פרשת לך לך – מפירוש "שפתי כהן" לתורה, ומהרב נבנצל
פרשת לך לך – מפירוש "שפתי
כהן" לתורה
בראשית יב,א: לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ
וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: מדוע לא גילה ה' לאברם לאיזו
ארץ ילך? ש"כ (= שפתי כהן): "כדי שלא ידע השטן ויקטרג עליו וימנענו
בדרך ... סימא עינו כדי שתחול הברכה בדבר הסמוי מן העין".
יב,ד: וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה: מדוע הלך
מיד לאחר שה' ציווהו ללכת, לפני שהכין צידה ומכר את נכסיו? ש"כ: "להודיעך
זירוזו ובטחונו בה' ... מרוב חיבתו לה' שלא חשב עצמו ולא אשתו ולא כל מה
שעמו".
יב,ד: וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ,
מֵחָרָן: לשם מה מציינת התורה את גילו של אברם? ש"כ: "ללמדך שמאה
שנה הייתה ישיבתו בארץ ישראל ... מנין ק' – קדושה".
יב,יג: אִמְרִי-נָא, אֲחֹתִי אָתְּ--לְמַעַן יִיטַב-לִי בַעֲבוּרֵךְ: ש"כ:
"איך הביא אשתו בבחינת הניסיון? ... אלא אמר לה אברהם, כל מקום שבאנו –
פרסמנו את אלוהותו יתברך, ויצא לנו מוניטין, ובארץ מצרים הם כולם מכשפים, ויאמרו
שכל מה שעשינו הכל בכישוף, ולא יאמינו לי מה שאומר להם על עניין קבלת אלוהותו
יתברך ... על ידי היופי שלך יתפרסם אלוהותו יתברך ,,, לכן שני יו"דין (ייטב)
שהיא טובת העולם הזה – שהוא חיות הגוף, וטובת העולם הבא – שהיא חיות
הנפש".
יב,יז: וַיְנַגַּע יְהוָה אֶת-פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים, וְאֶת-בֵּיתוֹ,
עַל-דְּבַר שָׂרַי: מדוע ניגע ה' גם את אנשי ביתו של פרעה? ש"כ: "כדי
שיידעו הכל שלא קרב אליה (פרעה), שהרי אנשי ביתו לא קרבו אליה ולקו, אלא ודאי על הלקיחה לבד, שנאמר וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה, בֵּית פַּרְעֹה,
על זה היה הלקות, ובזה היו שווים פרעה ואנשיו".
טו,יג: וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ, בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל: מהו הרכוש הגדול
שהובטח לאברהם? ש"כ: הבטיחו ה' שיקבלו ישראל התורה, שהיא רכוש גדול,
שאין למעלה ממנו. וכן 'יצאו ברכוש' גימטריה 'זו התורה' ... 'בשכר גדול' ... 'זה
בזמן מלך המשיח' (עם הכולל)".
יז,א: וַיְהִי אַבְרָם, בֶּן-תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים; וַיֵּרָא
יְהוָה אֶל-אַבְרָם: ש"כ: "למה המתין לו ה' עד זה הזמן לצוותו על
המילה, ולא קודם" ...לא היו הגרים מתגיירים לפי שהיו אומרים אברהם נימול
כשהכיר בוראו, ואנו הכרנו בוראנו זה כמה ולא מלנו ... עד תשעים ותשע הוא שנות האדם
– אחר זה הזמן הוא כאילו מת ועבר ובטל מן העולם (אבות ה,כא) ... נימול אברהם בן
תשעים ותשע, כדי לפתוח פתח לגרים, וליתן שכר ימים ושנים שיש להם זמן להתגייר עד
יום מותם".
יז,טו: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, אֶל-אַבְרָהָם, שָׂרַי אִשְׁתְּךָ, לֹא-תִקְרָא
אֶת-שְׁמָהּ שָׂרָי: כִּי שָׂרָה, שְׁמָהּ: מדוע שינה ה' את שם שרי
ל'שרה'? ש"כ: "כשאתה קוראה שרי – משמע שהיא שרתך, ואני נתתיך אב
המון גויים – אב לכל העולם כולו ... שרה שמה – לומר שמיום שנתתיך אב המון גויים – נעשית
היא גם כן שרה על כל העולם, אתה מלך והיא מלכה".
שבת שלום וחורף מבורך ובריא, שנזכה
לזריזות, ביטחון, ישיבת הארץ בקדושה, בנקיות ובהוראה לעולם, , ונכניע את אויבינו בשיתוף
ידידינו בעולם, תוך החזרת חטופינו, אורן.
פרשת לך לך, מפי הרב אביגדור נבנצל:
בראשית טו,ה: וַיֹּאמֶר לוֹ, כֹּה יִהְיֶה
זַרְעֶךָ : מה הכוונה ב'כה יהיה זרעך'? הרב
נבנצל: "הכוונה היא גם לגודל, הרי גלוי וידוע שהכוכבים נראים קטנים, טבל גודלם
האמיתי רב ועצום ... ... כל יהודי הוא גדול בערכו הרוחני, כמו כוכב בשמיים, וגם אם
הוא נראה קטן – זה רק מפני שאנו רחוקים מפנימיותו ... הנשמה שלו – גדולה ועצומה. ...
כל יש ראל ערבים זה בזה (שבועות לט.) ... עם ישראל קשורים ואחוזים זה בזב, כשלשלת
של טבעות. כשהטבעת העליונה עולה – כל הטבעות עולות".
יד,כא-כג: וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ-סְדֹם, אֶל-אַבְרָם: תֶּן-לִי הַנֶּפֶשׁ,
וְהָרְכֻשׁ קַח-לָךְ ... וְלֹא תֹאמַר, אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת-אַבְרָם: מדוע
אברהם לא לקח ממלך סדום, אבל כן לקח מאבימלך: וַיִּקַּח אֲבִימֶלֶךְ צֹאן וּבָקָר,
וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת, וַיִּתֵּן, לְאַבְרָהָם (כ,יד)? הרב נבנצל: "אברהם מייצג את מידת החסד ... לתת ולא לקבל ...
לפעמים עצם הקבלה היא באמת מתנה לנותן, מחמת ההנאה שאיש חשוב מקבל ממנו, ולפיכך
אברהם רצה לקבל את המתנה מאבימלך ... אבל אצל מלך סדום אברהם ידע שזה לא יהיה חסד
... מפני שמלך סדום הסתכל עליו כשווה אל שווה ולא העריך אותו אדם חשוב, מפני שנס
גדול קרה גם לו ... כיוון שיצא מן החימר".
הטוב מתוך הרע:
האם אפשר להשתמש בספרי הרפואה
שנכתבו בימי השואה על סמך הניסויים שנעשו ביהודים הי"ד, או שצריך לזרוק אותם
מפני שזה בא מהנאצים ימש"ו? הרב נבנצל: "אפשר להשתמש (ואף רצוי), כי סוף
סוף עכשיו זה יכול להציל הרבה יהודים ... כדאי לכל הפחות לקחת את הטוב , גם כאשר
בא ממקום רע, ולהשתמש בו לטובה".