בני בכורי ישראל - פדיון בכורות (2 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 22/1/2024
בס"ד.
בני בכורי ישראל - פדיון בכורות
----------------------------------------
פשר חידת המכה העשירית - מכת בכורות .
ופשר התולדה ממנה של :"פדיון בכורות".
מכת הבכורות על פניה וגם על פי פשט הפסוק המצוטט לעיל .
היא כעין מידה כנגד מידה .
פרעה התאנה לבני ישראל אשר הם בבחינת "הבכור" לקב"ה.
הקב"ה הורג את כל בכורי מצרים וגם את בכור פרעה היושב על כסאו
"יורש העצר...."..
יחד עם זאת, זו איננה חזות הכל ויש פן נוסף לדברים
והנה נאמר גם : "ובכל אלוהי מצרים אעשה שפטים".
אמירה זו של הקב"ה לכאורה לא מצאנו לה "כיסוי" מעשי.
לא מצאנו שפירט הכתוב אלו שפטים וכיצד נעשו באלוהי מצרים.
אלא שמכת בכורות היא היא מידת הדין על מצרים בבחינת "משפטים" והיא היא גם "השפטים" שעשה הקב"ה באלוהי מצרים.
[הורדת האות "מ" בתחילה המסמלת את מצרים]
הא כיצד ?
במצרים רווח הפולחן של קורבנות אדם וביותר כאילו ציוו "אלוהי מצרים" להקריב להם את המיטב כקורבן אדם דווקא את הבכירים והמועדפים שבהם והם : הבכורות הזכרים
והנה הקב"ה במכת בכורות חיסל במחי מכה אחת את כל מאגרי הפולחן את : "מיטב הפולחן" של אלוהי מצרים .
ומימלא העמידם ככלים ריקם ורופסים : שהנה אלוה אחר הורג את כל פולחנם. "עשה בהם שפטים" .
שהרי ליבת עבודת אלוהי מצרים הייתה כאמור הקרבת בכורות מבכור האדם ועד בכור בהמה .
והנה משאלה מתו בכפיפה אחת לא נותר כל פולחן וכאמור כל אלוהי מצרים נותרו ריקים רופסים - וחסרי משמעות . ה"משפטים" של מצרים [מידת הדין] הפכו גם :"לשפטים" של אלוהיהם
מנגד רצה הקב"ה לקבוע לדורות את האיפכא :
שאלוהי ישראל מתייחס לבכורות לא חלילה כאל מאגר פולחני אלא כמתנות לו לקב"ה מתנות הנושאים את דגל החיים וקדושתם שנאמר :
קַדֶּשׁ־לִ֨י כׇל־בְּכ֜וֹר פֶּ֤טֶר כׇּל־רֶ֨חֶם֙ בִּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בָּאָדָ֖ם וּבַבְּהֵמָ֑ה לִ֖י הֽוּא׃
הקב"ה מבקש את המיטב שבאדם לא חלילה כקורבן אלא כסמל של היקר שבאדם הבכורות שישאו את דגל קדושת האדם וקדושת חייו הבכור מוביל כסמל את קדושת החיים והנה עניין זה הצריך שהבכורות כסמל הקדושה שיהיו הם הנושאים קרוב לה' בעול פולחן המקדש. והנה בגודל חסדו הקב"ה. שב וקידם אותנו עוד צעד אחד נוסף.
בקידוש ערך החיים האפקטיביים עלי אדמות .
בכך שאפשר לנו לפדות את הבכורות בכסף שהם הבכורות ככל אדם יתפנו לעבודת העולם,תיקונו ובניינו.
תחתם של הבכורות הסתפק הקב"ה בלויים . שילוו את קדושת הפולחן במקדש .
אז הנה הבכור הוא כליבת כור [הוא ב"כור", היוצר בהיתוך חיים בעולם חיים של קדושה וערך.
והנה משאמר הקב"ה : "בני בכורי ישראל " עולה המחשבה שמא חלילה גם בעם ישראל ניתן לקיים פדיון בכור. - להדירו מקדושת הייעוד.....
אלא שהביטוי האבסולוטי של :"קדש לי", מבטל כל מחשבה שכזו .
לעם ישראל ברית קודמת ברית על עם הקב"ה שגדריה לא מאפשרים חלילה הפרת הברית
עם ישראל הוא אומנם גם בכורו של הקב"ה [אל מול אומות העולם] כדי שיהווה תדיר סמל ומודל חיקוי לשאר בניו של הקב"ה - הם אומות העולם .
להיותו ממלכת כהנים וגוי קדוש. וככזה אור לגויים.
ועד היות הקב"ה אחד ושמו אחד
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (2)
הבכור משול לקטר של רכבת .
הוא שאמור להיות כור ההיתוך המוביל של מצוות פריה ורבייה.
להיותו כשליח ה' להמריץ ההורים להביא עוד ילדים
]"עוד קרונות"]
משה אהרון
עם ישראל : גם "בן" וגם "רעיה".
=================.
פעם אחת מכונה עם ישראל על ידי הקב"ה
כ"בן בכור".
ופעם אחרת הוא מתקדש ככנסת ישראל המתכנית :
"רעיה"..
אלא ,מתי עם ישראל הוא כבן לקב"ה .
כשהוא עומד מול בניו האחרים של הקב"ה -אומות העולם
ואל מולם של אלה,הוא אומנם בן כמוהם .אך בן בכור.
והכל כדי לא להכלים את בני שאר האומות .שגם הם יצירי כפיו
וגם הם נחשבים כבנים לבורא.
ומתי הוא - עם ישראל מכונה כ"רעיה".
כשהוא עומד מול אלוהיו בבריתו :
להיות ה"רעיה" עם "דודה".
משה אהרון