chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת פינחס

נכתב על ידי אורן מס, 26/7/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת פינחס

במדבר כה,יא: פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם: מה מבטאת המילה 'בְּקַנְאוֹ' – בלי דגש בנו"ן, כך שהפועל בבניין קל ולא בנין פיעל? רש"ר הירש: "מבטא בעיקר הלך רוח פנימי, אדם מקבל בליבו לעמוד לימינו של פלוני ולראות את עניינו כאילו הוא שלו ... חברה שאין בה מי שמוסר נפשו למען דבר ה' – הרי היא אבודה לה', ובכך אבודה גם לעצמה ולעתידה". בנין פיעל מורה על פעולה עכשווית וחד-פעמית. בנין פעל (קל) מורה על תכונה, אופי, עשייה קבועה.


כה,יב: הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִי, שָׁלוֹם: מה מלמדת הו"ו הקטועה במילה 'שלום'? רש"ר הירש: "הברית של פינחס היא שלום שהושב לשלמותו ... הוא נלחם כדי שה'שלום' שוב יהיה 'שלם'".


כה,יד-טו: וְשֵׁם אִישׁ יִשְׂרָאֵל הַמֻּכֶּה, אֲשֶׁר הֻכָּה אֶת-הַמִּדְיָנִית--זִמְרִי, בֶּן-סָלוּא:  נְשִׂיא בֵית-אָב, לַשִּׁמְעֹנִי. וְשֵׁם הָאִשָּׁה הַמֻּכָּה הַמִּדְיָנִית, כָּזְבִּי בַת-צוּר:  רֹאשׁ אֻמּוֹת בֵּית-אָב בְּמִדְיָן, הוּא: מדוע חשוב לציין את שמות המדינית וזמרי? רש"ר הירש: "פינחס לא נתן דעתו כלל לרעה שעלולה לבוא עליו אישית כתוצאה ממעשהו ... אפילו החשש שמעשהו יעורר איבה על ישראל לא הרתיע את פינחס מלקום ולעשות מעשה".


כז,יח-כג: קַח-לְךָ אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן--אִישׁ, אֲשֶׁר-רוּחַ בּוֹ; וְסָמַכְתָּ אֶת-יָדְךָ, עָלָיו וַיִּסְמֹךְ אֶת-יָדָיו עָלָיו, וַיְצַוֵּהוּ: מדוע סמך משה את שתי ידיו, כאשר ה' ציווהו לסמוך את ידו? רש"ר הירש: "משה קיים את המצווה בכל ליבו בשתי ידיים ... הוא עשה את יהושע לנושא במידה גדושה של רוחו ויוקרתו".

 

שבת שלום, שבת של הרגלים טובים, תשוקה לשלימות, אהבת העם וה' ללא מורא ובכל הלב, ונזכה לנצח את הרוע ונשיב את החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע