chiddush logo

האם יש הבדל בין עריכה לשונית "רגילה" לעריכה לשונית אקדמית

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 24/12/2023

 עבודה אקדמית מהווה את פסגת השיא של הסטודנט בכל מערך חייו האקדמיים בפקולטה. לא משנה כמה משימות אקדמיות סיימתם בהצלחה, רובן ככולן של המשימות מתגמדות מול הפרויקט הענק והמקיף של כתיבת העבודה האקדמית אשר תכריע את הציון הסופי שלכם בדרך לקבלת התואר.

כתיבת עבודה אקדמית היא משימה שמעולם לא נתקלתם בדומה לה, כיוון שגם כתיבה ספרותית משובחת ככל שתהיה, לאו דווקא עונה מבחינה לשונית על כללי העריכה האקדמית, מה שהופך מהר מאד גם את הסטודנטים שהכתיבה זורמת מהם כמו נהר ביום בהיר, לכאלה שמתקשים לעמוד במשימת הכתיבה ובקריטריונים המחמירים של דרישות הכתיבה האקדמית.

אז האם קיים הבדל בין עריכה לשונית רגילה לבין עריכה לשונית אקדמית? ומה כוללת עריכה לשונית אקדמית? הבה נגלה במאמר שלפנינו.

 

עריכה לשונית רגילה

רבים מאתנו אוהבים להתבטא בכתב, וחלקם אף מצליחים לעשות זאת בכישרון ראוי לציון. ולמרות זאת, כל ספר שהוא טרם הוצאתו לאור – חייב לעבור מסכת מייגעת של הגהה ועריכה לשונית על מנת שהוא יהיה מאושר על ידי חברת ההוצאה לאור.

מהי הסיבה לכך?

כאנשים, יש לנו גישה לשליפת ועיבוד מלל - בעיקר בשפה המדוברת, כי לרוב האנשים קל ומהיר יותר לדבר מאשר לכתוב, ומרבית ההתבטאות שלהם היא מעל פה ולא בכתב.  וכך, גם אם אתם מדברים במשלב לשוני גבוה ומכובד למדי, עדיין – ישנן טעויות לשוניות הנובעות מחוסר הכירות עם כללי המילה הכתובה, שעלולות – או יותר נכון ללא ספק, תהיינה במלל הכתוב שלכם.

 

לחוקי המשפט לוקחים עורך דין, לחוקי הלשון לוקחים עורך לשון

 כולנו מבינים שלו נזדמן למשפט, לא ננסה בעצמנו לעיין בספר החוקים הגדול של מדינת ישראל (שלא באמת קיים...) ודרכו ליצור את קו ההגנה המשפטית שלנו. לשם כך קיים עורך דין, שההתמקצעות שלו, היום וגם הלילה – מושקעים בלמידת עומק של חוקי המשפט על סעיפיהם.

ובדיוק באותה המידה, איננו יכולים לצפות מעצמנו לדעת את כל כללי הלשון של האקדמיה אשר גם מתחדשים מעת לעת, כי מעולם לא למדנו את התחום לעומק או השקענו בו את נשמתנו. ולכן, עבור עריכה לשונית ניקח אדם אשר זהו תחום ההתמקצעות הייחודי שלו.

 ומה בין עריכה לשונית לעריכה לשונית אקדמית?

יודעים מה ההבדל בין חפירה בשטח פתוח עם חול רך לבין חפירה בשטח סלעי וקשה? אותו ההבדל שבין עריכה לשונית לבין עריכה לשונית אקדמית...

בעוד שבעריכה לשונית רגילה קיים מרחב תמרון הרבה יותר גבוה, הכללים והקריטריונים של עריכה אקדמית הם הרבה יותר נוקשים וחדים, מה שדורש עריכת עומק מערכתית שנדרשת לעמוד בכמעט כפול כללים אקדמיים מעריכה לשונית רגילה, שכעת כבר נראית לנו תענוג אמיתי לעומת המשימה המפרכת של עריכת עבודות אקדמיות.

 

עריכה לשונית אקדמית – מה היא כולל?

אמממ... האמת? יותר קל לשאול מה העריכה הלשונית אקדמית לא כוללת, כי לאחר הפירוט שתקבלו כעת, ייתכן מאד שתגיעו למסקנה, שיותר קל לכתוב עבודה אקדמית מאשר לערוך אותה לשונית...

אז הנה הם מאפייני העריכה הלשונית אקדמית:

דקדוק

עריכה של תוכן עבודת הסמינריון בהתאם לחוקי הדקדוק, האיות, וההטיות.

תחביר

עריכה תחבירית מערכתית של הקטעים המרכיבים את עבודת התזה, בהתאם לכללי התחביר והמשפט: נושא, נשוא, לוואי וכו'.

פיסוק

שימוש בפיסוק נכון במיקומים של פסיקים, נקודות, סימני קריאה, סימני שאלה, גרשיים, מרכאות,  וסימני פיסוק נוספים.

מילות קישור

שיבוץ נכון של מילות הקישור במהלך העבודה האקדמית והמשפטים המרכיבים אותה.

אחידות מושגים

איחוד מינוחים נכון של מושגים חוזרים בהם השתמשתם במהלך העבודה האקדמית.

מניעת חזרתיות

התוכן חוזר על עצמו פעמיים? שוב הוא נאמר באותו אופן רק במילים אחרות? העריכה הלשונית אקדמית, תגבש את החזרתיות לכדי קטע תמציתי ואחיד.

איתור סתירות

העריכה כוללת איתור של סתירות תוכן אשר עלולות להיות קיימות בעבודה האקדמית ומעוררות סימני שאלה מהותיים.

מבנה

התאמה של התוכן הכתוב למבנה הדרוש עבור העבודה האקדמית תוך מתן מענה על הכללים.

היררכיה

חלוקה להיררכיה נכונה, כולל כותרות, תתי כותרות ופסקאות – על מנת לבצע סדר מערכתית בעבודה האקדמית כולה ולהפוך אותה לקלה ונעימה לקריאה.

שכתוב קל

טקסטים בלתי מובנים, מעורטלים, מסובכים או כאלה שקשה לקרוא אותם – יעברו שכתוב ויהפכו להיות ברורים, בהירים ולגמרי מובנים.

משלב

הקפדה על משלב גבוה המאפיין את השפה האקדמית, תוך שימוש במילים מוקפדות אשר מבטאות היטב את התוכן.

טעויות

איתור ותיקון של טעויות תוכן או צורות כתיבה שגויות.

ביבליוגרפיה

מעבר והתאמת המרכיבים הביבליוגרפים לכללי האקדמיה.

 

 

התעייפתם רק מלקרוא את הרשימה ובוודאי שיהיה לכם קשה ליישם אותה למעשה? צודקים לגמרי! וזאת הסיבה שניתן למצוא שירותי עריכה לשונית אקדמית שיחסכו מכם את העבודה הקשה והמתישה, ויאפשרו לכם להתרכז בבניית התוכן של העבודה האקדמית, בעזרת בירור עריכה אקדמית מחיר שתתאים להיקף העבודה האקדמית שלכם ותפתור את הקונפליקט שנוצר על הצד האקדמי הטוב ביותר.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע