chiddush logo

ברכת כהנים

נכתב על ידי משה אהרון, 11/6/2024

 


  • המהות הנשכחת של "ברכת הכהנים"
    משה אהרון, (25.05.2023)


    הכותרת המקובלת לפסוקים הנ"ל : "ברכת הכהנים" , דומה שהיא אינה מדוייקת ואולי אפילו מטעה משהו . המסר של הפסוקים הנ"ל בעיקרו הוא השלילה :.
    שלא הכהנים מברכים אלא עובדת החיוב היא : שרק הקב"ה בלבד מברך בבחינת : "ואני אברכם" ."ו" הניגוד או "ו" השלילה של הכהנים כמברכים : והכל בהדגשה כאמור של :
    "ואני אברכם. [אני הקב"ה בלבד].
    הא ? והרי כתוב "כה תברכו" .
    אלא ברכתם זו היא בעצם האמירה לישראל על מהותה זו של הברכה.
    שהברכה בסופה לא מהם מהכהנים אלא מהקב"ה בלבד.
    הנה כי כן, הכהנים משמשים כמתווכים לעשות אופרצית הכנה מקדימה.
    בטרם יברך הקב"ה. הם "שמים" את שמו של הקב"ה על בני ישראל .
    וכיצד ?

    הם "אומרים להם את זו האמיתה [ "אמור להם"] שאין ביד האדם לשמש חליפו של הקב"ה בברכה. ושהברכה אך ממנו ובהטמעת שם הוויה משולש ודווקא בהקשר של סוגי הברכות השונות .
    עתה אולי יובן יותר מדוע הפתיח : "כה תברכו" .
    ש"הכה" בא למעט ולסייג
    ש"ברכת" הכהנים כאמור,היא אך כהכנה כאמור . להכשיר את בני ישראל לקבל ברכת ה' בעצם אמירתם של הרכיבים כאמור עם שם ה' .
    ודווקא שם הוייה .
    החידוש הוא אם כן בשניים :
    שעל פי התורה רק לכהנים העונקה סמכות זו בהנגשת הברכה לישראל .
    ושנית על מנת שהברכה תפעל צריך המבורך גם הוא לחוש ששם ה' מכוייל עליו .לכוון בהפנמת שם הוויה משולש אלי תוככי נפשו כאמור
    בברכת הכהנים אם כן צריך לכייל את כל מעיינינו בחיבור הברכות לשם הוויה. ולחוש ששם ה' חופף עלינו וכמו גם לשנן כי רק ממנו יתברך הברכה.


  • סודה של ברכת כהנים,
    ------------------------------

    (כב) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (כג) דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם: (כד) יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ: (כה) יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ: (כו) יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם: (כז) וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם:.

    "כה תברכו" - "כה" : כך, בלי האות "נ" המסמלת את הכהן במברך שכהן הממלא חובתו לברך מברך "כה.... ולא מברך מעצמו שהברכה תמיד רק ממנו
    מהקב"ה.
    ועוד אין הברכה שורה ומתקיימת אלא כשיש : "מורא" שמיים" שנאמר :
    "אמור להם" - אותיות : "מורא.
    שיהא מורא להם לישראל . וכן גם :"לאמור " מורא שמיים של הכהנים המברכים. שאין ברכה מתקיימת ללא מורא כפול
    ועוד שלעולם הכהנים המברכים לא יטעו או יטעו לחשוב שהם או מהם באה הברכה. שכל מלאכתם היא "טכנית", כהדגשת הסיפא לשים את שם הוויה על ישראל והקב"ה והוא בלבד המברך.
    וכיצד שמים את שם ה' בהוויה על בני ישראל . כשבכל רכיב של הברכה מכוונים ומדגישים שרק הקב"ה מברך ודווקא בהשגחה של שם הוויה.
    רק בכוונה שכזו מצד הכהן המברך וכל ישראל המתברך ,
    מתקיים : "ואני אברכם" .
    שהסוד הוא כשיש יראת שמיים טהורה ברכה של שלוש פעמים שם הוויה לעולם אינה חוזרת ריקם.

  • 2כל "כהן" צריך לדעת לנטרל את ה"נ" שבכיניו לרדת אל שורש של  ה"כה"משה אהרון , (03.06.2022)

    בברכת כהנים
    הקב"ה פונה אל הכהנים במילה
    - כה . כה תברכו
    כה
    ראשי תיבות כי - ה .
    לאמור כל ברכה היא אך ממנו מהקבה .
    ולא חלילה מכוחו של הכהן.
    שלפיכך גם המילה כה ללא האות - ן
    לשלול את המילה כהן .
    שהמילה - כה = כהן ללא האות - ן
    משה אהרון

  • בשלהי הדברים ואני ובני נוהגים להניח זה על ראשו של זה 0 לסגור מעגל של ברכה  או חיבור של ברכה..

  • ועוד נוהג אני למשמע שם ה' לומר בלחש : "אהיה אשר אהייה" [שלוש פעמים ]

  • משה אהרון  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה