chiddush logo

רזיו של המונח : סוכה

נכתב על ידי משה אהרון, 16/10/2024

בס"ד.


רזיו של המונח :"סוכה"
--------------------------------
המקראות :
--------------------

לְמַעַן֮ יֵדְע֣וּ דֹרֹֽתֵיכֶם֒ כִּ֣י בַסֻּכּ֗וֹת הוֹשַׁ֨בְתִּי֙ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בְּהוֹצִיאִ֥י אוֹתָ֖ם מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אֲנִ֖י יְהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶֽם׃"

וְיַעֲקֹב֙ נָסַ֣ע סֻכֹּ֔תָה וַיִּ֥בֶן ל֖וֹ בָּ֑יִת וּלְמִקְנֵ֨הוּ֙ עָשָׂ֣ה סֻכֹּ֔ת עַל־כֵּ֛ן קָרָ֥א שֵׁם־הַמָּק֖וֹם סֻכּֽוֹת׃ ס

וְסֻכָּ֛ה תִּהְיֶ֥ה לְצֵל־יוֹמָ֖ם מֵחֹ֑רֶב וּלְמַחְסֶה֙ וּלְמִסְתּ֔וֹר מִזֶּ֖רֶם וּמִמָּטָֽר׃ 

 
וַיָּ֥שֶׁת חֹ֛שֶׁךְ סְבִיבֹתָ֖יו סֻכּ֑וֹת חַֽשְׁרַת־מַ֖יִם עָבֵ֥י שְׁחָקִֽים׃

הדברים :
----------------
המונח המקראי הכללי : "סוכה" .
הוא קודם לכל "מבנה אירעי וזמני. מבנה שאינו בהיכרח מסוכך בסכך.
 ובכל זאת  בגלל אופיו המיוחד של חג הסוכות  - חג האסיף של היבול  מהשדה הירוק. אנו חוסים בחג זה דווקא, בצל של סוכה המסוככת  בירק . 
וכל כך משני טעמים . 
הראשון : לזכור תמיד כי היבול שאספנו  המסומל בסכך הירוק הוא מלמעלה מהשמיים - מתת אל.
 והטעם השני להשלמה רעיונית עם ארבעת המינים .
 שוב "ירק" אלא שהפעם הירק הרעיוני הלזה מסמל אותנו כולנו  מהערבה שבנו ועד לאתרוגים שבנו  כולנו יחד חבוקים בשני ידיים  ומנענעים בתנועה של חיים לכל עבר - לארבעת רוחות השמיים .
 זה סוד ה"יחד" המעודד ובונה גאולה.......
 והנה יתד ראשונה לכל גאולה היא הסוכה. וכך גם כשבים לארץ ומבקשים להיאחז בה. תחילה במעט ובירוד : סוכות אוהלים פחונים.
 מי שזוכר שבמאה שעברה בעליה הגדולה של שנות החמישים  גרנו באוהלים ובצריפים .אוכל היה מעט ובמשורה - משל אין מים במדבר ואין אוכל זולתי המן
 הבתים הבנויים יבואו תמיד בהמשך .
 תחילה כאמור חייבים להתחיל מהנמוך.
 צריך להתחבר לבריאה לטבע וכך להתחיל ולבסס את הקשר גם עם האלוהים  
 הנה כי כן ,לא בכדי הושיב תחילה הקב"ה את עם ישראל בהוציאו אותם ממצרים בסוכות . אלה סבלו מחוסר מים ולחם.

 כך גם יעקב ששב לארץ לנחול ולרשת אותה, החל בסוכות [ ראו מקרא לעיל.]
הנה כי כן,  כל גאולה מתחילה מנמוך מהמעט ומהחוסר. בשביל לבנות נכון את האחדות הפנימית  והאינטרקציה עם האלוהים...........

משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה