chiddush logo

בולמוס: הפרעת אכילה קשה הדורשת טיפול מקצועי

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 12/5/2024

 בולמוסים, הידועה גם כהפרעת אכילה בולמוסית (BED), היא הפרעת אכילה קשה המאופיינת באפיזודות חוזרות ונשנות של אכילה מוגזמת (בולמוסים) ולאחר מכן התנהגויות מפצות, כגון הקאות, שימוש לרעה במשלשלים או פעילות גופנית מוגזמת.

 

אנשים הסובלים מבולמוסים חווים לעיתים קרובות תחושת חוסר שליטה במהלך האכילה, וייתכן שירגישו אשמה, בושה או גועל לאחר מכן. הם עשויים גם לבודד את עצמם חברתית ולהימנע מאירועים חברתיים או מפגשים משפחתיים.

הסיכונים הבריאותיים של בולמוסים:

בולמוסים עלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות, כגון:

פגיעה במערכת העיכול: הקאות תכופות עלולות לגרום לנזק לוושט, לקיבה ולשיניים.

חוסר איזון אלקטרוליטים: אובדן נוזלים ואלקטרוליטים כתוצאה מהקאות עלול להוביל לבעיות לב, שרירים ועצבים.

התייבשות: אובדן נוזלים עלול להוביל להתייבשות קשה, ואף למוות.

פגיעה בבריאות הפה: הקאות תכופות עלולות להוביל לשחיקת השיניים, לרגישות בחניכיים ולמחלות חניכיים.

בעיות פוריות: נשים הסובלות מבולמוסים עשויות לחוות בעיות פוריות.

דיכאון וחרדה: בולמוסים קשורה קשר הדוק לדיכאון וחרדה.

התמכרות לסמים ואלכוהול: אנשים הסובלים מבולמוסים נוטים יותר להתמכר לסמים ואלכוהול.

מחשבות אובדניות: בולמוסים קשורה קשר הדוק למחשבות אובדניות ולניסיונות התאבדות.

 

טיפול בבולמוסים:

טיפול בבולמוסים הוא חיוני למניעת סיבוכים בריאותיים ולשיפור איכות החיים. הטיפול כולל בדרך כלל שילוב של טיפול פסיכולוגי ותרופות.

טיפול פסיכולוגי: טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לאנשים הסובלים מבולמוסים להבין את הגורמים להפרעה, לפתח מנגנוני התמודדות בריאים ולשפר את הדימוי העצמי שלהם. סוגים שונים של טיפול פסיכולוגי עשויים להיות יעילים, כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפול משפחתי וטיפול פסיכודינמי.

תרופות: תרופות נוגדות דיכאון ותרופות נוגדות חרדה עשויות להיות יעילות בטיפול בסימפטומים של בולמוסים, כגון דיכאון, חרדה ורגשות אשמה.

 

טיפול בבולמוסים חייב לכלול התערבות רפואית, פסיכולוגית ודיאטנית. על ידי שילוב של טיפולים אלו, ניתן לסייע לאדם להבין את המניעים הרגשיים והקוגניטיביים מאחורי הבולמוסים ולפתח כלים להתמודדות עימם. טיפול תרופתי עשוי לסייע במקרים מסוימים,  אם כי טיפול פסיכולוגי ארוך טווח נחשב לבסיס להחלמה.

סוגי טיפול התנהגותיים כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יכולים לעזור לחשוף מחשבות מעוותות ודפוסי חשיבה לא יעילים הקשורים לאכילה ולדימוי הגוף. טיפולים דינאמיים עשויים לעזור לחשוף גורמים רגשיים עמוקים יותר התורמים לבולמוסים. עבודה על כישורי חיים בסיסיים, כמו וויסות רגשי, בניית דימוי עצמי חיובי וטיפול בדחק, הם חיוניים אף הם.

 

טיפים להתמודדות עם בולמוסים:

פנו לעזרה מקצועית: צעד ראשון וחשוב הוא לפנות לרופא או לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש לקבלת אבחון וטיפול.

הצטרפו לקבוצת תמיכה: קבוצות תמיכה יכולות לספק לכם מקום בטוח לשתף את החוויות שלכם, לקבל תמיכה מאנשים אחרים הסובלים מאותה הפרעה וללמוד מהם כיצד להתמודד.

אכלו ארוחות קבועות: הקפידו לאכול ארוחות קבועות לאורך היום, כולל ארוחת בוקר, צהריים וערב.

הימנעו מאכילה מוגזמת: שימו לב לרעב שלכם ואכלו רק כאשר אתם באמת רעבים.

מצאו דרכים בריאות להתמודד עם רגשות קשים: במקום לפנות לאכילה מוגזמת, מצאו דרכים בריאות להתמודד עם רגשות קשים, כגון פעילות גופנית, כתיבת יומן או שיחה עם חבר או בן משפחה.

הימנעו מהשפעות שליליות: הימנעו מחשיפה לתכנים שמעודדים דיאטות קיצוניות או תמונות גוף "מושלמות".

התמקדו בבריאות ולא במשקל: חשוב לזכור שבריאות חשובה יותר ממשקל. התמקדו באכילה בריאה ובפעילות גופנית סדירה, ותנו לגוף שלכם להגיע למשקל הטבעי שלו.

היו סבלניים: התאוששות מבולמוסים היא תהליך ארוך טווח, וחשוב להיות סבלניים עם עצמכם. יהיו עליות וירידות בדרך, אך חשוב לא לוותר.

 

זכרו, אתם לא לבד: בולמוסים היא הפרעה נפוצה, ורבים הצליחו להתגבר עליה. עם טיפול ותמיכה נכונים, גם אתם יכולים להחלים ולנהל חיים בריאים ומאושרים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה