chiddush logo

לוחות "שנשתברו" פעמיים

נכתב על ידי משה אהרון, 10/6/2024

 בס"ד.


לוחות ש"נשתברו " פעמיים.
=========================.

המקורות 
----------------

חבקוק ב, ב
וַיַּעֲנֵ֤נִי יְהוָה֙ וַיֹּ֔אמֶר כְּת֣וֹב חָז֔וֹן וּבָאֵ֖ר עַל־הַלֻּח֑וֹת לְמַ֥עַן יָר֖וּץ ק֥וֹרֵא בֽוֹ׃

מלכים א ח, ט
אֵ֚ין בָּֽאָר֔וֹן רַ֗ק שְׁנֵי֙ לֻח֣וֹת הָאֲבָנִ֔ים אֲשֶׁ֨ר הִנִּ֥חַ שָׁ֛ם מֹשֶׁ֖ה בְּחֹרֵ֑ב אֲשֶׁ֨ר כָּרַ֤ת יְהוָה֙ עִם־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בְּצֵאתָ֖ם מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃
 
שהארון נעשה משכן ללוחות ולא לתורה עצמה . ללמוד מכך : "דרשני".....

דברים י, א
בָּעֵ֨ת הַהִ֜וא אָמַ֧ר יְהוָ֣ה אֵלַ֗י פְּסׇל־לְךָ֞ שְׁנֵֽי־לוּחֹ֤ת אֲבָנִים֙ כָּרִ֣אשֹׁנִ֔ים וַעֲלֵ֥ה אֵלַ֖י הָהָ֑רָה וְעָשִׂ֥יתָ לְּךָ֖ אֲר֥וֹן עֵֽץ׃
 
ומהו עניין זה זה של הדגשת : "לך" :
הן ב"פסול" והן ב"ארון" .
אלא שהארון ניתן דווקא ללוחות  והם הארון והלוחות מתייחסים כביכול למשה  שיפסול לאורן הגדול 
 כל דבר תורה שיש בו משום סתירה  בהם

דברים ד, יג
וַיַּגֵּ֨ד לָכֶ֜ם אֶת־בְּרִית֗וֹ אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֤ה אֶתְכֶם֙ לַעֲשׂ֔וֹת עֲשֶׂ֖רֶת הַדְּבָרִ֑ים וַֽיִּכְתְּבֵ֔ם עַל־שְׁנֵ֖י לֻח֥וֹת אֲבָנִֽים׃
 
שיסוד הברית : עשיית עשרת הדברים

שמות כד, יב
וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה עֲלֵ֥ה אֵלַ֛י הָהָ֖רָה וֶהְיֵה־שָׁ֑ם וְאֶתְּנָ֨ה לְךָ֜ אֶת־לֻחֹ֣ת הָאֶ֗בֶן וְהַתּוֹרָה֙ וְהַמִּצְוָ֔ה אֲשֶׁ֥ר כָּתַ֖בְתִּי לְהוֹרֹתָֽם׃.
 
ודווקא כסדר הזה : שקודם "לוחות האבן" הקודמים לשאר התורה 

הדברים :
------------------
פעמיים נשתברו הלוחות  :
 לוחות ראשונים נשתברו על ידי משה  ועליהם נאמר מפי הגבורה : "אשר".
 לוחות שניים : "נשברו על ידי היהדות האורטודוקסית  בכך שלא הוצבו במקומם הראוי "בארון" .תחתם נכנסה אך התורה לארון .....
 הלוחות במקרה הטוב הועמדו כציור או תמונה על הארון .......
 כניסת הלוחות לארון  נועדה לשמש כנאמר וכנכתב בלוחות - כחוקה ,לאורה מתפרשים כל שאר דברי התורה.
ועל "שבירה" שנייה זו אין  : "אשר"...... ולא יכול להיות  :"אשר"

הנה אם כן , אחיי היקרים.
 ביום מתן תורה הקרב. חשבו בבקשה על הדברים : בראייה היסטורית ותיאולוגית .
 שלכאורה , נכשלנו בהפנמת המסד.
 לא נתנו מקום של כבוד וראש [אותיות אשר] ללוחות שבארון . תחתיהם הימלכנו תורה שבפועל מושלת בה תורה שבעל פה .
 תורה בעל פה, שיש ולעיתים אף מתנגשת עם רוח עשרת הדברים, שנאמרו כאמור ישירות -מפי הגבורה
 ואף עתה לא מאוחר ........
לא בכדי גם ניתנו שני לוחות שווים .
שלוח ראשון מכוון לפי שעה לישראל .לעומת זאת לוח שני ,מכוון היה לכתחילה לא רק לאדם מישראל אלא לכל אדם - באשר הוא אדם.
 לכן הדברות בלוח השני  התחילות בשלילת השלילה וכאמור לא רק לישראל - אלא לכל אדם באשר הוא אדם . 
מכוחן ה"לא תרצח" חל גם על כל אדם גוי. ממש  כמו שחל על ישראל - בלוא כל הבדל ושיעור
 כך גם כל יתר הדיברות בלוח השני.....
 הנה כי כן, איך בכלל אפשר היה לכתחילה להניח בצד דברי אלוהים חיים מפי הגבורה במעמד הר סיני ואשר גם נחקקו עלי אבן ולהעדיף עליהם תורה של קלף .
ואחר כך גם תורה נגזרת של :  "דף"
 [התורה שבעל פה].
 מה ?!
 הבאמת נראה לכם  כי מה שניתן  כצו ישיר מפי הגבורה  ללא כל אמצעי ביניים של נביא , או כתב, מעמדו יהא זהה או שווה לשאר מצוות התורה שניתנו אך בכתב .
 משל חוזק הקלף הוא כחוזק קול האלוהים ממש וכחוזק האבן .
 לימים בשביל להמשיך ול"נגן" על נים או מיתר זה של חוזק הקלף וחוזק האבן שנפלא ממנו .
 ניצטוו בני ישראל עם כניסתם לארץ גם לכתוב מצוות התורה על אבנים גדולות .
 שרק אבנים גדולות יש בהם מן החוזק של הלוחות,  שדווקא לאור העמדת האבנים מול הלוחות מתרוממים הלוחות לגובהם שבסיני שנשמעו כאמור מפי הגבורה.
 והם הלוחות  נכתבו באצבע אלוהים 
 עתה צאו, חקרו וראו :
מדוע הלוחות והכתוב עליהן נדחקו  להיותם נבלעים בשאר מצוות התורה ........
 לצידקתם של חז"ל, ניתן לומר כי בדורות נחשלים קודמים היה סכנה ממשית לרוממם הלוחות  בשל הסכנה   להתייחס אליהם , כאל עבודת אלילים חלילה. [ראיית החומר שלטה יותר על ראיית הרוח]
 לא כן בימים אלה, שיש בהם את כל הסיבות להשיב עטרה ליושנה .
גם לקדם ולפאר את ימות ה"עקבתא דמשיחא.
 וגם להכין תשתית נאותה לגאולת העולם וכלל האדם ........

משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע