"ארץ גושן -וארצה גושנה.
נכתב על ידי משה אהרון, 3/1/2025
בס"ד
"ארץ גושן" - ו"ארצה גושנה".
-----------------------------------------
המקרא :
--------------
וְאֶת-יְהוּדָה שָׁלַח לְפָנָיו, אֶל-יוֹסֵף, לְהוֹרֹת לְפָנָיו, גֹּשְׁנָה; וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה גֹּשֶׁן. כט וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ, וַיַּעַל לִקְרַאת-יִשְׂרָאֵל אָבִיו גֹּשְׁנָה;
הפירוש:
---------------
ה"שליחות" היא אל יוסף כסמל של משיח בן יוסף ולמה שהוא מייצג - גלות.
"לפניו" - לפני יעקב. שיעקב לא רצה לפגוש ביוסף כמלך של גלות לפני שיהודה כסמל למשיח בן דוד יחדד ליוסף לבטא את משכן הגלות "גושן" אך כבבואה ל"גושנה" וכ"ארצה".
ששהות היכרחית זמנית בה בארץ גושן אשר במצרים .
לקבל גם את רשותו של יוסף לגדור את מושבת הגלות באבני דרך - ברעיונות של גאולה.
"ויבואו ארצה גושן" שהתוצאה היא לבסוף לבוא דווקא לארץ גושן של ארץ ישראל בבחינת "גושנה" של "ארצה" [לא בכדי פעמיים אות "ה" של שם הוויה].
שגם בארץ ישראל יש "ארץ גושן. [ראו בספר יהושוע לאמור :
יהושע יא, טז
וַיִּקַּ֨ח יְהוֹשֻׁ֜עַ אֶת־כׇּל־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֗את הָהָ֤ר וְאֶת־כׇּל־הַנֶּ֨גֶב֙ וְאֵת֙ כׇּל־אֶ֣רֶץ הַגֹּ֔שֶׁן וְאֶת־הַשְּׁפֵלָ֖ה וְאֶת־הָעֲרָבָ֑ה וְאֶת־הַ֥ר יִשְׂרָאֵ֖ל וּשְׁפֵלָתֹֽה׃
הדברים:
----------
המדרש מפרש שיעקב שלח את יהודה לארץ גושן להקים תחילה "ישיבה". צר אך זו חשיבה מגמתית שגויה. חשיבה של גלות משל לא נטשו זה עתה את ארץ ישראל - מחוז הירושה והמורשת .
והם מבקשים לתקוע כבר ומיד - יתד של קביעות בגלות .
במקום שמושב הגלות הראשון כסמל לכל הגלויות, יהא ספוג כל כולו בתשוקה ובתמרור לשוב לארץ ומהר ככל האפשר.
במקום לראות בארץ גושן את הבבואה האמיתית כאמור :
"ארץ גושן אשר בארץ ישראל". [ארצה וגושנה]
[ראה כאמור בספר יהושוע , שלעיל]
מקימים כביכול "ישיבה ללימוד תורה, תורה שאפילו עוד לא ניתנה .ואף מקיימים גם ההפך מהאמרה :
"דרך ארץ קדמה לתורה".
הנה אם כן ,כך ביקש יעקב מיהודה כסמל של משיח בן דוד, האמון על הגאולה לשוב לארץ. ודווקא אל מול מציאות גלותית שמולך בה לפי שעה : משיח בן יוסף.
ביקש מיהודה להקדים ולהגיע לארץ גושן ולהקים סביב לה - סביב לגבולה ,כעין מצבות אבן אשר רשום עליהם "זכרו איננו מתנחלים בארץ הזו ארץ גושן השייכת למצרים . מקומנו בארצה - גושנה - ולשם כל מעיינינו תמיד : ארץ גושן אשר בארץ ישראל [וליבי אומר לי שזו ארץ ה"עוטף"].
הנה כי כן, גם הגלות המרה של גלות אלפיים במקום להציב ולשנן בכל מחוזות הגלות את המסר האמור [ואך "לעמוד" באותו המקום כסמל לזמניות - ראו כתוב לעניין זה] . ודוק לעמוד ולא לשבת בארץ גושן של גלות , כמי המוכנים תמיד לתזוזה לשוב
לארץ גושן אשר בארץ ישראל .
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)