chiddush logo

אך שמח- כנפי יונה לשבת סוכות

17/10/2024

 מועדים לשמחה שבת חול המועד. 


שמענו בצאת יום הקדוש בשורה משמחת שחוסל צורר היהודים סינוואר ימח שמו ושם כל הנגררים אחריו כן יאובדו כל אויביך ה'. 

להצלחת חיילי ישראל ה' מגן וצינה בעדם להצליח עוד בכל מקום שתגע כף רגלם אמן. 

ושמחת בחגיך והיית אך שמח. (דברים פרק טז פסוקים יד טו)

שמחת החג היא מצוה מן התורה כמו בפסח ובשבועות שגם שם נאמר ושמחת בחגיך

אך כאן בסוכות מוסיפים והיית אך שמח. 

מדוע התוספת הזאת ?? 

תשובה : כידוע אין מילה או אות מיותרת בתורה ולכל יש כוונה

בכל מקום בתורה שכתוב אך או רק, זה בה להשמיע לנו שצריך למעט את התוכן 

אם כן, האם הכוונה בה למעט את השמחה ? אז שלא, הרי כתוב ושמחת בחגיך 

אלא כוונת הכתוב שיוצאים לסוכה אתה לא בבית אלא דר בחוץ, שבעת ימים, שנאמר "בסוכות תשבו שבעת ימים" (ויקרא פרק כג פסוק מב). 

ולכך עליך לנהוג בדרך ארץ ולשמור שלא לשיר בקולי קולות ומכך אתה מפריע לשכנים שאם יש חולה או זקן או יולדת שלא ישנה כל הלילה

ואתה שר וגורם להם צער, זו מצוות שמחה שבאה בעבירה

אסור לעשות מצוה על חשבון אחרים ומתוך כך לצער.. 

והוא הטעם והיתה אך שמח, לא להשתולל יתר על המידה, אלא הכל בשמחה במסגרת המותר לשיר ולשמוח ולהרבות בשמחה אך להתחשב בשכנים 

כמו כן, לעצור את השירה וכל שכן המוסיקה עד 23:00 ולא יותר. וכן להמשיך בדברי תורה 

שנאמר פקודי ה' ישרים משמחי לב (תהילים פרק יט פסוק ט). 

שבת חול המועד קוראים מתוך פרשת כי תשא כי שם בין היתר מוזכרים החגים כמו בפרשת אמור

מתוך הפסוק של יג מידות בסופו נאמר 

פוקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלישים ועל רבעים. (כי תשא פרק לד פסוק ז) . 

במקום אחר כתוב לא יומתו אבות על בנים איש בחטאו יומת. 

התירוץ לכך יוסבר על פי משל 

משל לאריה ביער והוא רעב שנאמר אריה ישאג מי לא ירא ? 

דרך אגב : אריה ראשי תיבות אלול ראש השנה יום הכיפורים הושענא רבה 

פתאום ראה האריה שועל ורץ לאוכלו אמר השועל לאריה, אדוני המלך מה תאכל אותי ואני עור ועצמות הרי לא תשבע

הנה ראיתי בעוברי את השביל הזה אדם שמן מלא בשר הולך לדרכו לך ותאכל אותו 

שמע האריה ואמר לשועל הרי אתה החכם שבחיות והלא כתוב בתורה שאסור לנו לאכול בני אדם.. 

השיב השועל לאריה נכון גם כתוב בתורה פוקד עון אבות על בנים ובני בנים אם כן אתה יכול לאכול אותו והעונש הנכד שלך יסבול 

שמע האריה ואמר בליבו אכול ושתו כי מחר נמות... 

רץ האריה במעלה השביל לתפוס את אותו אדם שמן והשועל אחריו והנה תוך כדי ריצה נפל האריה לבאר מים עמוקים 

הגיע השועל על שפת הבאר, צעק עליו האריה אמרת שהנכד שלי יענש ישקרן אחד, השיב השועל כנראה שהסבא שלך עשה עון ואתה נענשת !! 

לעניין הביאור איש בחטאו יומת 

הכוונה לא שהבנים או הנכדים יענשו 

אלא אם הבנים או הנכדים אוחזים במעשה עון אבותם וממשיכים בדרכם נענשים כמו אבותם. 

זהו כוונת הכתוב פוקד עון אבות על בנים ובנים בנים

אחרי הבשורה המשמחת, יזכו גם החטופים לנס וישוחררו במהירות לביתם אחרי שנה של יסורים. 

ובא לציון גואל בשמחה ובאהבה שנאמר "איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק. 

חזק חזק ונתחזק בעד אמונה בה' והוא יעשה לעמו חיל 

כמו שנלחמים בנו בשבע חזיתות והם מאות מליונים רוצים להשמיד אותנו ואינם יכולים, כמו אז מעטים נצחו רבים כן גם היום

והוא הנס הגדול שאנחנו לא שמים לב כי ה' נלחם בעבור עמו ומפיל פחד ואמה על כל  אויבי ישראל. ימח שמם אמן

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה צדיקה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה

לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה, חביבה בת פלילה. דוד סבן בר סלטנה. שמיחה בת פלילה

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. ג'ירייה בת מסעדה

יהודית חיים דוד בר יעקוטה

גבורי ישראל 
ארנון זמורה
תומר גרימברג
משה אברהם בראון
רועי נהרי
אביב מגן

לע"נ חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה