chiddush logo

עמודי העולם

נכתב על ידי יניב, 26/9/2024

 

"בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם יצב גבלת עמים למספר בני ישראל" (דברים לב,ח). 'תניא ר' יוסי אומר: אוי להם לבריות שרואות ואינן יודעות מה רואות, עומדות ואין יודעות על מה הן עומדות. הארץ על מה עומדת? על העמודים, שנאמר (איוב ט, ו) "המרגיז ארץ ממקומה ועמודיה יתפלצון" ... וחכ"א: על י"ב עמודים עומדת, שנאמר (דברים לב, ח) "יצב גבולות עמים למספר בני ישראל"' (חגיגה יב,ב). חכמים למדו שהעולם עומד על י"ב עמודים שדרשו שנאמר "יצב גבולות עמים", שמציב את העולם שבו יש את גבולות העמים, "למספר בנ"י" ע"פ המספר של בנ"י שזהו 12 שבטים שכך העולם עומד על 12 עמודים. העניין של 12 עמודים עליהם עומד העולם נרמז במספר בנ"י, שהעניין הזה של עמודי העולם הכוונה בזכות מה העולם מתקיים, שזהו ע"י בנ"י, ולכן זה מתגלה כעין שיש 12 עמודים שעליהם העולם עומד, שיש את שבטי ישראל שעליהם עומד העולם. שהעולם עומד בזכות שבנ"י מגלים את שם ה' בעולם. אולי זהו שנאמר בהמשך: 'ר"א בן שמוע אומר: על עמוד אחד וצדיק שמו, שנאמר (משלי י, כה) "וצדיק יסוד עולם"' (שם), שהעולם עומד בזכות גילוי שם ה', שה' הוא אחד, וזה מתגלה ע"י שבנ"י מגלים אותו, וה' נקרא צדיק ("ה' צדיק בקרבה" [צפניה ג,ה]), שכך מתגלה על הצדיק שם ה' שהוא מגלה, וזהו "וצדיק יסוד עולם", שהעולם עומד על בנ"י (שזהו האדם הצדיק) שמגלים את שם ה' בעולם. שעולם נברא מכח בנ"י והתורה: '"בְּרֵאשִׁית בָּרָא" – אין המקרא הזה אומר אלא דרשני, כמו שדרשוהו רבותינו ז"ל: בשביל התורה שנקראת (משלי ח כב) "רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ", ובשביל ישראל שנקראו (ירמיהו ב ג) "רֵאשִׁית תבואתו"' (רש"י; בראשית א,א), שכך אנו מגלים את שם ה' בעולם (ע"י התורה). אולי לכן י"ב השבטים יצאו מארבע אמהות כעין רמז שמתקנים את העולם, כעין משפיעים לארבע רוחות השמים לתקן את כל העולם. שזהו שבפשט הפס' הכוונה שבגוים יש כנגד מספר בנ"י: '"למספר בני ישראל" - בשביל מספר בני ישראל שעתידין לצאת מבני שם, ולמספר שבעים נפש של בני ישראל שירדו למצרים הציב גבולות עמים שבעים לשון' (רש"י; דברים לב,ח). שזהו שאנו משפיעים לתיקון כל העולם (ולכן כנגד שבעים אומות אותם אנו מתקנים), לכן גם עמודי העולם הם י"ב כנגד השבטים. (ודרשו "למספר בני ישראל" – המספר של בניו של יעקב, שהם היו שנים עשר). אולי גם יש י"ב כרמז על מעלת בנ"י שיש בנו גילוי של חוזק זכויות של האבות שבשל כך אנו עמו של ה', כעין חבל שהוא משולש, שזהו שנאמר בפס' הבא: "כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו". '"כי חלק ה' עמו" – ... ומי הוא חלקו? עמו. ומי הוא עמו? יעקב חבל נחלתו. והוא השלישי באבות, המשולש בג' זכיות - זכות אבי אביו וזכות אביו וזכותו, הרי ג' כחבל הזה שהוא עשוי בג' גדילים. והוא ובניו היו לו לנחלה ולא ישמעאל בן אברהם ולא עשו בנו של יצחק' (רש"י). שכך האבות הם היסוד של תיקון העולם וזה מתפרט בשבטי ישראל, ואנו משפיעים תיקון לכל העולם, ולכן זהו כעין רמז לכל ארבעת רוחות השמים, וזה מתגלה דרך כח האבות שהם שלושה ואנו כגלוי כוחם, ולכן זהו י"ב כעין שמשפיעים כח האבות לכל העולם (3 אבות שמשפיעים לכל ארבעת הרוחות, שזהו 3X4). אולי גם זה מרמז כעין הנאמר בהמשך: 'וי"א: ז' עמודים, שנאמר (משלי ט, א) "חצבה עמודיה שבעה"' (חגיגה שם). שפשט הפס' מדבר על ימי הבריאה או התורה: '"חצבה עמודיה שבעה" - שבעה ימי בראשית. ד"א: שבעה ספרים שיש בתורה, "ויהי בנסוע הארון" ספר לעצמו, במסכת שבת' (רש"י; משלי ט,א), שהתורה היא הבסיס שבזכותו העולם עומד: 'דאמר רבי אליעזר: גדולה תורה שאילמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ, שנאמר "אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי" וגו'' (נדרים לב,א). לכן רומז כעין שהעמודים שעליהם עומד העולם הם שבעה, שיש בזה גילוי של שבעת ימי הבריאה ושבעת ספרי התורה יחד, שבזה מבטא חיבור העולם והתורה להיות מאוחדים. כך גם בדומה חכמים מרמזים על חיבור העולם והתורה, שימי הבריאה הם שבעה, ובתורה יש חמשה ספרים (שחלקו כמה ספרים נחשב שיש בס"ת [שבת קטו,ב-קטז,א]), וכך חיבורם יחד (7+5) יוצא י"ב כביטוי לעמידת העולם ע"י התורה (וישראל מגלים את התורה בעולם ולכן הם י"ב שבטים). אולי גם זה כעין שהדעה הקודמת היא שעמודי העולם הם שני עמודים: 'על מה עומדת? על העמודים, שנאמר (איוב ט, ו) "המרגיז ארץ ממקומה ועמודיה יתפלצון"' (אמנם לא נאמר במפורש שנים, אבל כוונתו לשנים כיון שמיעוט רבים שנים [טורי אבן]). שזה רומז לשני לוחות הברית שבהם כל התורה (יר' שקלים ו,א) ובקבלת התורה נקבע קיום העולם (שבת פח,א) [ועד אז "ארץ יראה", ולכן זה כעין "המרגיז ארץ ממקומה ועמודיה יתפלצון" – שרועד מפחד, כך שרומז לקשר ביניהם]. לכן זהו עמודי העולם, שהעמיד את העולם והתורה מקיימת את העולם. כך לפי חכמים זה י"ב כרמז לבנ"י שעמדו וקיבלו את התורה, וניתנו אז שני לוחות הברית (כגילוי לכל התורה), וגילוי התורה בבנ"י מתגלה בתושב"ע שבו ששה סדרים (והוא קשור לנשמת ישראל), ולכן כעין גילוי של שני לוחות הברית בחיבור עם נשמת בנ"י, כגילוי לקבלת התורה שהעמידה את העולם, ולכן זהו י"ב כגילוי של ששה בגילוי של שנים, שכך זה כעין זה כפול זה (6X2). שזהו מהותנו כבנ"י שמגלים את התורה בעולם ומעמידים אותו ע"י כך, ולכן יש י"ב שבטים, וכנגד זה אנו נחשבים כגילוי של עמודי העולם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע