chiddush logo

יהודי צריך לקבל את הדין (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 15/12/2023

 בס"ד.


 יהודי צריך לקבל את הדין.
-----------------------------------------.

וַיֹּאמֶר יְהוּדָה, מַה-נֹּאמַר לַאדֹנִי, מַה-נְּדַבֵּר, וּמַה-נִּצְטַדָּק; הָאֱלֹהִים, מָצָא אֶת-עֲוֺן עֲבָדֶיךָ--הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי, גַּם-אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר-נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ.

 מילון עזר :
--------------------
 "יהודה" = גם יהודי
 "מה" - מילת תמיהה.
 "מצא" = גם מצה  ["א" של אלוהים = עם "ה" של שם הוויה]
 "אדוני" = גם הקב"ה

המדרש :
---------------.
 כשהאלוהים "מוצא" את עוון האדם היהודי או שמא ממצה כלפיו את מידת הדין. אל לו לאדם  לתמוה בתמימות ובתמיהה לומר 
 שלוש פעמים :
"מה" ?!.
"מה" ?!
"מה" ?!.
 אלא יואמר לקב"ה  : 
[תמיהה ותשובה בצידה]
"מה - נאמר"
 "מה - נדבר"
 ו"מה - נצטדק".
 
"הנני עבד לאדוני".
 הנני עבד לקב"ה

אם על רבים כך ,על יחיד על אחת
 כמה וכמה

וכי למה כפל מילותיו:
 לאמור גם :
 "נאמר"
 גם "נדבר"
 וגם "נצטדק".
 אלא שביקש יהודה לכלול
 את סך כל התגובות כולן ,שלא יועילו 
לאמור :
  
"מה נאמר" - שום מילת התנצלות לא תועיל.
 "מה נדבר" של מילת ויכוח והתנצחות לא תועיל.
  גם שום מילת הצטדקות לא תועיל .
 וכל כך למה ?
 כי זה לא אתה - יוסף.
 זה האלוהים שיודע נסתרות 
שמצא את עוון עבדיו. 
וממצה עתה את  הדין
 לפיכך, זה לא אנחנו רק מולך
 זה  : אתה, אנחנו ואלוהים.
 פתיח רעיוני פילוסופי לנאום יהודה
 בפרשה הבאה - פרשת ויגש.
 
משה אהרון 
  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (15/12/2023)
בס"ד
יהודה אומן הטיעון
----------------------------


וכי למה כפל מילותיו:
לאמור גם :
"נאמר"
גם "נדבר"
וגם "נצטדק".
אלא שביקש יהודה לכלול
את סך כל התגובות כולן ,שלא יועילו
לאמור :

"מה נאמר" - שום מילת התנצלות לא תועיל.
"מה נדבר" של מילת ויכוח והתנצחות לא תועיל.
גם שום מילת הצטדקות לא תועיל .
וכל כך למה ?
כי זה לא אתה - יוסף.
זה האלוהים שיודע נסתרות
שמצא את עוון עבדיו.
וממצה עתה את הדין
לפיכך, זה לא אנחנו רק מולך
זה : אתה, אנחנו ואלוהים.
פתיח רעיוני פילוסופי לנאום יהודה
בפרשה הבאה - פרשת ויגש.

משה אהרון