chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת קדושים

נכתב על ידי אורן מס, 10/5/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת קדושים


ויקרא יט,ג: אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ: מה הקשר בין יראת הורים לשמירת שבת? רש"ר הירש: "מורא אב ואם וקידוש השבת מחנכים את היהודי לקדושת החיים  מיום היוולדו עד יום מותו. יראת אב ואם היא הצעד הראשון אל הקדושה ... המכבד את אביו ואת אמו, הריהו מכבד את ה' ואת התגלותו ... שעבוד רצון הבן לרצון הוריו ... הם האימון הראשון לקראת שליטה עצמית ... היא תשחרר את הכוחות האלוקיים שבאדם ... ההורים נתמנו להיות שלוחי רצון ה', ולמטרה זו בלבד ניתן כוח מרות לרצונם ... השבת משמשת כאן כדוגמא לכל התורה כולה ... והיא אות עולם לממשלת רצון ה' על כל מעשינו בתחומי הטבע והחברה. כאשר ילד יהודי רואה את הוריו שומרים שבת, הוא לומד מדוגמתם להניח את עולמו – לרגלי ה', והשמיעה בקול ההורים מביאה לשמיעה בקול ה'".


יט,ד: אַל-תִּפְנוּ, אֶל-הָאֱלִילִם, וֵאלֹהֵי מַסֵּכָה, לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם: מתי התורה משתמשת בלשון 'אל' ומתי 'לא'? רש"ר הירש: "לא – נגזר משורש 'לאה' שפירושו להיות עייף, אין עונים וחסר ישע. נמצא ש'לא' מורה על שלילה דרך כלל, אף על שלילת ההוויה. לעומת זאת 'אל' – משורש אל"ל, מורה רק על שלילת מה שאדם חפץ או צריך לעשות, לפיכך 'אל' לעולם אינו משמש בצירוף עם לשון עבר או הווה. 'אלל' מורה אפוא על מושג הסירוב והמניעה".


יט,כז: לֹא תַקִּפוּ, פְּאַת רֹאשְׁכֶם; וְלֹא תַשְׁחִית, אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ: מה הרעיון באיסור הקפת פאת הראש והשחתת פאת הזקן? רש"ר הירש: "פאת הראש היא ההבדלה הנראית כלפי חוץ בין קדמת הראש לבין אחורי הראש ... בין המוח הגדול למוח הקטן ... 'בל תקיפו' אוסר את הסרת ההבדלה הזאת ... כיחס שבין היסוד האנושי ליסוד הבהמי שבבני האדם ... רק ביסוד הרוחני יופיע האדם כאדם. שְֹעַר הצדעיים מזהיר את האדם להיות אדם ... כך הוא היחס שבין הלסת התחתונה ללסת העליונה. הלסת העליונה מוקדשת בעיקר לפעילות השכלית של החושים, ואילו בפעולת האכילה – הנובעת מהיסוד הבהמי – היא אינה פעילה כל כך ... הזכר נוטה להתבהמות חושנית יותר מאשר הנקבה ... הזקן מכסה את אותם חלקי פנים אשר פעילותם העיקרית היא חושנית ... עליו להכניע את כל היסודות החושניים של מהותו מתוך בושה וצניעות (האישה לעומת זאת צנועה מעצם טבעה והיא לא זקוקה לאזהרה זו)".


כ,ז: וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם--וִהְיִיתֶם, קְדֹשִׁים:  כִּי אֲנִי יְהוָה, אֱלֹהֵיכֶם: מהי התקדשות? רש"ר הירש: "אם תקדשו ותשעבדו את עצמכם אלי – תתקדשו ותשתחררו מכבלי כל כוח אחר, שכן 'אני ה'' הבורא את עתידכם, הוא 'אלוקיכם'. אני מכוון את גורלכם כשם שאני מדריך את מעשיכם".


כ,יז: וְאִישׁ אֲשֶׁר-יִקַּח אֶת-אֲחֹתוֹ בַּת-אָבִיו אוֹ בַת-אִמּוֹ וְרָאָה אֶת-עֶרְוָתָהּ וְהִיא-תִרְאֶה אֶת-עֶרְוָתוֹ, חֶסֶד הוּא--וְנִכְרְתוּ, לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם: מהו ה'חסד' בראיית ערווה של בני זוג האסורים זה על זה? רש"ר הירש: "'חסודא' בארמית – חרפה ובוז ... חסד מורה בדרך כלל על התמסרות לזולת כאשר לא נדרש ממנו לעשות כן, הרי שכאן הכוונה יכולה להיות התמסרות לזולת כאשר נאסר עליו לעשות כן. בהתאם לכך ... חסד בתרגום הלועזי – הפקרה שיש בה חטא".


כ,כו: וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים, לִהְיוֹת לִי: האם הבדלת ישראל פירושה דחיית שאר האנושות? רש"ר הירש: "בחירת ישראל אינה אלא התחלה, התחלה של בנייה רוחנית ומוסרית מחדש של המין האנושי. אין היא אלא הצעד הראשון לקראת אותו עתיד ... עמים רבים יצטרפו אל ה' וייעשו לעמו, ומקדש ישראל יהיה לא רק מרכז ישראל, אלא מרכז כל המין האנושי הנגאל על ידי ה'".


שבת שלום, שבת של יראת ה', שמירת שבת, יסוד אנושי, קדושה, חסד של אמת והשפעה על העמים, ושנזכה סוף סוף לראות בארצנו את כל החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע