chiddush logo

סיפור של נסיון

נכתב על ידי אביהו ח, 18/10/2024

 



*נסיון האתרוג שנפסל*
דרכי החסידות משיחות ומכתבי הרבי הריי"ץ מליובאוויטש בעניני חג הסוכות:

פעם ישב הבעש"ט עם כל החבריא שלו בסעודת ראש-חודש. בפעם ההיא ישב הבעש"ט באופן אשר היה ניכר עליו איזה "סילוק" [אור], ומצב רוחו שלא כדבעי. התלמידים כבר ידעו באיזה ענינים לעורר שמחה אצל הבעש"ט ועשו, וכל זה לא הועיל. והיו התלמידים בצער מזה.

פתאום בא כפרי אחד ור' דוד שמו, ותיכף כשנכנס נתמלא הבעש"ט שמחה וקרבו ביותר, ונתן לו מקום לישב וגם נתן לו מפרוסת המוציא שלו, והיה מאוד בשמחה.

הענין פעל הרהורי דברים אצל התלמידים, גם הרב המגיד [ממזריטש] בעצמו הרהר בזה, [היתכן ש]כל החבריא הקדושה לא יכלו לעורר השמחה, ורק איש הפשוט הלזה [הצליח].

הבעש"ט בידעו הרהורי דברים שלהם, שלח את ר' דוד באיזה שליחות למלאות, ובהלכו סיפר להם כי ידוע להם פרנסתו של ר' דוד כי על כל פרוטה היה מייגע בזיעת אפו, ואסף כל שנה והיה קובץ על פרוטה לפרוטה לקנות על חג הסוכות אתרוג מהודר, עד שאסף הסכום ונסע להעיר וקנה אתרוג מהודר ביותר, והיה בשמחה גדולה, ובא לביתו לפני חג הסוכות והביא האתרוג בשמחה גדולה.

להיותו עני וזוגתו היתה מרת-נפש ופעל זה עליה ביותר - אשר אינו נוגע לו מצב בני-ביתו וכי הוציא מעות על אתרוג ובזה הוא שמח... ואינו נוגע לו הדוחק, ומהתמרמרות שברה את הפיטם של האתרוג...

-והנה לבד המעות שהוציא על האתרוג, עוד היה לו מניעות גדולות להבאתו, לעבור במים, וקלקול דרכים, עד שבא לו בהרבה יגיעות - 

בראותו זאת לא התכעס, אלא אמר: צודקת היא, כנראה שאינני ראוי לאתרוג שכזה. ובאמת, בשל מה יגיע ליהודי פשוט שכמותי אתרוג כה מהודר?...

בהיות הזמן קצר לא היתה לו עצה אחרת רק להשתתף עם בני הכפרים הסמוכים, אבל רצה שיהיה "שלכם", ויהיה לו חלק בו, ולא היה לו מעות, ומשכון לא רצה ליתן להם שלא יהרהרו ולא יקנו לו בלב שלם, ועל-כן לקח אחד מכלי הבית והלך לערל ומשכן זאת ולקח מעות והשתתף באתרוג.

וסיים הבעש"ט: 

מזמן העקידה לא היה נסיון כזה במדה טובה!

_מקור: ספר השיחות תרצ"ו ע' 168-9_ • *מוגש ע"י מכון 'אור החסידות'*


להצטרפות לקבלת דרכי החסידות היומי:
https://chat.whatsapp.com/B9F5mQcYZ921O7att1l8J6

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע