chiddush logo

פרשת יתרו – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל

נכתב על ידי אורן מס, 14/2/2025

 

פרשת יתרו – מפירוש "שפתי כהן" לתורה

שמות יח,ב: וַיִּקַּח, יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, אֶת-צִפֹּרָה, אֵשֶׁת מֹשֶׁה--אַחַר, שִׁלּוּחֶיהָ: ש"כ: "למה חזר פעם אחרת לומר 'חותן משה', כבר אמר 'וישמע כהן מדין חותן משה' (יח,א)? אלא בא לומר שעד עתה שפטרה בגט לא היה חותן משה, אבל עתה שהוא מחזירה לו, הוא חותן משה ודאי ... חזר פעם אחרת (ויבוא יתרו חותן משה'; פסוק ה) ... לומר שההדבקות שנדבק במשה היא גרמה לו שהניח דירתו שהיה בכבודו של עולם, ובא למקום תוהו למדבר ... 'ויצא משה לקראת חותנו' (פסוק ז') – לא אמר יתרו חותנו ... ללמד להם שיהא אדם נוהג כבוד בחמיו".

יח,ח: וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם, עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל: מדוע סיפר זאת משה לחותנו, הלא שמע הכל? ש"כ: "חשב משה אולי שמע יתרו שלקחו ממונם ויהיה בזה חילול ה', לזה הקדים לו משה, לומר שכל העושר שנתן להם לא היה בסיבת ישראל ... וישמע יתרו את כל אשר עשה אלוהים".

יט,כ-כא: וַיִּקְרָא יְהוָה לְמֹשֶׁה אֶל-רֹאשׁ הָהָר, וַיַּעַל מֹשֶׁה. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, רֵד הָעֵד בָּעָם:  פֶּן-יֶהֶרְסוּ אֶל-יְהוָה לִרְאוֹת, וְנָפַל מִמֶּנּוּ רָב: מדוע אמר ה' לעלות להר ומיד אחר כך לרדת? ש"כ: "כדי להעלותו ולגדלו בפני כל ישראל, שהם כולם ניצבים בתחתית ההר, ויראו איך הוא עולה ויורד כבן בית ... כדי שייראו ממנו, וזהו שאמר לו בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ, וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ (פסוק ט)".

כ,ב: אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: מדוע הכל היחיד – אלוהיך, הוצאתיך? ש"כ: "כל אחד כפי קבלתו וכפי כוחו ... אילו נאמר בלשון רבים היה היחיד פוטר עצמו מלעסוק בתורה ... לומר שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה כאילו לא נברא העולם אלא לו ... לתת מקום למשה כשעשו העגל לומר שלא ניתנה תורה אלא לו".

כ,יב: לֹא תִנְאָף; לֹא תִגְנֹב: מדוע 'לא תנאף' לפני 'לא תגנוב'? ש"כ: מי שהוא זנאי מאבד כל ממנונו באתנן הזונות, וסופו לגנוב, שנאמר 'ורועה זונות יאבד הון' (משלי כט,ג)".

מבחר גימטריאות: צפרה = למשה; לאכל לחם = זו סעודה; אנכי = אחד מיוחד; משה רבינו = כלל ישראל;  ויוצא משה את העם לקראת האלהים = היו ככלה היוצאת לקראת חתן.

שבת שלום, שבת של שמיעת דבר ה', ציות לה', כיבוד מאכלי השבת, וקבלת עוד איתותי משיח כמו שהיה השבוע, ונזכה לחבק את כל החטופים השבים, אורן.                            

פרשת יתרו, מפי הרב אביגדור נבנצל:

שמות יח,ח: וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם: למה משה משתדל לקרבו לתורה אם הוא כבר מקורב? הרב נבנצל: "אדם זקוק תמיד לקירוב לתורה ... אפילו לומדי התורה צריכים חיזוק".

כ,יד: וְכָל-הָעָם רֹאִים אֶת-הַקּוֹלֹת וְאֶת-הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר: מדוע כל העם צריכים לנס של ראיית קולות? הרב נבנצל: "אולי יטעו ויחשבו שה' אומר 'לו תרצח, לו תנאף, לו תגנב', וכדי שהדברים יהיו דרורים כשמש כולם היו צריכים לראות את הקולות: 'לא תרצח, לא תרצח, לא תגנב', שלא יהיה פתחון פה לעוברי רצונו".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע