chiddush logo

פרשת השבוע - בהעלותך

נכתב על ידי אלון, 20/6/2024

"וְהָאסַפְסֻוף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה... וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר... וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה'... מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל הָעָם הַזֶּה... וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר יא, ד-טז)

 

כותב רש"י (רש"י במדבר יא, כג): "מאחר שאינן מבקשים אלא עלילה לא תספיק להם, סופן לדון אחריך. אם אתה נותן להם בשר בהמה גסה - יאמרו דקה בקשנו, ואם אתה נותן להם דקה - יאמרו גסה בקשנו. חיה ועוף בקשנו, דגים וחגבים בקשנו".

כותב נתיבות שלום (נתיבות שלום פר' בהעלתך): "וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה'... ולכל הפירושים עדיין צריך בירור מה היה גודל החטא והעונש החמור עד 'וַתִּבְעַר בָּם אֵשׁ ה' '... כפירוש רש"י שבקשו עלילה האיך לפרוש מאחרי המקום, היינו שרצו לפרוש מהקב"ה ולהתפרד מהדביקות בה' שהיא תכלית כל התורה והמצוות, וזה החטא החמור ביותר".

בני ישראל  חיפשו את הדרך להתרחק מה', וזו  היה מטרת תלונתם. חובה עלינו להבין את השורש. אדם חושב ואומר דבר אחד אך בשורש הדברים זה בא ממקום אחר, עלינו להבין מהיכן זה מגיע ולטפל בשורש הדברים.

כותב הרב עמיטל זצ"ל ( מהאתר: בית המדרש הוירטואלי):

"משה טען שלא ניתן לספק את רצונו של עם ישראל, כיוון שזהו טבעו, להתלונן כל העת, ואין ברירה אלא לשנות את טבעו ואופיו. הקב"ה השיב, שאת טבע האדם אין הוא משנה, אולם הוא מוכן להפוך את הסביבה שבה נמצא עם ישראל לסביבה חיובית יותר... הקב"ה מאציל מרוחו על שבעים הזקנים, כדי שיוכלו להשפיע לחיוב על בני ישראל... כדי להתגבר על המטריאליזם של עם ישראל, המרבה להתלונן על בעיות חומריות שונות, מאציל ה' מרוחו על עם ישראל, ובונה סביבה שבנויה על רוחניות, כך שבעיית השאיפה אל החומר תיפתר מאליה. פעמים רבות, כאשר אנו נתקלים בבעיות הנובעות לכאורה מאופיו וטבעו של מישהו, הפתרון אינו לנסות לשנות את טבע האדם, אלא ליצור סביבה חיובית יותר, שתגרום לכך שהבעיה תיעלם מאליה".

אומר לנו הרב עמיטל זצ"ל, שהקב"ה לא משנה את טבע האדם, אלה יש לייצר סביבה חיובית. ולכן הקב"ה ממנה שבעים זקנים (חכמי התורה) כדי ליצור אווירה של תורה וקדושה בעם, אווירה שתגרום לבני ישראל לשאוף לגדלות ולא לתאוות.

לפעמים אנו רוצים שיהיה לנו טבע אחר. הקב"ה אומר לנו לא כך - בטבע שיש בנו צריך לעבוד אותו! שאלת האווירה והחברה/סביבה היא חשובה ביותר, כי הם גורמים לאדם אלו חלקים בתוכו יהיו דומיננטיים ומרכזיים ואלו לא. אווירה נכונה גורמת שהטוב הנמצא באדם נהיה דומיננטי ועוצמתי, ואז האדם יכול לעמוד באתגר ההתמודדות וחלק האלוק ממעל יפרוץ החוצה.

 

הרב מיכאל ימר, מהאתר: ישיבת שעלבים - http://shaalvim.co.il/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע