יהודי צריך לקבל את הדין (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 15/12/2023
בס"ד.
יהודי צריך לקבל את הדין.
-----------------------------------------.
וַיֹּאמֶר יְהוּדָה, מַה-נֹּאמַר לַאדֹנִי, מַה-נְּדַבֵּר, וּמַה-נִּצְטַדָּק; הָאֱלֹהִים, מָצָא אֶת-עֲוֺן עֲבָדֶיךָ--הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי, גַּם-אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר-נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ.
מילון עזר :
--------------------
"יהודה" = גם יהודי
"מה" - מילת תמיהה.
"מצא" = גם מצה ["א" של אלוהים = עם "ה" של שם הוויה]
"אדוני" = גם הקב"ה
המדרש :
---------------.
כשהאלוהים "מוצא" את עוון האדם היהודי או שמא ממצה כלפיו את מידת הדין. אל לו לאדם לתמוה בתמימות ובתמיהה לומר
שלוש פעמים :
"מה" ?!.
"מה" ?!
"מה" ?!.
אלא יואמר לקב"ה :
[תמיהה ותשובה בצידה]
"מה - נאמר"
"מה - נדבר"
ו"מה - נצטדק".
"הנני עבד לאדוני".
הנני עבד לקב"ה
אם על רבים כך ,על יחיד על אחת
כמה וכמה
וכי למה כפל מילותיו:
לאמור גם :
"נאמר"
גם "נדבר"
וגם "נצטדק".
אלא שביקש יהודה לכלול
את סך כל התגובות כולן ,שלא יועילו
לאמור :
"מה נאמר" - שום מילת התנצלות לא תועיל.
"מה נדבר" של מילת ויכוח והתנצחות לא תועיל.
גם שום מילת הצטדקות לא תועיל .
וכל כך למה ?
כי זה לא אתה - יוסף.
זה האלוהים שיודע נסתרות
שמצא את עוון עבדיו.
וממצה עתה את הדין
לפיכך, זה לא אנחנו רק מולך
זה : אתה, אנחנו ואלוהים.
פתיח רעיוני פילוסופי לנאום יהודה
בפרשה הבאה - פרשת ויגש.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
יהודה אומן הטיעון
----------------------------
וכי למה כפל מילותיו:
לאמור גם :
"נאמר"
גם "נדבר"
וגם "נצטדק".
אלא שביקש יהודה לכלול
את סך כל התגובות כולן ,שלא יועילו
לאמור :
"מה נאמר" - שום מילת התנצלות לא תועיל.
"מה נדבר" של מילת ויכוח והתנצחות לא תועיל.
גם שום מילת הצטדקות לא תועיל .
וכל כך למה ?
כי זה לא אתה - יוסף.
זה האלוהים שיודע נסתרות
שמצא את עוון עבדיו.
וממצה עתה את הדין
לפיכך, זה לא אנחנו רק מולך
זה : אתה, אנחנו ואלוהים.
פתיח רעיוני פילוסופי לנאום יהודה
בפרשה הבאה - פרשת ויגש.
משה אהרון