אקזיט בסכומי עתק.. הנה ללא עבודה ובקלות התעשרו עושר רב מאת ה' 

על כך תירץ הרב אור החיים וז"ל כאן נתחכם ה' לאסור ל"ט מלאכות שבת. 

שיש מהם שאין בהם טורח כלל כמו הוצאה חפץ מרשות היחיד לרשות הרבים ללא עירוב. עיין עוד בדבריו (שם) 

מכאן תלמד, שאין קשר לאדם שהוא יגע כל כך אלא המלאכה שממנה הוא מתפרנס, 

כמו שברא ה את השמים והארץ לא היה לה' טורח בבריאת העולם, הוא יתברך אמר יהי רקיע ותיכף נברא וכך בכל ששת ימי הבריאה. 

ועוד מצאתי רמז בדרך טעמי המקרא מדוע הכפל שבת שבתון

מתחת למילה שבת יש טעם הנקרא מאריך והוא > ( 
ומתחת למילה שבתון הטעם נקרא טרחא והוא כזה > ).

והרמז אומנם יש עניין לנוח בשבת אבל המאריך (בשינה) לנוח בשבת הוא מטריח את בני ביתו, (הטעם מטעמי המקרא על המילה שבתון נקרא טרחא) 

האשה והילדים אומרים לאבא לא רואים אותך כל השבוע בגלל העבודה וביום השבת בגלל המנוחה הארוכה ולכן הוא מטריח עליהם.

לא תבערו אש בכל משבתיכם ביום השבת

לא אמר הכתוב לא תדליקו אש, אלא לא תעברו אש, 

ועוד גם בכל מושבותיכם אסור להבעיר אש אבל במושבו של אדם אחר מותר ? 

אלא כוונת הכתוב. כאשר יושבים משפחה יחד בפסח או בשת אל תדברו דברי חול בשבת, כמו הפיטורים של ראש השב"כ וכו, 

והטעם כי לפעמים תוך כדי דיבור באים לוויכוח ונוצרת מכך אש המחלוקת... 

 הוא הטעם שהכתוב לא אמר לא תדליקו אש אלא לא תבערו אש. 

יום השבת הובדל מימות השבוע, בלבוש, בשולחן שבת, במאכלים, בלימוד תורה שהיא בת הזוג של השבת. כמו שכבר פירשנו. 

השבת באה בתלונה לקדוש ברוך הוא, רבונו של עולם, כל יום בשבוע יש לו בן זוג רק לי אין, אמר לה הקדוש ברוך הוא התורה תהא בת הזוג שלך. 

כל מי שלומד תורה בשבת זוכה למעלות שהוא בן זוג של השבת, ולכן הלומד תורה בשבת מרגיש את העונג של השבת. כי השבת משפיעה עליו שהוא בן זוג ראוי !! 

וכן כתוב במשנה דאבות בסוף פרק ב . 

אם למדת תורה הרבה נותנין לך שכר הרבה

הקשו על הדיבור הזה, וכי יעלה על הדעת שהלומד תורה הרבה לא יקבל שכר הרבה ? 

והתירוץ לכך, הכוונה לא בעולם הזה שהוא לומד הרבה למען הכבוד..שיקראו לו רב וכו. 

אלא הלומד תורה לשם שמים שכרו בשמים כפול ומוכפל גם בעולם הזה וגם לעולם הבא, מזה שלומד תורה למען הכבוד או התפקיד. 

זהו הטעם באומרם נותנין לו שכר הרבה, שכר כפשוטו ויותר מכך, הוא מקבל הבנה חדה בלימוד וזה גם שכרו, ועל זה נאמר עת צנועים חכמה (משלי פרק יא פסוק ב)

זה לימוד תורה ביום חול, אבל לימוד תורה של שבת עולה עשרות מונים מלימוד של יום חול כפי שאמרנו לעיל התורה היא בת זוג של השבת וברור. 

אדם שלא לומד תורה בשבת אינו בן זוג ראוי לשבת ולכן הוא מחכה כל רגע מתי תצא השבת .. ודי לחכימא ברמיזא.

יש סגולה בדוקה שלא יחלה האדם בלב, לא דום לב ולא התקפת לב. 

הזוהר הקדוש אומר ויאכל בועז וישת ויטב לבו הזוהר מקשה מהו ויטב לבו ? משיב הזוהר, המברך ברכת המזון בכוונה. 

וזהו סוד שכל המברך על המזון אותיב לבו. ולא יחלה חלילה בלב. 
סגולה פשוטה ומועילה.

שבת שלום. מבקשים מציבור הקוראים להעביר הלאה בקבוצות ויחידים לזכות את הרבים

כל דברי התורה יהיו לעילוי נשמת אמא יקרה, שהשבת פרשת ויקהל עזבה אותנו לאנחות היא אמנו רבת החיל והמעשה. 

אשה צדיקה תמימה ויראת ה' מרת אמי שושנה זוריה בת שמיחה נלבע כה אדר א תשע"ט
ת.נ.צ.ב.ה יהי זכרה ברוך. 

מבקשים מהציבור מי שיכול לקרוא משניות ביום שבת 

יש מעלין את המקוה מסכת מקוואות פרק ז ולהזכיר לפני הלימוד לעילוי נשמת שושנה זוריה בת שמחה. הצדקת הזו תעמוד ותתפלל עליו ועל משפחתו. 

לע"נ אבא יקר חיים ברבי בן חביבה ת.נ.צ.ב.ה

 לע"נ דוד סבן בר סלטנה, שמיחה סבן בת פלילה, יהודה קרעי בר נג'ימה, חביבה קרעי בת פלילה. 

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. ג'רייה בת מסעדה.  

היקר בנימין קרעי בן חביבה

יהודית חיים דוד בן יעקוטה.
זינה חורי בת חביבה. 

לעילוי נשמת גבורי ישראל ובכללם 
ארנון זמורה
תומר גרימברג
אביב מגן 
רועי נהרי
אברהם בראון

לע"נ סימה את שפיקה ואיציק יצחק בן שפיקה

חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע