פרשת השבוע - מקץ
"וַיֹּאמְרוּ
אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת
נַפְשׁוֹ בְּהִיתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ
הַצָּרָה הַזֹּאת" (בראשית מב, כא)
לאדם יש נטייה
להאשים אחרים, בבעיות שהוא גרם, טעות זו מגיעה לעיתים גם מאמונה מסולפת, שהיא סוג
של כפירה. האדם לא נוהג בתבונה וחכמה, ואז 'נהנה' מפירות מעשיו, וממהר לשאול: מה
זאת עשה ה' לנו? לדוגמה, אדם לא תכנן את התנהלותו הכלכלית, הוציא יותר ממה שמכניס,
נכנס למינוס, לקח הלוואות, ולבסוף נקלע למשבר גדול, כשראה את התוצאות העגומות, התחיל
לשאול את עצמו: במה חטאתי? בשל מה באה עלי הצרה הזו?
שלמה המלך, אומר
במשלי (יט, ג): "אִוֶּלֶת אָדָם תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ וְעַל ה' יִזְעַף
לִבּֽוֹ" - הפסוק מלמד, שהזעף הזה אינו מוצדק - לא ה' סילף את דרכו של
האדם, אלא האיוולת של האדם עצמו. הוא לא בדק לעומק את כל הדרכים האפשריות, לא חשב
מראש על התוצאות, ולכן טעה בדרכו.
וכך מסביר
הרמב"ם במורה נבוכים (החלק השלישי, פרק יב) על האדם המזיק לעצמו:
"המין
השלישי של הרעות הוא מה שפוגע באדם מבינינו בשל מעשׂה של עצמו... על מין זה של
רעות אמר שלמה: 'אִוֶּלֶת אָדָם תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ' ".
האחים, לאחר
שמוצאים את כספם בשקיהם אומרים: "אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ
אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל
כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת".
כלומר הם מנסים
למצוא סיבות רוחניות לתקלה, והמדרש אומר בפסיקתא זוטרתא: "מה זאת עשה
אלוקים לנו - זהו שאמר הכתוב: איוולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף ליבו. היה להם
לראות שקיהם קודם שיצאו משם, אם חטים נתנו להם אם שעורים!"
בלי קשר לרגשי
האשם, האחים היו צריכים לנהוג בהגיון ולבדוק את שקיהם, לפני שהם יוצאים, הם לא עשו
זאת ומאשימים את הקב"ה ומחפשים סיבות רוחניות.
ה' רוצה ללמד את
האדם, להשתמש בתבונתו ובמחשבותיו.
הרב
גור גלון, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219