אוצרות החושך (1 תגובות לחידוש זה)
למה צריך את מצרים? למה צריך את החושך?
מי
יודע איזה דבר טוב עשוי לצמוח מהקושי שאנו חווים? מי יודע כמה אור נוכל לגלות
דווקא מתוך החושך?
כל
סוד מציאות האדם בעולם וכל סוד מציאותו של עם ישראל הוא שאנו הופכים חושך לאור ומר
למתוק. העולם הזה נברא כמקום של חושך והעלם (עולם משם העלם). מצרים היא הביטוי
למצריו של העולם הזה, החומרי והשפל. אולם, כל תכלית הירידה לעולם הזה
ול"העלם" שבו, כמו גם תכלית הירידה למצרים, היא העלייה משם ברכוש גדול (בראשית
טו, יד):
"וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל".
ירדנו
לעולם הזה על מנת להאיר דווקא מתוך המאבק שלנו בחושך, ולעשות 'איתהפכא' מן החושך
אל האור. זהו סדר העולם (בראשית א, ה): "וַיְהִי עֶרֶב
וַיְהִי בֹקֶר" - בתחילה חושך, ורק אחר כך אור.
עלינו
ללמד את עצמינו כיצד לצאת בכל יום מן המצרים של האתמול, ולהתחדש. מרן הרב קוק
זצ"ל נוקט בביטוי "אוצרות חושך", ממנו משתמע שהחושך הוא
בעצם אוצר הגונז בקרבו שפע טוב (אגרות הראי"ה, אגרת
שע"ח):
"ורכוש גדול ועושר רב מתגלה מתוך אוצרות חושך".
איננו
יודעים את הכל - אך יש מי שיודע ועליו אנו יכולים לסמוך.
הרב
שמואל רבינוביץ (רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים), מהספר: "אבני דרך בפרשת
השבוע"
הביטוי או הניסוח שבא להגדיר "תכלית" הירידה ממצרים.
לאמור :
"כמו גם תכלית הירידה למצרים, היא העלייה משם ברכוש גדול (בראשית טו, יד): "וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל".
מצטער אך לא כך נראה לי.
כשצולחים ויוצאים מהחושך זה לא בעבור רכוש ועוד גדול, אלא להמשיך להאיר בעולם עם מטען [רכוש] וניסיון רוחני נדיר ומיוחד.
משה אהרון