אין גלות שאין עימה קלקול של שינוי שם ולשון
נכתב על ידי משה אהרון, 14/1/2025
בס"ד.
אין גלות שאין עימה קלקול של : שינוי שם ולשון.
-------------------------------------------------------------------.
שאלה גדולה היא, מדוע החלה התורה,בפתח חומש הגאולה - חומש שמות .
בחזרה מצומצמת ומינורית יותר של שמות בני ישראל הבאים מצריימה.
והלוא כבר בפרשת ויגש בחומש הקודם מנתה התורה את שמות הבאים מצריימה ולא רק שמות השבטים ,כמו בפתח פרשת שמות, אלא גם הוסיפה ונקבה בשמותיהם של כל צאצאיהם.
והשאלה היא , מה היה טעמה של התורה באותה החזרה ,כמעט באותן מילים :
"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה", אלא שבשינוי כאמור, שבפתח פרשתינו - פרשת שמות ,אין את הפירוט של הצאצאים ויש אך תוספת כללית לאמור : "איש וביתו באו" .
הנה אם כן , תחילה,הכתובים לפניכם:
פרשת ויגש :
--------------------
וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה, יַעֲקֹב וּבָנָיו: בְּכֹר יַעֲקֹב, רְאוּבֵן. ט וּבְנֵי, רְאוּבֵן--חֲנוֹךְ......
פרשת שמות :
--------------------
וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. ב רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן, לֵוִי וִיהוּדָה......
ונראה לי כי בקשה התורה ללמדנו יסוד חשוב על קלקולה של כל גלות שטבעה של כל גלות שהיא, כן מכרסמת בערכים ובכל החזון הטבוע גם בשמינו . ביקשה התורה לומר לנו כי לאחר מאות שנות גלות במצריים השמות היחידים שנותרו איתנים היו אך שמות השבטים. כל השאר שינו שמם או הוסיפו להם גם שם גלותי.
לכן כל השאר נכללים אך בהגדרה הכללית והטכנית : "ביתו" [של יעקב] כנאמר לאחר מניין שמות השבטים :
"איש וביתו באו"
האיש = השבטים בשמותים השאר נכללים כאמור בהגדרת "ביתו".
והנה כך גם למעשה אירע לנו בגלות אלפיים :
עדות ישראל, שינו שמות או הוסיפו שמות גלותיים .
שינו גם לשונם למצער ללשון מעורבת : יהודית ולעוזית.
לא בכדי, שלוחי הגאולה בגאולה זו שבעיצומה אנו שרויים
פעלו מחד להחזיר את שפת עבר למעמדה ולמקומה הראוי.
ואף הוסיפו ושינו גם שמות- לשמות עבריים , כי אלה פניה של כל גאולה
[ראה למשל : בן יהודה, בן גוריון ועוד].
עתה גם יובן : מדוע הקב"ה עצמו בפתח המסע של הגאולה על ידי אברהם ובכניסתו לארץ, שינה את שמו ושם אשתו וכן גם המלאך שינה שמו של יעקב. ואף משה שינה גם שמו של יהושוע.
שהשם של האדם הוא גם ראי וגם תוית חזונו ומתווה פעולתו וייעודו
עלי אדמות .
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)