למה בית שמאי - קובעים את א' בשבט כר''ה לאילן
מחלוקת בית הלל ובית שמאי: עומק המחלוקת בקביעת ראש השנה לאילן
מאת: [הרב יהודה טאוב] תאריך: כ"ד בשבט תשפ"ה
"באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי, בית הלל אומרים בחמישה עשר בו" - משנה זו, הפותחת את מסכת ראש השנה, מהווה נקודת מוצא להבנה עמוקה של המחלוקת היסודית בין בית הלל ובית שמאי. מעבר לשאלה הטכנית של קביעת התאריך, טמונה כאן תפיסת עולם שלמה לגבי אופן התגלות התורה בעולם.
דיוק בלשון המשנה: "כדברי" ולא "דברי"
פרט לשוני מעניין במשנה מעורר את תשומת הלב: המשנה נוקטת בלשון "כדברי בית שמאי" ולא "דברי בית שמאי". שינוי קטן זה בניסוח מרמז על עומק נוסף במחלוקת. "הלשון 'כדברי' מרמזת שזו אינה רק דעה של בית שמאי, אלא ביטוי לשיטתם הכללית," "זוהי דוגמה מובהקת לאופן שבו בית שמאי תופסים את התורה - מצד השורש והמקור."
שורש המחלוקת: תחילת החודש מול אמצעו
המחלוקת לגבי מועד ראש השנה לאילן - האחד בשבט או החמישה עשר בו - משקפת תפיסות עולם עמוקות. בית שמאי, המצדדים באחד בחודש, רואים את תחילת החודש כנקודת ההתחלה הטבעית, המייצגת את השורש השמיימי.
לעומתם, בית הלל הקובעים את התאריך בחמישה עשר בחודש, מתמקדים בזמן שבו השפעת החודש מגיעה לשיאה בעולם המעשה.
"זו לא סתם מחלוקת על תאריך,". "בית שמאי מסתכלים על הנקודה שבה מתחיל התהליך בשורשו העליון, בעוד בית הלל מתמקדים בנקודה שבה ההשפעה מגיעה לשיאה בעולם המעשה."
השלכות רחבות יותר
גישה זו משתקפת במחלוקות רבות נוספות בין בית הלל ובית שמאי. בית שמאי נוטים להתמקד בשורש העליון, בעוד בית הלל מתמקדים באופן שבו הדברים מתגלים ומתיישמים בעולם. "כשאנחנו מבינים את העיקרון הזה," "אנחנו יכולים להבין טוב יותר את שורשי המחלוקות הרבות ביניהם."
השפעה על פסיקת ההלכה
תפיסות עולם אלו משפיעות על אופן פסיקת ההלכה. בית שמאי, המתמקדים בשורש העליון, נוטים להחמיר יותר, שכן הם שואפים לשמר את הרמה האידיאלית. בית הלל, המתחשבים באופן שבו הדברים מתגלים בעולם, נוטים להקל יותר ולהתחשב במציאות האנושית.
התחדשות התורה בכל דור
המחלוקת משקפת גם גישות שונות להתחדשות התורה. בית שמאי מדגישים את החיבור המתמיד לשורש, לתורה המקורית. בית הלל, לעומתם, מאמינים שהתורה מתחדשת ומתגלה בכל דור בהתאם לצרכיו ולאתגריו המיוחדים.
השפעה על לימוד התורה כיום
הבנת העומק של מחלוקת זו חיונית ללומדי התורה בימינו. "אנחנו צריכים את שתי הגישות". "גם את החיבור העמוק לשורש וגם את היכולת להבין כיצד התורה מתגלה ומתחדשת בכל דור."
סיכום והשלכות לעתיד
המחלוקת בין בית הלל ובית שמאי ממשיכה להדהד גם בימינו. היא מלמדת אותנו על החשיבות של איזון בין שמירה על המסורת לבין התחדשות, בין הקשר לשורש לבין ההתאמה למציאות המשתנה. דווקא המתח הזה בין השמיימי לארצי, בין השורש להתגלות, הוא שמאפשר לתורה להיות חיה ונושמת, מתחדשת ורלוונטית בכל דור ודור.