התכלת - כתכלית וכתכלה
נכתב על ידי משה אהרון, 26/2/2025
בס"ד.
"התכלת" - כתכלית וכתכלה.
------------------------------------------
דומה שהתכלת יותר משהיא צבע וגוון ,היא מהות כפולה.
גם תכלית וגם תכלה [קצה או סוף הגבול] .
התכלת בתורה שימושיה שונים ומגוונים .
ובכל מקום שהיא מצויה היא מסמנת את תכלית היעד הראשית - השמיים.
והנה התכלת בגילגולה כ"פתיל" היא בבחינת חוט המקשר ומחבר בין דברים שונים
גם כעין מייצבי גבולות ותיחומם לכל דבר.
כך פתיל התכלת שימש בבניית המשכן וכליו -כפתיל שממי מחבר, בין אביזרים שונים.
ובעיקר פתיל התכלת שחיבר בין החושן לאפוד - [שלא יזח החושן מהאפוד]
פתיל תכלת שבא גם להזכיר במקרה זה שהוא האדם המחבר בין ארץ לשמיים,
צריך תמיד שאל מול עיניו - יהא פתיל התכלת.[הקשר לשמיים]
במקרה זה של החושן והאפוד פתיל התכלת גם ייעודו לשמש כסמל לחיבור :
שבין הראש [החושן] ללב [האיפוד] .
שבין שני אברים חשובים אלה בגוף האדם, חייב שיהא פתיל שממי מחבר .
ועל מנת שהאדם יחוש בכך בגופו ובעיניו גם יראה אצל חבריו ,ניצטוינו
ללבוש ציצית עם פתיל תכלת.
וכך פתיל התכלת שבציצית מחבר לא רק את ראשו של האדם עם ליבו .
שגם זה וגם זה יפעלו ויתנהגו כהלכה
שגם לא יזח הראש להיותו זחוח ..... אלא שהלב ימתן אותו . וכן להפך
אלא שפתיל זה מסמל גם כעין "כבל" חיבור שממי בין איש לרעהו .
בעם ישראל.
משה אהרון.
החידוש הוקדש:
דבר תורה זה כתכלת השמיים לטוהר,
מוקדש לעילוי נשמם של שירי ביבס ובניה
זכרם לברכה.
ת.נ. צ. ב. ה
דיונים - תשובות ותגובות (0)